Finns mycket att gå vilse kring här - många faktorer, ombyggd hoj, tidigare ägares härjningar, långt stillestånd.
Jag skulle börja med något ytterst binärt:
Koll av ventilspel. Kan en påliggande avgasventil skapa avgasknallarna?
Är spelet okay så skulle jag kolla kompressionen - kan en skadad avgasventil skapa avgasknallarna?
Det är enkla åtgärder så tillvida att man får ett koncist svar och kan lämna den delen helt och hållet för att sedan börja beta av mer diffusa anledningar.
Många pekar på förgaseriet, och det är inte alls omöjligt att det är där problemet ligger - men där är risken stor att gå bort sig.
Det finns ett par saker att göra först:
Plocka av ljuddämparna. Yes! Helt och hållet.
Kör med bara krökarna och försök se om problemen är oförändrade eller minskar. Ser du inte utloppen själv? Låna in en kompis som kör brevid och kan se vilken av krökarna det flammar ur.
Bara den ena? Bra! Då vet du var du skall leta!
Inget alls? Slutade smällarna när du tog av ljuddämparna?
Nå, då vet du var felet ligger. Otäthet i skarven mellan krök och ljuddämpare, där friskt syre dras in utifrån och antänder restgaser. Fixa.
...och innan du ger dig i kast med förgasarna så dubbelkolla verkligt noggrant att tätningen mellan topp/utlopp och avgaskrök verkligen är 100% - att den inte kan dra in syre på avslag den vägen.
Inga resultat ännu? Nå, då är det dags att gå i klinch med förgasare och luftfilter.
Ja, luftfilter. Sitter det eftermarknadsgrejer här också kan detta vara en grund för stört luftflöde och fult uppträdande hos hojen.
Lycka till, have fun.