Avgassmällar Suzuki Intruder -88, bobber!

Dajen

Medlem
Gick med
2 May 2008
Hoj
Suzuki Bobber
Hej, har ett problem med min Suzuki intruder -88, bobber! Den gör avgassmällar hela tiden.. pinsamt att åka omkring i staden när de smäller konstant nästan. Är inte orginalrör, kan de vara läckage eller att den får för lite/mycket soppa? Vad brukar de vara i de flesta fall? Alltså de smäller/puffar hela tiden vid hastighet under 70km/h.. över hör jag inte, eller så är de bara tyst. Vad tror folket?

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Hoj
8 singlar och 5 par -51 till -13
Om den smäller vid avslag kan det vara läck i avgassystemet eller för låg tändförställning.
Eller nåt annat.
Om den smäller vid konstant gaspådrag är det ofta ett förgasarfel. Men det kan vara tändningen oxå.
Finns andra möjliga fel.
Gammalt djungel ordspråk:
Om man tror det är ett förgasarfel är det ett tändfel.
Om man tror det är ett tändfel är ett förgasarfel.

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Hoj
-
När började detta då? När du bytte avgassystem?

Eller

Var det så redan när du köpte hojen, förra ägaren bytte?

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Förgasare.

Rycker den på låga varv när du kör i gämn fart i säg 30-50 km är det dags att bestyckad om förgasaren, dels pga att det är mera etanol i soppan i dag o sedan pga att du inte har original avgassystem.

Töm tanken häll i en 5l dunk acylat bensin går den då utan att rycka eller poppa i avgasröret behöver du öka munstycken med ca 10%

SWE 1

Medlem
Gick med
4 Sep 2005
Hoj
Husqvarna Vitpilen 701
Hej, har ett problem med min Suzuki intruder -88, bobber! Den gör avgassmällar hela tiden.. pinsamt att åka omkring i staden när de smäller konstant nästan. Är inte orginalrör, kan de vara läckage eller att den får för lite/mycket soppa? Vad brukar de vara i de flesta fall? Alltså de smäller/puffar hela tiden vid hastighet under 70km/h.. över hör jag inte, eller så är de bara tyst. Vad tror folket?
För lite soppa, rätt vanligt om man byter till ett öppnare avgasrör. Skruva ut pilotskruven ett halvt varv åt gången (dock aldrig mer än fyra varv totalt, då måste man i stället byta till ett större pilotmunstycke).

notrightrider

Learning fugging nuthing keeps you young.
Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.
Finns mycket att gå vilse kring här - många faktorer, ombyggd hoj, tidigare ägares härjningar, långt stillestånd.

Jag skulle börja med något ytterst binärt:
Koll av ventilspel. Kan en påliggande avgasventil skapa avgasknallarna?
Är spelet okay så skulle jag kolla kompressionen - kan en skadad avgasventil skapa avgasknallarna?

Det är enkla åtgärder så tillvida att man får ett koncist svar och kan lämna den delen helt och hållet för att sedan börja beta av mer diffusa anledningar.

Många pekar på förgaseriet, och det är inte alls omöjligt att det är där problemet ligger - men där är risken stor att gå bort sig.
Det finns ett par saker att göra först:

Plocka av ljuddämparna. Yes! Helt och hållet.
Kör med bara krökarna och försök se om problemen är oförändrade eller minskar. Ser du inte utloppen själv? Låna in en kompis som kör brevid och kan se vilken av krökarna det flammar ur.
Bara den ena? Bra! Då vet du var du skall leta!

Inget alls? Slutade smällarna när du tog av ljuddämparna?
Nå, då vet du var felet ligger. Otäthet i skarven mellan krök och ljuddämpare, där friskt syre dras in utifrån och antänder restgaser. Fixa.

...och innan du ger dig i kast med förgasarna så dubbelkolla verkligt noggrant att tätningen mellan topp/utlopp och avgaskrök verkligen är 100% - att den inte kan dra in syre på avslag den vägen.

Inga resultat ännu? Nå, då är det dags att gå i klinch med förgasare och luftfilter.
Ja, luftfilter. Sitter det eftermarknadsgrejer här också kan detta vara en grund för stört luftflöde och fult uppträdande hos hojen.

Lycka till, have fun.

Dajen

Medlem
Gick med
2 May 2008
Hoj
Suzuki Bobber
Har inte börjat felsöka ännu, tog ut den idag på en sväng och kan konstatera att avgassmällarna inte uppkommer vid gaspådrag eller när jag släpper gasen helt.. ger de nå mer att gå på? Eller en vägledning om vart jag ska börja felsöka?

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Har inte börjat felsöka ännu, tog ut den idag på en sväng och kan konstatera att avgassmällarna inte uppkommer vid gaspådrag eller när jag släpper gasen helt.. ger de nå mer att gå på? Eller en vägledning om vart jag ska börja felsöka?
Den går snålt, prova att byta bensinen mot acylat bensin. Smäller den inte när du kör på acylat bensin, (blå 5 liters dunk) då är den ca 10% för snål..

Dom flesta förgasar motorer går försnålt med den soppan som är på tappen E10 sk 95 oktan, Gammla motorer är bestyckad för 100% bensin inte 90% bensin liknande sak med 10% alcohoö i för miljön.

Men 170 spänn för en dunk acylat är ungefär vad ett lågfarts munstycke kostar.
Fel storlek på munstycke är 170 spänn i sjön medan 170 spänn ren bensin är ju bara att köra upp.

Detta är absolut lättast att börja med, är det för bökigt låt det smälla allt annat är mycket bökigare..

En sak i taget annars vet man aldrig vad som var fel.

Dajen

Medlem
Gick med
2 May 2008
Hoj
Suzuki Bobber
Uppdatering: Alkrylatbensinen gjorde inte så att puffarna/smällarna uteblev, de är kvar. Smällarna kommer i slutet av avgasröret i alla fall. Har haft ned avgassystemet, men inte sett att det är någonting som tjyvdrar luft där. Vad tycker ni är nästa steg att kolla?

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Exakt det du sa, är avgassystemet tät, du nämnde att det var ombyggt. Är skarvar täta, sitter det någon typ av packning mellan ljuddämpare o headder/avgasrör?

Suger det in luft i avgas systemet vid motorbroms kan mycket väl restgaser få så mycket syre att det själva tänder o då skjuta/poffa i ljuddämpare.

Dajen

Medlem
Gick med
2 May 2008
Hoj
Suzuki Bobber
Vid motorbromsning så är de helt tyst, inga smällar. De smäller heller inget när jag accelererar eller kör i högre hastighet

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Hoj
8 singlar och 5 par -51 till -13
Ett klassiskt fel på gamla engelsmän var otät skarv mellan förgasare och topp. Då går dom magert på små gaspådrag eftersom det är lägre tryck i insugsrören då.
Testa genom att spruta startspray mot skarvarna mellan förgasare och topp. INTE i insugen.
Påverkar varvtalet märkbart vid läckage.

Dajen

Medlem
Gick med
2 May 2008
Hoj
Suzuki Bobber
Problem löst, alkrylatbensinen som legat i ett par dagar verkar ha gjort sitt, om den har renat förgasaren lite, för nu går den utan smällar och puffar. Tack så mycket för all hjälp folket!

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA