Avgassystem - GOLF III 1,6 (AEE)

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Eftersom jag är inkompetent är det lika bra att lägga en tråd. Vågar inte köra i OT, för det är ju faktiskt en bilfråga... Grejen är iallafall den att jag måste byta avgassystem på bilen.

Har kollat runt lite och hittar olika prisbilder, beroende på vilken handlare som är aktuell, givetvis. Som alltid tittar man ju efter Biltema först (ja, billigt ÄR bra). Kruxet är det att enligt deras lista omnämns inte min motorkod (AEE) utan endast (AAM, ABD och ABU). Vet sedan tidigare att jag hade riktiga problem att få fatt på rätt bromsbelägg till bilen eftersom Biltemas lista inte stämde med vad jag kör (1,6 '96 - fick köpa belägg till Golf IV '98, enligt Biltemas rek.tabeller.)

Så, vilket passar till vad? Kan jag köpa enligt någon annan motorkod? Jag är ENDAST ute efter billigt system som funkar. Alltså inte något luffigt bonnigt vedbod-sportsystem eller liknande. Bilen kommer rulla max ett år till i min ägo, tänker därför inte lägga svinpengar på min bruksbil.

Hjälp, tips och råd mottages tacksamt.

Ring Håge...031-15 65 75
Det ligger några gator från Ullevi.

Jag fick mitt monterat och klart på 15 minuter, billigare än vad det hade kostat att köpa delarna på Biltema.

vart är det hål, är det helt av? Köp en muff på biltema och skarva kanske, avgasbandage eller sån där gungum kanske? Älska nödlösningar!

Enl Mekonomens hemsida skiljer det på främre röret och katten,men samma bakåt.

Mecca säger:

Icke sa nicke.

Kolla gärna själv.

http://catalog.meca.se/CarSelect.aspx?CategoryType_ID=1
Det är ju det här som är kruxet. :gnissla

Säger som DiLeva, vem ska man tro på? Har inte heller lyckats googla mig till något som ger mig fullgott mod att stövla in på Feltema och köpa rätt grejer.

Maddafakkin'! :mad:

Judit: Nu blir jag fan tokig. Mekonomen har samma artikelnummer i "listorna" både för AEE och ABU/AEA, men inte på de oerhört detaljerade bilderna... Hur skarom ha det egentligen? :mad:

Känns lite avigt att ringa och fråga, eftersom jag inte alls ämnar att köpa grejerna på Mekonomen, utan försöker göra allt för att handla billigt på Feltema. Att "köpa på chans för att se om grejerna passar" känns inte som ett alternativ. Jag har inte heller möjlighet att plocka ner grejerna innan jag ska mecka på lördag.

Last edited:
I min iver gjorde jag en fet paint-bild (vetenskapligt bevisat).

Jag har dock, efter mitt konstnärliga och kulturella utspel, grottat mig in i artikelnumrenas besudlade värld och kommit fram till följande:

• Feltema har skumma motorkodsnamn, men samma artikelnummer till samtliga 1,6l Golf III 1996 (på de detaljer jag ämnar köpa - mellandämpare och bakdämpare)

• Meca har (enligt min eminenta bild) också samma artikelnummer på de detaljer jag tänkt att köpa!

• Mekonomen har försökt påvisa att de har samma artikelnummer på mina aktuella artiklar, men fatalt misslyckat med detta i visualiseringen på deras kackiga hemsida.

Konklusion:

- Jag åker till feltema, köper artikelnummer 91-7038 (mellandämpare - 299sek) och 91-7039 (bakdämpare - 549sek) och ser jävligt glad ut när jag får skiten ditmonterad!

Ja, jag är ingenjör och har med Volvo att göra just nu.

:2cool

Last edited:
Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S