Avgassystem: materialval?

Jii

Ny medlem
Gick med
4 Sep 2005
Hoj
89%honda, 10%yamaha, 1%eltejp gammelräser -87
Håller på att leta information om vilket material som passar bäst till ett avgassystem som jag håller på att bygga.

Titan är ett material som jag är väldigt sugen att prova att arbeta i. Dock har det varit väldigt svårt att hitta information om hur det är att arbeta i materialet, pris osvosv. Har sökt på tex. sporthoj men har ej hittat något klart svar, enligt vissa är det liknande aluminium, enligt andra är det svårbearbetat samt att det behövs specialverktyg.

frågan är: hur är materialet att arbeta i, dvs svetsa kapa fila osv, ungefärligt pris, är det mööjligt överhuvudtaget?

Svara helst endast om ni vet säkert och inte om ni hört någon som trodde att det var si eller så. :tummenupp

Har även kollat runt på andra material, vissa har tipsat om mejerirör. Är ute efter en låg vikt, hållbart och någorlunda lättbearbetat. Kom gärna med tips!

/Jakob

Lazlo440

Medlem
Gick med
3 Mar 2006
Hoj
GSXR 750
"TIG betyder: Tungsten (gammalt svenskt ord för wolfram), Inert/inaktiv gas = ädelgas som inte ingår någon kemisk förening med andra ämnen, G för gas = svetsningen sker med skyddsgas. Med en TIG-svets går det att svetsa de flesta förekommande legeringar såsom: stål, aluminium, rostfritt, koppar, titan m m. TIG-svetsen utvecklades i USA på 40-talet. Den behövdes för att kunna svetsa flygplansindustrins nya legeringar, bland annat aluminium/magnesium. Till TIG-svetsning i stål, rostfritt, aluminium, koppar och titan används en skyddsgas som heter MISON. Det finns även andra skyddsgaser men MISON är den mest miljövänliga."
Enligt: http://www.tenico.nu/tips20.htm

sportbike

Guest
Håller på att leta information om vilket material som passar bäst till ett avgassystem som jag håller på att bygga.

Titan är ett material som jag är väldigt sugen att prova att arbeta i. Dock har det varit väldigt svårt att hitta information om hur det är att arbeta i materialet, pris osvosv. Har sökt på tex. sporthoj men har ej hittat något klart svar, enligt vissa är det liknande aluminium, enligt andra är det svårbearbetat samt att det behövs specialverktyg.

frågan är: hur är materialet att arbeta i, dvs svetsa kapa fila osv, ungefärligt pris, är det mööjligt överhuvudtaget?

Svara helst endast om ni vet säkert och inte om ni hört någon som trodde att det var si eller så. :tummenupp

Har även kollat runt på andra material, vissa har tipsat om mejerirör. Är ute efter en låg vikt, hållbart och någorlunda lättbearbetat. Kom gärna med tips!

/Jakob

Jag har fimpat min titan trioval-dämp en dryg decimeter.
Du kan få den biten å öva på.

Jii

Ny medlem
Gick med
4 Sep 2005
Hoj
Dyrt!

Lyfter tråden lite! Har ringt och hört med titan-leverantörer! Endast materialet till ett avgassystem i titan ska vist kosta i runda slängar 6000 riksdaler! Och en sådan kostnad lär min ekonomin inte överleva så...

Tips på ett någorlunda billigt, lätt och passande material? :gnissla

/Jakob

MrxXx

Hojlös
Gick med
23 Nov 2005
Hoj
Ingen för tillfället
Titan var faktiskt relativt lätt att svetsa i o blev snyggt...ja om man under förutsättning svetsar snyggt i övrigt oxå. D var ju synd d var så dyrt. Aluminium hade jag nog valt annars, billigt eftersom d heller inte väger värst mycket. Behöver en svets som klarar att köra växelström därimot. Men grymt snygga svetsar kan man lägga på det...Lycka till:tummenupp

Jii

Ny medlem
Gick med
4 Sep 2005
Hoj
Titan var faktiskt relativt lätt att svetsa i o blev snyggt...ja om man under förutsättning svetsar snyggt i övrigt oxå. D var ju synd d var så dyrt. Aluminium hade jag nog valt annars, billigt eftersom d heller inte väger värst mycket. Behöver en svets som klarar att köra växelström därimot. Men grymt snygga svetsar kan man lägga på det...Lycka till:tummenupp

Ja, var lite sugen på att lära mig bearbeta materialet men nu får man lyssna på det sunda förnuftet och hitta något billigare!

Ok, ska kolla upp det! :)

Tänkte även höra vad det finns för några fördelar med mejerirör? Vad är de i för material, är de lätta att arbeta med, låg vikt? fördelar nackdelar?

Och är det någon som har något tips på ett billigt och bra inköpsställe i sthlms trakterna som säljer amuminium, mejerirör osv? :tummenupp

/Jakob

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Hoj
Trehjuling
Mejerirör är i princip vanligt sömlöst rostfritt rör men med högre renhetskrav (kort sammanfattat betyder det högre glans) kan finnas livsmedelsklassning el dylikt på det också.

Läs mer här:
http://www2.sandvik.com/sandvik/014...687edefe5412568380046cf01?OpenDocument&Click=

http://www2.sandvik.com/sandvik/014...InternetWeb)/36745533639F30B6C1256B4B00452691

Personligen tycker jag att det är lite overkill om du inte skall bygga hembränningsapparat av det.

Kolla in på www.ferrita.se under universaldelar om det kan finnas något passande.

Last edited:
Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs VM-kva...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...