Avgift med kortköp, får dom ta det?

Jag har ringt VISA och frågat, det finns inget som säger att butikerna INTE får ta ut avgift för kortbetalning.
Blir jävligt förbannad eftersom jag betalar kortavgift 250kr per år för att använda mitt kort och har ingen lust att betala igen varje gång jag köper en glass tex...

Men Visa brukar rekommendera butiken att slå ut det på deras varor ist, dvs höja priset så det går jämt ut.
Butikerna betalar 5kr per kortköp.

Slutsats det är helt lagligt men jävligt fittigt när resten av samhället försöker få oss att använda mindre kontanter. Man skulle fan råna dom där 5kr per köp-ställena några gånger i veckan så dom lär sig att kontanter är dåligt att ha i kassan.

Det var ju ytterst märkligt då VISA är just ett sådant betalkort där man inte får ta ut avgift för att handla med det.
De kanske har slopat det, men senast 2008 när jag kollade så fick butikerna inte ta ut avgift på just det kortet - men de gör det ändå.

Jag hatar verkligen den avgiften - av ren princip. Skaffar jag mig ett VISAkort där det står att man inte får ta ut en kortavgift så förväntar jag mig heller ingen kortavgift.
Jag hatar kortavgift!

http://www.swedbank.se/sst/inf/out/infOutWww1/0,,222310,00.html

Swedbank skrev:
Får butiken ta ut en avgift för kortköp?
Bestämmelserna kring om butiken har rätt att ta ut en extra avgift för kortköp skiljer sig åt beroende på vilken kortprodukt du har.

Visa – Om du har ett Visa-kort har butiken inte rätt att ta ut en extra avgift för kortköp.

MasterCard – Om du har ett MasterCard eller ett Maestro-kort har butiken rätt att ta en avgift för kortköp under följande förutsättningar:

• Avsikten att ta ut kortavgift måste framgå.
• Butiken måste informera om avgiften klart och tydligt och visa den skriftligt så att du som kund kan fatta ett beslut om på vilket sätt du vill betala.
• Avgiftens storlek eller det sätt på vilket avgiften beräknas måste visas.
• Avgiften får inte överstiga butikens kostnad för kortköpet.
• Avgiften ska sedan redovisas på kassakvittot.

Juridiskt får det göra så ännu, men de gör ett avtalsbrott med banken, det bästa är väl att hota att man kommer anmäla stället för banken!

Juridiskt får det göra så ännu, men de gör ett avtalsbrott med banken, det bästa är väl att hota att man kommer anmäla stället för banken!

Banken har ingenting med detta att göra utan det är inlösaren!

Frågan är säkert redan besvarad men här kommer ett svar till: Nej de får inte ta ut sådana avgifter. Vad man kan göra är att be dem skriva avgiften på kvittot, sedan vänder du dig till din bank som förmodligen kontakter kortföretaget och ger dig pengarna tillbaka.

Jag gjorde detta själv en gång för att testa. Några gånger har de tittat på mig och skakat på huvudet när jag bett om att ta med det på kvittot och sedan struntat i avgiften.

edit: Detta gäller för Visa. Jag tror att alla andra kortföretag tillåter att butiken tar ut avgifter under vissa förutsättningar.

Last edited:
Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back