AVON Däck.

Kriss

Ny medlem
Gick med
12 May 2008
Ort
I garaget på hojen! Skåne
Hoj
zx10r
Lyfter en gammal tråd med frågan: Har Avon blivit bättre med åren? Har dom nån bra sport däck som klarar gata och bana i inspirerad tempo eller bör man välja något annat som Dunlop eller Michelin?
 

FP

Ny medlem
Gick med
31 Oct 2009
Ort
Halmstad
Hoj
CRF250
Lyfter en gammal tråd med frågan: Har Avon blivit bättre med åren? Har dom nån bra sport däck som klarar gata och bana i inspirerad tempo eller bör man välja något annat som Dunlop eller Michelin?

Har kört ca 1000 mil bak på ett Avon Storm 2, helt ok däck. Körde båda gata bana. Passare bättre till gata än bana tycker jag. Dock kändes det inte helt hundrar när det är blött ute.

Profilen skulle varit lite spetsigare också tycker jag.
 

Larse

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2009
Ort
Hofors
Hoj
Gsxr 600 K7 stunt
Kör med avon vp2 sport fram på motarden och tycker att det fungerar riktigt bra. Kör dock inte bana men inspirerat på gata ibland.

Får upp värmen fortare och behåller den bättre än sportmax 211 däcket jag hade förut = Avon är mycket bättre till stoppies enligt mig
 

Lonsdale

Yamaha Racing
Gick med
14 Mar 2006
Ort
Karlshamn
Hoj
Yamaha XSR700 X-T, Yamaha Tenere 700, Yamaha WR450F, Yamaha FZ6-RR
Jag körde avon viper på min aprilia factory. Jag köpte den med dem på, då var de nya. Vid "inspirerad" gatkörning fick jag titt som tätt släpp med både fram och bakhjul. Bakhjulet höll c:a 200mil sen krashade hojen innan framhjulet var slut...
 

isidor 1

Sporthojsnörd
Gick med
18 Nov 2010
Ort
Ulricehamn
Hoj
ktm690 enduro r 2011Yamaha MT09 årsmod14 Honda vtr 07såld Kawasaki er6F 09 såld defenda pro250x års mod 12 såld Suzuki 350 L ÅRS MOD 91 såld husqwarna wr360 års mod 95 såld atv hi-bird 200cc såld
Läste ett test i tror det var bike förra året, där dom testade däck
avon däcken fick inget bra betyg dom släppte okontrollerbart stog det
 

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
S1000XR
Har kört ca 1000 mil bak på ett Avon Storm 2, helt ok däck. Körde båda gata bana. Passare bättre till gata än bana tycker jag. Dock kändes det inte helt hundrar när det är blött ute.
Var köper man Avon MC-däck? Jag vill ha ett som släpper

Nån som har ett 190-däck till salu? Pm'a! Helst Storm
 
Last edited:

Risbrännaren

Ny medlem
Gick med
27 Oct 2011
Ort
Bispgården
Hoj
1987 Honda CBR1000F, Husaberg 501FE.
Jag hade Avon på min CBR. Funkar kanon om man vill sladda runt. Men till vanlig körning så väljer jag Michelin i alla väder!
 

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Jag vet en som kraschade med Avondäck, han sa ALDRIG mer dessa däck..Nu skall man aldrig skylla på däcken, men personen i fråga har kraschat flera ggr men aldrig har jag hört honom skylla på däcken förutom just Avondäcken...Jag har aldrig själv kört med dessa och kommer aldrig köra med dessa, då jag hittat däck som jag trivs med av några märken ex Michelin.
 

Schooled

rookie
Gick med
21 Dec 2009
Ort
Göteborg
Hoj
600 Screamer!
Sånthär tycker jag är själva definitionen av "dumsnålt". Samma sak gäller köp av hjälm o skyddssutrustning, där man vet att vissa produkter helt enkelt inte inte håller måttet. Att snåla på så kritiska komponenter vid körning som däckval kan jag helt enkelt inte förstå..

Snåla kan man göra när man väljer vad man ska äta till middag ikväll..
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
det e rent livsfarligt att köra med nåt annat än Arai, Shoei, Dainese, Michelin, Dunlop, Castrol, eller Brembo
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Bara testat Avon Viper...ok på gata men inte helt förtroendeingivande på bana.
Lägger mina pengar på Michelin eller Dunlop numera så vet jag vad jag får..
 
Last edited:

Kriss

Ny medlem
Gick med
12 May 2008
Ort
I garaget på hojen! Skåne
Hoj
zx10r
Bara testat Avon Viper...ok på gata men inte helt förtroendeingivande på bana.
Lägger mina pengar på Michelin eller Dunlop numera så vet jag vad jag får..

Tror också att Avon Viper funkar helt ok på gata om man inte är ute efter att skrapa knä. Läste även på lite olika forum att en del kör även bana med den i USA, men jag hade nog satsat på nåt annat märke som till exempel Michelin, Dunlop m.m. Samtidigt tror jag att mycket sitter i huvet dvs att man begränsas av sina tankar om däcken. Vågar jag, vågar jag ??
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top