Avon däck

Nice_boy

Ny medlem
Gick med
13 Oct 2003
Hoj
2011, BMW S1000RR
Har beställt nya avon däck Viper sport AV59 fram.
Och Azaro AV46-ST bak.

Någon som har erfarenhet av hur däcken better sig i olika situationer..
köpte däcken för att det var det billigaste + att jag har ju inget effekt monster..

Bifogat

• Viper-AV59-Front-10mm-CMYK.jpg
    Viper-AV59-Front-10mm-CMYK.jpg
    5.6 KB · Visningar: 121
  • Azaro-ST-AV46.jpg
    Azaro-ST-AV46.jpg
    20.3 KB · Visningar: 147
Last edited:

tobbe #11

Ny medlem
Gick med
8 Aug 2005
Hoj
RMZ450
Nice_boy skrev:

Körde med AV50 SP Pro på bana nyligen. Var skeptisk, men det verkar som den nya serien Avon är ganska bra. I regn har jag ingen aning.

Last edited:

Syss

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2003
Hoj
Årets nyhet 2010 (Sarotea)
Nice_boy skrev:
Har beställt nya avon däck Viper sport AV59 fram.
Och Azaro AV46-ST bak.

köpte däcken för att det var det billigaste + att jag har ju inget effekt monster..

Har det där däcket bak, det är halt på torrt, för att inte tala om i regn, släpper ganska frekvent vid minsta lutning på hojen. Kan du byta så gör det, om du kommer köra i regn, är min rekommendation...
Jag har pratat med min däckskille om nya däck, så som vädret är nu är det ju fan livsfarligt... :3freak

Bör kanske tilläggas att det är på Ursula, på Victoria har jag Michelin Macadam och de är grymt bra oavsett väglag! :tummenupp

DJM

on the other side
Gick med
18 Feb 2004
Hoj
r1 -00
Jag har avon och jag tycker dom har bra fäste i regn..

29Racing

SST600 2010
Gick med
28 Jul 2004
Hoj
YZF-R6 2007
Killen jag köpte min Thundercat av för två år sedan hade satt på ett nytt avon däck bak...

...jag byte det efter 50 mil. Fästet släppte oavbrutet Speciellt vid blött väglag. Men å andra sidan hade :kocko satt på 70 bredd istället för 60 vilket kan ha hjälpt till det dåliga fästet :brinnerup

...men kör man som man borde så funkar de nog :banana

håkan

Brumm brumm
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR 1000RR SP
Avon-däck faller i bitar efter tag också...

vad fick du ge för ett set sånna däringa?

Dez

Weeeee...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R1
Jag har 45 fram och 46 bak.

Eftersom jag aöldrig lagt ner mer än att det är en 10mm rand kvar har jag inte haft problem med fästet då.
Dock har jag svårt att få upp hojen på framhjulet eftersom hjulet gärna låser sig.

Sen håll jag på att skita ner med förra sommaren när jag drog på lite (hade fått bensinstopp och var pissblöt av regnet), varvräknaren bara stack iväg och bakdäcket spann hejdlöst (2:an och kanske runt 70km/h). Om det var skit på vägen vet jag inte, men det var iaf inte tillräckligt med regn för att var avattenplaning.

Men de håller ganska hyfsat iaf. Har gått 950mil nu och går säkert en bit till :banana

Lime

Hackkyckling
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Aprilia Tuono Factory "Olivia"
Har haft Avon 46:eek:r på Bumsen och ja, de upplevs som hala om det har fel däckstryck. Tar en stund att få upp bra arbetstemperatur i dessa men några större släpp har jag inte haft.

Instämmer dock med Dez att det kan vara lite svårt att få bra bromskänsla vilket gjorde att låste och gick i backen i söndags... På SMC's B&K-kurs f.ö... i 30 km/h... *skämmas*

Men för vanlig körning skulle jag säga att de funkar helt okej. För lite mer aktiv körning eller för mer effektstinna hojar skulle jag nog kika på Pilot Power eller liknande.

Nice_boy

Ny medlem
Gick med
13 Oct 2003
Hoj
2011, BMW S1000RR
håkan skrev:
Avon-däck faller i bitar efter tag också...

vad fick du ge för ett set sånna däringa?

Får bakdäcket för 1500 ungefär med montering och allt...
Framdäcket runt 1250.. :)

Last edited:

torparn

Dä ä väl å straffe loss...
Gick med
3 Nov 2004
Hoj
GSXR-1100 -86 väg-slåssare
Kör med av46 bak å av45 fram å kan bara hålla med om att dom är rätt hala i blött...

Fick bakhjulssläpp på min gixxer 1100 nyligen; trean, ca halv gas, blött men det regnade inte just då...va rätt spännande och oväntat, däcket har bara rullat ca 150 mil så det är ju bra möster :tungan

Men som sagt billiga var dom, gav ca 2500:- för bägge :tummenupp

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Jag hade precis ett sånt bakdäck i ca 800 mil. På torr väg var det helt OK, förutom att det var något "plattare" i profilen än mitt nuvarande Pilot Road. Det man märker är en knappt kännbar skillnad i svängvillighet, och att Road har mer gummi kvar i backen vid mycket nerlägg. Körde lite bana med Avon-däcket utan några incidenter. Våtgreppet när däcket börjar bli slitet är det sämsta jag har vart med om, men då kan man passa på att lära sig lägga feta sladdar. :tummenupp

Nice_boy

Ny medlem
Gick med
13 Oct 2003
Hoj
2011, BMW S1000RR
Lime skrev:
Har haft Avon 46:eek:r på Bumsen och ja, de upplevs som hala om det har fel däckstryck. Tar en stund att få upp bra arbetstemperatur i dessa men några större släpp har jag inte haft.

Instämmer dock med Dez att det kan vara lite svårt att få bra bromskänsla vilket gjorde att låste och gick i backen i söndags... På SMC's B&K-kurs f.ö... i 30 km/h... *skämmas*

Men för vanlig körning skulle jag säga att de funkar helt okej. För lite mer aktiv körning eller för mer effektstinna hojar skulle jag nog kika på Pilot Power eller liknande.

okej får ta det lite lungt i början då.. men själv så kör man ganska aktivt Knäskrappar på landsväg mm.. men man känner nog vart gränsen går!

Hade Bridgestone battlax 020 innan och jag kan säga att dom fick jag inget släpp i fast jag pressade dom.. funkade fint i rengn oxå :)

Nice_boy

Ny medlem
Gick med
13 Oct 2003
Hoj
2011, BMW S1000RR
torparn skrev:
Fick bakhjulssläpp på min gixxer 1100 nyligen; trean, ca halv gas, blött men det regnade inte just då...va rätt spännande och oväntat, däcket har bara rullat ca 150 mil så det är ju bra möster :tungan

Power slides :yoparty

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Jag har Av46 och Av45 på min hoj.
Hala som satan i blött men funkar bra för mej vid torrt underlag.
Är du en knäskrapare i var och varannan böj kanske dom har förlite fäste för din körning. Jag kan rita på tvåan på torrt underlag om däcken är helt kalla och det är 10-12 garder i backen, men dom har aldrig släppt när dom fått lite värme i sig.

Som sagt man får vad man betalar för men för mej duger dom.

morathomas

Ny medlem
Gick med
23 Aug 2004
Hoj
GSXR1000T-03"såld" (R1-02 T-projekt) Wr450 -04
Livsfarlig att åka med i regn! Släpper vid gas och moderata nedlägg. Har det på min gixxer idag. Tycker dom är rena rama sk......!!!! Annars funkar dom när det är torrt, men jag vill hem även när det regnar.... Avbeställ! Har nya battlax 014 liggande till min hoj, hört att dom ska vara bättre.

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln