Avon däck

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
morathomas skrev:
Livsfarlig att åka med i regn! Släpper vid gas och moderata nedlägg. Har det på min gixxer idag. Tycker dom är rena rama sk......!!!! Annars funkar dom när det är torrt, men jag vill hem även när det regnar.... Avbeställ! Har nya battlax 014 liggande till min hoj, hört att dom ska vara bättre.

Livsfarligt är väl att ta i tycker jag. Man behöver la inte ha så bråttom ut ur kurvorna när det regnar? Vrider man på mjukt och fint känner man när det börjar drifta, och man känner sig som Nicky Hayden för ett ögonblick... :hihi
 

vx800

Medlem
Gick med
7 Jun 2005
Ort
Varberg
Hoj
Suzuki vx800 (först en rödmetallic...skrotad, nu en blåmetallic.)
Verkar vara dyra.... Har införskaffat ett Metzler fram för 850 :- inkl frakt.
Vet inget om avron men det låter ju inte bra om de släpper när det är blött, vilket det oftast verkar vara under den svenska sommaren. Det är ju svårare o få upp värmen i dem om det är blött
 

Nice_boy

Ny medlem
Gick med
13 Oct 2003
Ort
New Mill
Hoj
2011, BMW S1000RR
vx800 skrev:
Verkar vara dyra.... Har införskaffat ett Metzler fram för 850 :- inkl frakt.
Vet inget om avron men det låter ju inte bra om de släpper när det är blött, vilket det oftast verkar vara under den svenska sommaren. Det är ju svårare o få upp värmen i dem om det är blött

Det är ju skillnad på custom däck och sport däck!
Vet en som kör custom hoj och han har avon.. Inga problem med rengn eller något släpp..
 

håkan

Brumm brumm
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mantorp Park
Hoj
Honda CBR 1000RR SP
Nice_boy skrev:
Får bakdäcket för 1500 ungefär med montering och allt...
Framdäcket runt 1250.. :)

2750 för ett set då.... det är ca 500kr dyrare än vad jag betalar för ett set michelin pilot power...
 

peteR1000

In Sorte Diaboli
Gick med
19 Sep 2003
Ort
götet
Hoj
ninjan e såld...så ingen nu
håkan skrev:
2750 för ett set då.... det är ca 500kr dyrare än vad jag betalar för ett set michelin pilot power...

Vart köper du power så blligt?

Nice_boy, du har inte funderat på att köpa däcken från Tyskland? Eller om du kollar här på forumet ifall någon har begagnade racedäck? Köpte ett set skitfina Dunlop 208GP av Catman billigt.
 

Nice_boy

Ny medlem
Gick med
13 Oct 2003
Ort
New Mill
Hoj
2011, BMW S1000RR
väldigt billiga pilot power.. skicka mig pm snarast om någon har ett par däck som kan ge ett rimligt pris.. annars blir det avon..
 

henlin

Ny medlem
Gick med
27 May 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
636
Som andra sagt tidigare, vill du ha billiga däck, beställ från Tyskland. Har handlat från www.reifenversand.com två gånger, nu senast en uppsättning Metzeler Roadtec Z6 120-70-17 och 190-50-17. Kostnaden inklusive frakt till Kalix 238€, strax över 2200SEK. Jag beställde däcken måndag kväll och fick dem levererade till dörren fredag morgon. Någon timme efter att jag beställt fick jag också ett mail med bekräftelse på min beställning, dagen efter kom ett nytt mail med kollinummer så jag kunde se var försändelsen befann sig. Snabbt, enkelt och billigt, precis som det ska vara att köpa saker.

Ang. fabrikat har jag provat fyra olika sporttouringdäck: Pirelli Dragon GTS, Michelin Pilot Road, Avon Azaro ST46 och nu senast Metzeler Roadtec Z6. Avon-däcket var det som jag upplevde hade sämst grepp av de fyra, särskilt i vått väglag, livslängden var heller inte bättre än hos något av de andra.
 

ThomasN

Guest
No:46 skrev:
...Men å andra sidan hade :kocko satt på 70 bredd istället för 60 vilket kan ha hjälpt till det dåliga fästet :brinnerup ...

Jag tror du skall satsa på betydligt bredare än så! Du kan nog testa att gå upp på 160/180 i bredd. 60 låter väldigt klent :rofl
 

håkan

Brumm brumm
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mantorp Park
Hoj
Honda CBR 1000RR SP
Nice_boy skrev:
väldigt billiga pilot power.. skicka mig pm snarast om någon har ett par däck som kan ge ett rimligt pris.. annars blir det avon..

har ett set Supercorsa som gått en dag på Kinnekulle till salu för tillfället
billigare däck

Det blir beställning i början på nästa säsong igen sen.
//håkan
 

Petteri

R1000 kanske nästa år då
Gick med
19 Jun 2003
Ort
Motala
Hoj
R1 RR (såld)
Som sagt avon faller i bitar efter nån enstaka bandag har erfarenhet av två uppsättningar.
 

Mögel

Hillbilly
Gick med
11 Jun 2005
Ort
I skogen
Hoj
1x Yamaha, 3x Honda, och en Kina
Nice_boy skrev:
Har beställt nya avon däck Viper sport AV59 fram.
Och Azaro AV46-ST bak.

Någon som har erfarenhet av hur däcken better sig i olika situationer..
köpte däcken för att det var det billigaste + att jag har ju inget effekt monster..


Bak däcket e helt värdelöst när det rengnar!!!

Annars e det bra att spinna med ryker som fan :yoparty
 

gunnar_gt750

GSX-R musei-intendent
Gick med
7 May 2005
Ort
Solna
Hoj
Suzuki GSX-R750 88/90/91
Mögel skrev:
Bak däcket e helt värdelöst när det rengnar!!!

Annars e det bra att spinna med ryker som fan :yoparty

Jag såg gummiresterna på innerskärmen bak på den 88:a jag köpte nyss :va
Azaro-däcket var ganska slitet. (ingår det i rutinerna vid köp av begagnat att kolla efter gummirester :) ) Nu har jag bytt till Metzeler Z6.
 

Ka11e

Ny medlem
Gick med
21 Nov 2003
Ort
Kristianstad
Hoj
KTM Superduke
Körde med AV46 ST och AV45 ST på ninjan, bytte nästan omgående.
Hemska i regn och i rejstempo omöjliga.
Fick framhjulsläpp på knudan och efter det bytta jag :död
Dom är gjorda för sporttouring och det är där som passar bäst.
Men som sagt, var vaksam när det börjar regna.
 
Last edited:

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arvika
Hoj
Pippigul SV650
Tycker diskussionen skenar lite. Däck beter sig olika på olika hojar och i slutänden för olika förare. Jag körde på den förra generationen Azaro som var helt suveräna i både torrt och vått. Däremot testade jag Metzler Me2 o Pirellli Fanvetvad som jag skrotade blixtsnabbt pga livsfarliga egenskaper.
 

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Skåne
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
Glöm Avon.

Jag har kört på Avon ST 47/47 och bakdäcket släppte 3-4 ggr (med en hoj som har 65 pållar på baktofflan :rolleyes: ). Speciellt om det inte är genomvarmt. Enda gng jag klotat är pga att Avon 46-framdäcket släppte i utgången på en kurva (och nej, jag slog inte av på gasen). Det var dock på bana, men endå. resultat = se bild nedan :3freak . Däcken går helt enkelt inte att lita på.. Aldrig Avon igen.

Och när det regnar.. då vill du inte köra med Avon. Snorhalt!!!

Lägg ett par hundringar mer o köp riktiga däck ist! Det är det värt!!

IMG_0226_768x_enhanced.jpg
 
Last edited:

Lord Melchet

Same Same but Different
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Trollhättan
Hoj
Ett antal med och utan motor
Hej

Jag köpte min hoj med relativt nya avon azurro på så jag tyckte att det får väl rulla på med dessa tills de är slut, mina erfarenheter:
Framdäck: släpper ganska lätt under kombinationen nedlägg och inbromsning. Har blivit väldigt spårkänsligt nu när det är lite slitet.
Bakdäck: Får ganska lätt släpp vid tidigt gaspådrag ut ur kurvor.
Hur de är i regn kan jag inte tycka något om då det bara varit frågan om lugn körning i regn för mig med dessa på.
Sammantaget känns det som att fästet ät lite dåligt, det kan man ju leva med men det känns som gränsen för släpp är väldigt olika beroende på vilken typ av asfalt man kör på, grovkorning asfalt ger väldigt dåligt grepp.
Kan naturligtvis vara så att de behöver komma upp i en temp som är högre än vad man får upp på vanlig landsvägsåka för att bita bra.

Nästa gång väljer jag något annat märke.
 

Nice_boy

Ny medlem
Gick med
13 Oct 2003
Ort
New Mill
Hoj
2011, BMW S1000RR
Har nya avon däcken på hojen nu och jag kan inte klaga på dom.. Fram däcket känns som klistrat mot asfalten jämfört med bridgestone som jag hade tidigare.. backdäcket känns mjukt också inte lika mjukt som fram..

Har ju inte kört på bana med dom men man känner iallafall förtroende av däcken..
 

Räser

Ny medlem
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Bromölla
Hoj
Triumph Daytona 675
Lägg ner tanken på AVON däck. Var nyligen och körde på bana med sådana däck, resultatet blev ett par veckor på verkstad. Kortfattat så släppte bakhjulet vid nerlägg. Väder soligt ca 23 grader varmt, alla andra hade "ruggad" yta på sina däck men inte jag. :(
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top