avon??

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Jag bytte från Avon-däcken till Pilot Road på min hoj, och kunde konstatera att Road-däcket både hade bättre grepp (vått och torrt) och var mer lättsvängt. Senare visade det sig att det dessutom verkade hålla minst lika länge som Avon-däcket.

Fortfarande tycker jag dock inte att man ska använda ord som "livsfarliga" om Avon-däcken, för det är en kraftig överdrift.

EDIT: Avon Azaro då alltså.

Last edited:

Nickl@s

www.nicklas-ek.com
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR600RR Limited Edition
Bästa sporthojsåkare!

Fick denna tråd mailad till mig precis, och tyckte det var dags att ge ett seriöst inlägg.

Avon har en rad sportdäck som lämpar sig till olika form av körning. Avon var en av de första däcktillverkare som började tillverka motorcykeldäck, och under många år var man dominant inom roadracing. Avon lade sin racingsatsning på is -97 och därefter har man koncentrerat sig på att utveckla däck till den ”normala” hojåkare som de flesta av oss är. Att det genom åren varit både ris och ros kan jag hålla med om och Azaro var ju inget ”superdäck” när det släpptes -98. Nu är Azaro historia och de nya däcken heter Viper Extreme (Ej släppt ännu.), Viper Supersport, Viper Sport samt det nya Avon STORM däcket.

För Er som gillar lågt miltal, mycket banåkningar mm så är det Avon Viper Extreme, eller Avon Viper Supersport som lämpar sig bäst och vill man få ut mer mil men ändå kunna köra lite bana så är det Avon Sport som fungerar, och kör man mestadels mycket hoj i alla väder så är det ju det nya STORM däcket med sin ”SRS” (Super Rich Silica)- blandning som gäller, det finns något som förhoppningsvis passar var och en av Er.

Läs gärna mer på www.avonmotorcycle.com

Ta det lugnt på vägarna och gasa av er på årets banträffar.

Martin, Pro-Imp AB

Curri

Ny medlem
Gick med
2 Mar 2006
Hoj
aprilia rs 125
ja d verkar som om dom inte e nått å ha... men dom nya som dom kommer me viper xtreme vad tror ni om dom?

om jag ska tävla kan d va nått å ha om man kör förra året 1:12,6 på Geleråsen å vill kapa mer?

//Linus 30

Last edited:

sandstream

Guest
ja d verkar som om dom inte e nått å ha... men dom nya som dom kommer me viper xtreme vad tror ni om dom?

om jag ska tävla kan d va nått å ha om man kör förra året 1:12,6 på Geleråsen å vill kapa mer?//Linus 30
Efter att ha läst inlägget ovan från Martin så känns det inte som att Avon gör däck för ren bankörning och med tanke på din fina tid på Gelleråsen passar nog inget av deras gatdäck för dig.

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln