avstäld och oförsäkrad + prövotid, vad händer?

Canidae

The Sound Of Perseverance
Gick med
22 Apr 2007
Ort
Uddevalla
Hoj
ZX9R Ninja // GasGas 300
Tja! Frågan har säkert dykt upp förrut.. Jag vet att det blir både billigare och att det är helt klart säkrast att inte göra som jag nu tänker ev göra..:va men, men..
Ska åka ca 5 mil till min bror imorgon (torsdag) å fixa hojen inför besiktning.. Jag känner till några mycket trevliga små mc vägar (som dessutom brukar vara helt fri från poliser) till platsen där min bror bor. Så tanken var att jag funderar på att skita i att ställa på cykeln å helt enkelt chansa på att snuten inte bevakar dom vägarna i morgon. Kommer att plocka ner cykeln så den kommer nog stå ett tag å då tycker jag det är så jävla onödigt att punga ut med den rejält saltade ocker notan en endags försäkring går på.. Men, vad händer nu om farbror blå stannar mig? Jag kör alltså en avstäld, oförsäkrad hoj med på tok för liten reg skylt dessutom.. och jag har min prövotid ett år kvar. Tacksam för ett snabbt svar! :tummenupp Mvh Canidae
 

Fabbe

Joy of a toy
Gick med
21 Apr 2004
Ort
Göteborg
Hoj
GSX-R 1000 K7
Du får böter
Men glöm inte att tänka dej vad som händer OM du vurpar och klipper någons ben med cykeln när cykeln är oförsäkrad :näsblod
 

Gellio

Ny medlem
Gick med
7 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
KTM
Jag hade inte ställt på skiten. Men kör lugnt och fint. För alla vet ju att det alltid ska hända saker när man absolut inte vill att det ska hända. Så ta i trä innan du åker och kör deffensivt. Ha det!
 

Dark_Messenger

Guest
Lite kontroversiellt ämne på sh men jag säger kör. Snuten har väl stannat mig kanske tre gånger på 10 år eller nått så risken att de står just där och tar just dig är väl hyfsat liten. Dessutom åker du ju sporthoj.. ;)
 

Canidae

The Sound Of Perseverance
Gick med
22 Apr 2007
Ort
Uddevalla
Hoj
ZX9R Ninja // GasGas 300
Du får böter
Men glöm inte att tänka dej vad som händer OM du vurpar och klipper någons ben med cykeln när cykeln är oförsäkrad :näsblod

Ja det är en skrämmande tanke.. Gäller att ta det kallt å absolut inte ta några risker! :tummenupp Vet du vad böterna kan hamna på?

Jag hade inte ställt på skiten. Men kör lugnt och fint. För alla vet ju att det alltid ska hända saker när man absolut inte vill att det ska hända. Så ta i trä innan du åker och kör deffensivt. Ha det!

Jepp! Lövet har en tendens att gå sönder så man sitter där med två fingrar i anus efter ett toa besök i det gröna...:huvet

Lite kontroversiellt ämne på sh men jag säger kör. Snuten har väl stannat mig kanske tre gånger på 10 år eller nått så risken att de står just där och tar just dig är väl hyfsat liten. Dessutom åker du ju sporthoj.. ;)

Ta i trä..
 

zappen

Hepp
Gick med
8 Jun 2004
Ort
Linköping
Hoj
2*Yamaha
O jag kör lite moralpredikning och säger att poliserna är ditt minsta problem.

En olycka som lätt händer på våren med rullgrus, ovana vår-bilister som inte sett någon MC på ett halvår, du som troligtvis är lite ringrostig + myrphys lag. Kör inte ofösäkrat.
 

Canidae

The Sound Of Perseverance
Gick med
22 Apr 2007
Ort
Uddevalla
Hoj
ZX9R Ninja // GasGas 300
O jag kör lite moralpredikning och säger att poliserna är ditt minsta problem.

En olycka som lätt händer på våren med rullgrus, ovana vår-bilister som inte sett någon MC på ett halvår, du som troligtvis är lite ringrostig + myrphys lag. Kör inte ofösäkrat.

Alla råd är välkomna! :) Moralpredikade om samma sak så sent som igår, fast då hade inte föraren kortet klart heller, vilket är jävligt dumt tycker jag.. Men skenhelig som man är så lever man inte alltid som man lär. :näsblod
 

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Helsingborg.
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Jag hade kört men väldigt försiktigt, iofs så hade jag med min otur även kört in i en kontroll med polisaspiranter under utbildning:)
 

WebGringo

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2006
Ort
Söderut
Hoj
En skitig rackare och en motorcyklarnas version av volvo 740
Det e ganska saftiga böter, kommer inte riktigt ihåg vad den biten av notan var då de tog mig, men mellan 3 o 5 tusen skulle jag gissa.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
+oskattad så dom plockar skylten,har du riktig tur så har dom gott om tid och väntar tills du fixat dit en kärra och transporterar bort hojen eller följer dig när du leder bort den.

Kanske är ett alternativ att fixa kärran först?

Henrik
 

Runken

kör som om det vore sista gången
Gick med
27 May 2003
Ort
Nacka
Hoj
NV 250 -55
+oskattad så dom plockar skylten
Henrik

Nej. ett avställt fordon behöver man inte skatta för, alltså tar inte polisen skylten. Polisen tar bara skylten om fordonsskatten är missad och vägverket beordrat att fordonet skall avskyltas.

Tilltrådskaparen. Blir du stoppad så får du inte fortsätta färden med ett avställt fordon. Har du otur så har konstapeln med sig eget kaffe och sitter och väntar, då får du ringa en vän som hämtar dig. Och då har lövet verkligen spruckit =)
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Nej. ett avställt fordon behöver man inte skatta för, alltså tar inte polisen skylten. Polisen tar bara skylten om fordonsskatten är missad och vägverket beordrat att fordonet skall avskyltas.

Tilltrådskaparen. Blir du stoppad så får du inte fortsätta färden med ett avställt fordon. Har du otur så har konstapeln med sig eget kaffe och sitter och väntar, då får du ringa en vän som hämtar dig. Och då har lövet verkligen spruckit =)

Hmmm,bekant till mig kom knallande en dag och sa att dom plockade skyltarna på hans bil då han kört avställt,gjorde dom fel då?

Henrik
 

Runken

kör som om det vore sista gången
Gick med
27 May 2003
Ort
Nacka
Hoj
NV 250 -55
Hmmm,bekant till mig kom knallande en dag och sa att dom plockade skyltarna på hans bil då han kört avställt,gjorde dom fel då?

Henrik

Kanske hade skitit i att betala skatten. Att polisen tar skyltarna beror på att man har en skuld för skatten. Inte att fordonet är avställt.
Men din bekant kanske körde ett avställt fordon med skuld och då plockar polisen skyltarna.
 
Last edited:

PaleRider

Sweet Norrland
Gick med
29 Aug 2006
Ort
Nästan i Danmark
Hoj
KTM 990 SD-R -08
Bara för att fordonet är avställt betyder det inte att du inte kan bli av med skyltarna. Kan ju ha en skuld även fast du ställer av det.

För att klargöra något som många tror, inkl jag själv då jag fick körkortet, så blir man inte av med körkortet om man t ex kör för fort (under körkortsgränsen såklart). Enda skillnaden vid "grövre trafikbrott" är att vi som inte har prövotid får vårat kort indraget under en begränsad tid medans dom med prövotid får det indraget helt och hållet.

Angående böterna så blir det i VÄRSTA fall som följande:
Avställd motorcykel, dvs att det är användningförbud på den 1200kr
Fordon bruktats trots att fordonsskatten EJ varit betald 1000kr
(...lät bättre så Runken :D )

1200+1000/2=1700kr böter samt att du inte får köra den från platsen
(man får rabatt på den "billigaste" så att säga).

*Registreringsskylt ej väl synlig eller svår att läsa 1500 (detta är en bedömingsfråga och kommer med stor sannolikhet inte att generera några böter)

isåfall 1500+1200+1000/2=3200kr

Mitt tips, blir du stoppad så ta de böter du får. Bara att du ställer frågan här visar ju att du är väldigt medveten om att du gör fel.
 
Last edited:

Runken

kör som om det vore sista gången
Gick med
27 May 2003
Ort
Nacka
Hoj
NV 250 -55
Bara för att fordonet är avställt betyder det inte att du inte kan bli av med skyltarna. Kan ju ha en skuld även fast du ställer av det.

Precis. Det var ju så jag skrev.

Kanske hade skitit i att betala skatten. Att polisen tar skyltarna beror på att man har en skuld för skatten. Inte att fordonet är avställt.
Men din bekant kanske körde ett avställt fordon med skuld och då plockar polisen skyltarna.

Fordon bruktats trots att fordonsskatten varit betald 1000kr

Roligt brott, säger emot sig själv. :tungan

Men jag förstår vad du menar.
 
Last edited:

69:an

Avskaffa SJ!
Gick med
24 Feb 2004
Ort
Halland
Hoj
en liter Honda
Om man skall köra avställt och oförsäkrat, dessutom med prövotid, så kanske man inte dessutom behöver gå ner på sina bara knän och tigga om att bli stoppad genom att köra med fulskylt... bara en tanke liksom. :rolleyes: Hur svårt kan det vara att klämma dit originalskylten för att skaffa sig rejält mycket bättre odds?

(Och hur svårt kan det vara att ta hojen på släpkärra 5 mil... :tungan )
 

Canidae

The Sound Of Perseverance
Gick med
22 Apr 2007
Ort
Uddevalla
Hoj
ZX9R Ninja // GasGas 300
Om man skall köra avställt och oförsäkrat, dessutom med prövotid, så kanske man inte dessutom behöver gå ner på sina bara knän och tigga om att bli stoppad genom att köra med fulskylt... bara en tanke liksom. :rolleyes: Hur svårt kan det vara att klämma dit originalskylten för att skaffa sig rejält mycket bättre odds?

(Och hur svårt kan det vara att ta hojen på släpkärra 5 mil... :tungan )

Det kan jag svara på! :) Orginal skylten ligger 5 mil bort, en av de prylar jag ska montera på inför besiktning.. Ang släpkärra så har jag inte drag på bilen. Skulle kunna ta hyrbil å släp men då blir det lätt billigare att helt enkelt försäkra cykeln. Billigaste försäkringen jag kan få går på 750 kr i månaden halv försäkring men då kan jag inte ställa av den igen, årsförsäkring. påställning 1 dag kommer kosta mig ca 250 kr och jag kommer snart behöva ställa på den igen 1 dag för besiktningen så då är jag redan uppe i 500 kr.. Om man räknar på det så kan jag ju isf redan ställa på den då jag tjänar på det, men.. Garaget jag ska ha den i är inte helt klart för uthyrning ännu vilket gör att jag måste ha cykeln 5 mil bort å då kan jag inte nyttja den så ofta. Därav mitt dilemma.. Känns lite onödigt med den utgiften om jag typ bara nyttjar cykeln 2-3 dagar på en månad. :huvet
 

Mekzon

Snigel
Gick med
1 Aug 2005
Ort
Karlskoga
Hoj
Ducati Streetfighter 848
Det kan jag svara på! :) Orginal skylten ligger 5 mil bort, en av de prylar jag ska montera på inför besiktning.. Ang släpkärra så har jag inte drag på bilen. Skulle kunna ta hyrbil å släp men då blir det lätt billigare att helt enkelt försäkra cykeln. Billigaste försäkringen jag kan få går på 750 kr i månaden halv försäkring men då kan jag inte ställa av den igen, årsförsäkring. påställning 1 dag kommer kosta mig ca 250 kr och jag kommer snart behöva ställa på den igen 1 dag för besiktningen så då är jag redan uppe i 500 kr.. Om man räknar på det så kan jag ju isf redan ställa på den då jag tjänar på det, men.. Garaget jag ska ha den i är inte helt klart för uthyrning ännu vilket gör att jag måste ha cykeln 5 mil bort å då kan jag inte nyttja den så ofta. Därav mitt dilemma.. Känns lite onödigt med den utgiften om jag typ bara nyttjar cykeln 2-3 dagar på en månad. :huvet

Har du inte råd med 500spänn ska du fan inte ha hoj heller. Om du skulle skada någon när du kör oförsäkrat är 500 en struntsumma i sammanhanget. Tänk dig för!
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top