avstäld och oförsäkrad + prövotid, vad händer?

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Är du eremit? Folkskygg? Eller kan det vara så att nån i din bekantskapskrets har en skåpbil, buss eller en bil med dragkrok och ett släp? Pröjsa soppan, bjud på en påse bullar å saken är ur världen!
 

NanoRobot

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2008
Ort
hemma
Hoj
Yep!
"Lastbil 1" kostar 385kr att hyra i fyra timmar på statoil inkl 50km
sedan 3:50 för varje extra km.
 

Canidae

The Sound Of Perseverance
Gick med
22 Apr 2007
Ort
Uddevalla
Hoj
ZX9R Ninja // GasGas 300
Har du inte råd med 500spänn ska du fan inte ha hoj heller. Om du skulle skada någon när du kör oförsäkrat är 500 en struntsumma i sammanhanget. Tänk dig för!

Jo jag har råd med 500 spänn. Men 500/ 2 dagar kontra 750 för en månad kändes oklokt. Köra oförsäkrat å avstäld ännu mer oklokt! Vägarna jag tänkt köra har knappt någon trafik alls, dvs ovanligt att man ens får möte på den, därav begrundade jag på att helt enkelt chansa.

Är du eremit? Folkskygg? Eller kan det vara så att nån i din bekantskapskrets har en skåpbil, buss eller en bil med dragkrok och ett släp? Pröjsa soppan, bjud på en påse bullar å saken är ur världen!

Jag har turen att ha betald ledighet veckan ut, därför passar det sig bra att fixa hojjen nu på dagen.. Problemet är att alla andra bekanta jobbar. Men visst jag kan hyra en lastbil eller dylikt. :tummenupp Tror däremot att jag ställer på cykeln för säsongen ist, det är väl upp till mig att få valuta för pengarna. :näsblod
 

FANTEN

Cool
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Karlskrona
Hoj
Busa
Jag har ingen aning vad som händer om man har prövotid. Men jag gjorde nåt liknande för många år sen. Hade då en gammal skruttig bil som jag ställde av över vintern för att spara pengar och slippa köpa vinterdäck. En dag när jag ändå kunde köra så fick jag för mig att köra in till tjejen i stan(ca 2,5km max). Detta var kl 22-23 en fredagkväll, kallt, dåligt med bussar och då är det helt dött här i Karlskrona vill jag lova. Men vad händer.... när jag kommer ut på stora vägen så hamnar jag 100m framför en polisbil. Underbar tajming. :D Blir stoppad av 2 fina polisflickor och det var ju bara till att se glad ut och skylla sig själv. hehe.
Jag tror jag åkte dit på just avställd bil och oförsäkrad (800 + 600) men bara för att det var 2 grejer samtidigt så halverade dom summan för det lägre beloppet. Jag fattar inte varför. hehe. Men 1100:- gick det på iaf då. :)
 

Canidae

The Sound Of Perseverance
Gick med
22 Apr 2007
Ort
Uddevalla
Hoj
ZX9R Ninja // GasGas 300
Det blev att jag valde att försäkra å ställa på cykeln ist. Snackade med försäk bolaget å vi gjorde en deal med inbakad hemförsäkring i priset så det vart ju kanon! Så tack för alla råd och all info! Mvh Canidae
 

zulee

Ny medlem
Gick med
31 Jan 2008
Ort
Stockholm
Hoj
...
Hur är det med denna text, går kanske att tillämpa?!

"Fordonet har ett inträtt körförbud.
Ett fordon som har körförbud eftersom det inte har inställts till besikt-
ning eller inte har godkänts vid besiktning får till dess att det är
besiktat och godkänt endast användas för färd kortast lämpliga väg
till verkstad för reparation och till bilprovning för besiktning."


Det samma gäller även avställda fordon har jag för mig.
 
Last edited:

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Borensberg
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Kör på någon eller skada dig själv så ångrar du för alltid att du fuskade. Ställ på hojen utan att skaffa försäkring så får du kostnaden för trafikförsäkringsföreningen om det är bättre.

Det lönar sig kortsiktigt att fuska, men händer något ångrar man sig tusenfalt! :fakta

/ Jens - moraltant
 

Vampyrtrollet

Det kan aldrig vara för mycket rosa....
Gick med
10 Oct 2003
Ort
Täby
Hoj
Triumph Daytona 675 och en CBR 600 RR -03 LePuckEdition
Kör på någon eller skada dig själv så ångrar du för alltid att du fuskade. Ställ på hojen utan att skaffa försäkring så får du kostnaden för trafikförsäkringsföreningen om det är bättre.

Det lönar sig kortsiktigt att fuska, men händer något ångrar man sig tusenfalt! :fakta

/ Jens - moraltant

Han har ju redan skrivit att han ställt på den??? :D
 

Nalle74

Ny medlem
Gick med
30 Mar 2008
Ort
Hisings-Kärra
Hoj
KTM 690 SMC-R -13, KTM 300 EXC -12, VTR1000F-98, m fl
En annan grej som kan vara användbart i såna här sammanhang, man kan ringa försäkringsbolaget och förklara att man vill ha en försäkring bara för att köra till och från besiktningen. De försäkrar bara trafik då, men det brukar kosta typ 40spänn eller nått, och om man säger att man vill ha ett kostnadsförslag på en rikgit försäkring brukar de bjuda på denna 40lapp

Bra att veta. KÖR ALDRIG OFÖRSÄKRAT!!

Må bäst!

//Niklas
 

Chibbe

Ny medlem
Gick med
6 Feb 2008
Ort
Västerås
Hoj
Suzuki Tl1000R
Det blev att jag valde att försäkra å ställa på cykeln ist. Snackade med försäk bolaget å vi gjorde en deal med inbakad hemförsäkring i priset så det vart ju kanon! Så tack för alla råd och all info! Mvh Canidae


Bra gjort...blir nog billigas för oss alla...

Ps har en jobbarkompis som gnäller över höga försäkrings premier...konstigt när han är 23år och åker i jumpadojor o dunjaka....eftertanke!!!!! Ds
 

Mikaelzii

Mikaelzii
Gick med
7 Sep 2007
Ort
Kungsbacka
Hoj
98 R1 04 R1 06 r1 NADA får väll köpa mig en Harley??:S
Har haft Folksam som försäkringsbolag gick att försäkra hojen tex över en helg bara dom delade upp de den kostade 800 kr i månaden så 800 kr delat på 30 dagar blir så lite att jag inte tänker bry mig att räkna ut de.
Men som sagt innan tänkt om du krockar å skadar någon du kommer bli återbetalningsskyldig i många år.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top