avställd! provköra?

JaDeM

Ny medlem
Gick med
9 Jun 2004
Hoj
Gixxer Fighter 96:a
hej om man säljer en hoj och den är avställd får man inte provköra va?
men kan man inte ställa in bara för dagen eller den månad som man ska ha hojen till salu? tycker det borde vara det ända rätta då man alltid vill prova hojen särskilt om den är ganska gammal?

MrRoos

Kör sugen!
Gick med
16 Jul 2004
Hoj
ZX9R, Duke
Man köper ju inte en hoj utan att provköra den alltså... Ägaren får ta mig F*n ställa på den när man skall komma och kolla på den annars blir det ingen affär. Så enkelt är det.

HanneZ

Guest
Du kan ställa på den och sen ställa av den igen, de flesta bolag räknar avgift per dag.

JaDeM

Ny medlem
Gick med
9 Jun 2004
Hoj
HanneZ skrev:
Du kan ställa på den och sen ställa av den igen, de flesta bolag räknar avgift per dag.

ja det är det jag menar bara en som vill luras eller är helt slut i "batteriet"
säger att man inte kan provköra en hoj pågrund utav en sådan baggatell.?

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
JaDeM skrev:
hej om man säljer en hoj och den är avställd får man inte provköra va?
Nej, just det.

JaDeM skrev:
men kan man inte ställa in bara för dagen eller den månad som man ska ha hojen till salu? tycker det borde vara det ända rätta då man alltid vill prova hojen särskilt om den är ganska gammal?
Jodå, helt rätt.

HanneZ

Guest
Säg att du betalar för att få provköra den, det blir max några tior. Säger han nej då är det nåt lurt, säger han ja så är han världens snålaste men det är ju skitsamma.

Chii

Med begynnande auktoritetsproblem
Gick med
14 Dec 2004
Hoj
Sååld
då jag kom o skulle provköra min r1a så var den avställd, han tog bara lös reggplåten log och sa att det bara var att köra

HanneZ

Guest
SvartR1a skrev:
då jag kom o skulle provköra min r1a så var den avställd, han tog bara lös reggplåten log och sa att det bara var att köra
Jo det är ju du som provkör som tar den stora risken. Det enda ägaren kan bli av med är hojens värde.

Han kanske är rädd för att du ska sno den. Säg till honom att han får hålla i pengarna medans du provkör om det är det han är rädd för.

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MTS1200s
HanneZ skrev:
Säg till honom att han får hålla i pengarna medans du provkör om det är det han är rädd för.

Precis. Det eller körkortet.
Skulle någon vilja provköra min hoj så skulle jag ta antingen pengarna/körkort/legitimation/kreditkort i pant.

Skulle jag provköra så skulle jag erbjuda något av dessa i pant.

JaDeM

Ny medlem
Gick med
9 Jun 2004
Hoj
amullo skrev:
Precis. Det eller körkortet.
Skulle någon vilja provköra min hoj så skulle jag ta antingen pengarna/körkort/legitimation/kreditkort i pant.

Skulle jag provköra så skulle jag erbjuda något av dessa i pant.

pratade med han precis och han säger att jag får gärna provköra men han vill ha pengar i förskott.går den sönder behåller han pengarna summa inte på tal än.

Chii

Med begynnande auktoritetsproblem
Gick med
14 Dec 2004
Hoj
Sååld
Legitimation och id är värdelösa då man kan fixa falska ID handlingar hur enkelt somhelst. Men jag tror det är svårt att genomskåda riktiga bluffmakare dom har gjort det förr och är inga amatörer. Undra vilket rätt till ersättning man har idetta läge

JaDeM

Ny medlem
Gick med
9 Jun 2004
Hoj
SvartR1a skrev:
Legitimation och id är värdelösa då man kan fixa falska ID handlingar hur enkelt somhelst. Men jag tror det är svårt att genomskåda riktiga bluffmakare dom har gjort det förr och är inga amatörer. Undra vilket rätt till ersättning man har idetta läge

åker dit med min egen hoj så kan ha ha den sålänge medans jag kör hans??alternativ eller?

EZrideR

Adios Westtrafik
Gick med
28 Aug 2003
Hoj
Back to min ÄrrSexa ............SV650S -01 *såld*
Den här pratet har varit uppe några gånger tidigare..
Det är ett skräck som alla har... att bli av med hojen vi provkörningen och vad händer om man inte ens har hoje påställd... :va

Jag sålde min hoj och köpte hojen UTAN att provköra den MEN...vänta innan ni hoppar på mig... :Bugar ... vi skrev en klasyl (?) är du intresserad av att veta vad det menas med det kolla in länken nedan...

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=58845&page=1&pp=20

Vi skrev att JAG som säljare avsäger mig all typ av skador som provköraren skulle göra. Alltså om det skulle hända nåt så skulle han stå för det. Samt att både hojarna skulle vara påställda...(fast det skrev vi inte utan sa istället)
Hoppas du har nån nytta av länken ovan!!
:)

heimdal

jag e inte dum, de bara verkar så ibland
Gick med
2 Oct 2004
Hoj
r6 -00
EZrideR skrev:
Den här pratet har varit uppe några gånger tidigare..
Det är ett skräck som alla har... att bli av med hojen vi provkörningen och vad händer om man inte ens har hoje påställd... :va

Jag sålde min hoj och köpte hojen UTAN att provköra den MEN...vänta innan ni hoppar på mig... :Bugar ... vi skrev en klasyl (?) är du intresserad av att veta vad det menas med det kolla in länken nedan...

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=58845&page=1&pp=20

Vi skrev att JAG som säljare avsäger mig all typ av skador som provköraren skulle göra. Alltså om det skulle hända nåt så skulle han stå för det. Samt att både hojarna skulle vara påställda...(fast det skrev vi inte utan sa istället)
Hoppas du har nån nytta av länken ovan!!
:)

då gäller de ju också att verkligen veta vem den eventuelle köparen är...
ta hans bilnycklar i pant sålänge om han har bra bil kanske.. men den kasnke e snodd den med..
(har f.ö. en arbetskamrat som låg å läste tidningen i helgen, då hör han hur nån håller på å försöka få igång en bil (mkt svårstartad) men han bara flinade lite åt den som försökte å tänkte inte mer på det. sen ringer en granne å säger att den bilen som försökte startas va hans farsas trimmade saab cab, (som e svårstartad) så han vart lite irriterad över att han inte orkade gå fram te fönstret å kolla... ) nog med OT nu

det finns väl egentligen inget säkert sätt att gardera sig mot eventualiteten att bli av med hojen när man ska sälja..

EZrideR

Adios Westtrafik
Gick med
28 Aug 2003
Hoj
Back to min ÄrrSexa ............SV650S -01 *såld*
jag vet inte hur ni andra är.. men jag har gjort många affärer via nätet och tel. När det gäller MC delar är jag lugnare när personen i frågan har varit medlem på SH i 2 år och hans/hennes inlägg verkar schyssta... det ger mig en trygg känsla... men om nån ringer från tex. blocket... vettefan om jag hade tagit deras bil som pant för man vet aldrig vad de har fått tag på bilen..

Innan jag sålde hojen till en SH-bror var det en annan kille som ville köpa den han fick ta med sig sin unge och sin bror... då tog jag hans kk och bilnycklar PLUS att jag hade hans unge :tuttar :D

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MTS1200s
SvartR1a skrev:

Jaaaa... Jag hade kollat ID-handlingar mot kreditkort från köpare.. stämmer dessa tar man ena i pant.

Har bluffmakaren verkligen gått till så stort besvär för att stjäla hojen så får man ju göra en anmälan om stöld i vanlig ordning.. Inget mer med det.

Man får ju tro litegrann på folk också. Det blir ju alltid en del snack innan provkörning, så man får ju känna sig för om man vill lämna sina nycklar till personen eller inte.

Experiment 626

Medlem i VADÅ MC?
Gick med
22 Apr 2004
Hoj
R1
amullo skrev:
Jaaaa... Jag hade kollat ID-handlingar mot kreditkort från köpare.. stämmer dessa tar man ena i pant.

Om du lämnar över nycklarna frivilligt och personen försvinner med din hoj är det mycket möjligt att du inte får någon ersättning från f-bolaget.

För inte så länge sen var det en ensamstående mamma som lät en kille provköra hennes bil och han försvann och hon fick ingen ersättning av f-bolaget. F-bolaget ansåg att eftersom hon frivilligt lämnat över nycklarna så kan det inte räknas som stöld. Hon hade tagit hans körkort som dock visade sig vara stulet.

Detta var på tv i somras. Tror det var på kalla fakta eller nåt liknande program.

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln