Avställning- vad händer med försäkringen?

Bandido

HEAR ME NOW AND BELIEVE ME LATER!
Gick med
12 Oct 2005
Funtar på att ställa av hojen nu under vintern, upphör försäkringen med automatik då eller blir det en garageförsäkring? Jag har Bil-sport MC försäkring.Vill helst slippa betala försäkring under denna vinter så det känns som pengar i sjön...

Nån som har koll?

Har du en "Offroad" försäkring så står detta på deras hemsida:
”Offroad” är en årsförsäkring. Det innebär att den gäller med samma omfattning året runt."

Vilket då gör att du betalar oavsett den är på eller avställd....

Källa: Bilsport-mc.se

Min bilsport o Mc e helår... dvs kostar samma oavsett avställning eller inte :va

Men då slipper man ju krongla bara ut och åka om det blir en tidig vår...
ganska nice...

Helårsförsäkringar blir du som tidigare skrivet aldrig av med. Du har ju fått lägre premie just för att den inte går att ställa av.

Har du avställbar så blir den ofta automatiskt garageförsäkring om du har hel eller halv (men inte om du har trafik), men som flera skriver ovan så är det säkrat att läsa dina villkor eller, om det mot förmodan inte står där, ringa ditt försäkringsboalg.

Bilsport & MC har väl bara årsförsäkringar...dvs spelar ingen roll om du ställer av den.
Enda sättet att bryta försäkring på då är ägarbyte, skriv den på sambo, mamma eller polarn på parkbänken över vintern och sen tillbaka på dig igen då du skall börja åka igen...kom bara ihåg att ställa av den samtidigt oxå...annars blir det dyrt...trafikföreningen tar 273:-/dag då fordonet är påatällt men oförsäkrat....

Bilsport & MC har väl bara årsförsäkringar...dvs spelar ingen roll om du ställer av den.
Enda sättet att bryta försäkring på då är ägarbyte, skriv den på sambo, mamma eller polarn på parkbänken över vintern och sen tillbaka på dig igen då du skall börja åka igen...kom bara ihåg att ställa av den samtidigt oxå...annars blir det dyrt...trafikföreningen tar 273:-/dag då fordonet är påatällt men oförsäkrat....

Byt regplåtar på bilen när du ska tanka också o skit i o betala. Glöm inte att ha på dig keps o solglasögon bara annars så kan dom identifiera dig. Samma gäller vid vägtullarna till city.

O om du får för dig att råka få med dig lite kläder när du är på Åhlens så glöm för fan inte att pilla bort larmet, annars börjar det pipa när du går ut ur affären.

Hhmm fler tips?

Byt regplåtar på bilen när du ska tanka också o skit i o betala. Glöm inte att ha på dig keps o solglasögon bara annars så kan dom identifiera dig. Samma gäller vid vägtullarna till city.

O om du får för dig att råka få med dig lite kläder när du är på Åhlens så glöm för fan inte att pilla bort larmet, annars börjar det pipa när du går ut ur affären.

Hhmm fler tips?

Skillnaden är ju att det du nämnde är olagligt och brottsligt, det jag pratade om är så vitt jag vet inte det....

Skillnaden är ju att det du nämnde är olagligt och brottsligt, det jag pratade om är så vitt jag vet inte det....

Gränsfall, du gör ett försäkringsbedrägeri då du gör ett fiktivt ägarbyte enbart för att kunna bryta en subventionerad försäkring och komma undan så billigt som möjligt. Årsförsäkringen är subventionerad då den gäller just hela året och inte bara under säsongen, för mig t.ex. så blir 7mån avställbar lika dyr som en helårsförsäkring och om jag då gör ett "ägarbyte" på hösten för att få garageförsäkring och sen byta tillbaka på våren så förlorar FB en projicerad intäkt som du redan gått med på att betala.

Gränsfall, du gör ett försäkringsbedrägeri då du gör ett fiktivt ägarbyte enbart för att kunna bryta en subventionerad försäkring och komma undan så billigt som möjligt. Årsförsäkringen är subventionerad då den gäller just hela året och inte bara under säsongen, för mig t.ex. så blir 7mån avställbar lika dyr som en helårsförsäkring och om jag då gör ett "ägarbyte" på hösten för att få garageförsäkring och sen byta tillbaka på våren så förlorar FB en projicerad intäkt som du redan gått med på att betala.

Pratade med en del FB om detta och enligt dom är det helt okej att göra på detta vis, men självklart inte populärt. Man har all rätt att "sälja" hojen över vintern.

Jag tror att det inte är speciellt avlägset att man, åtminstone med vissa hojtyper, blir tvungen att ha helårsförsäkringar.

Som ett brev på posten kommer det att efterföljas av kontroller till vem/vilka du säljer och köper hoj av. Dv s det kommer inte att funka att "sälja" till morsan, och sen köpa tillbaka samma hoj på våren. (visst, dom kan ju inte förbjuda själva affären, men fullt möjligt borde det vara att ta ut en "engångsavgift" varje gång man försäkrar ett "nytt" fordon.)

Pratade med en del FB om detta och enligt dom är det helt okej att göra på detta vis, men självklart inte populärt. Man har all rätt att "sälja" hojen över vintern.

Ah fast du säljer inte hojen, du skriver över den på en släkting för att göra en "vinst" eller slippa en skuld/åtagande. Hojen är fortfarande i din ägo och står garanterat i ditt garage. Jag brukar när jag säljer hojar skicka med nycklarna och alla tillbehör och sen så följer hojen fysiskt med den person som KÖPT hojen (dvs man tar emot pengar i utbyte mot hojen, ännu en sak som du säkerligen inte gör när du "säljer" hojen)

Du försöker uppmana en person att vara "lika smart som du" o hustla för o tjäna några tusenlappar när han frågar vad som händer när han ställer av sin hoj, vilket jag tycker är fel och reagerar på.

Jag tror att det inte är speciellt avlägset att man, åtminstone med vissa hojtyper, blir tvungen att ha helårsförsäkringar.

Som ett brev på posten kommer det att efterföljas av kontroller till vem/vilka du säljer och köper hoj av. Dv s det kommer inte att funka att "sälja" till morsan, och sen köpa tillbaka samma hoj på våren. (visst, dom kan ju inte förbjuda själva affären, men fullt möjligt borde det vara att ta ut en "engångsavgift" varje gång man försäkrar ett "nytt" fordon.)

Ja självklart! Ser dom att man "säljer" sin hoj så fort höstlöven kommer varje år och sen ångrar sig och köper tillbaka den till våren så hajar dom ju vad som försigår och kommer givetvis komma på nåt sätt att få igen dom pengarna som dom förlorar.

Ungefär som transportstyrelsen som kom på att man kan lägga på 50:- vid varje påställning, jag är övertygad om att det med största sannolikhet hade med att folk ställde av o på sina hojar 20ggr per år, därav också dessa helårsförsäkringar numera är standard hos de flesta bolag.

Last edited:
Du försöker uppmana en person att vara "lika smart som du" o hustla för o tjäna några tusenlappar när han frågar vad som händer när han ställer av sin hoj, vilket jag tycker är fel och reagerar på.

Nu skrev ju iosf TS att han helst vill slippa betala för försäkring under denna vinter och då är detta den enda alternativet, som dessutom måhända är moraliskt fel i vissa ögon men är än så länge lagligt.

Försäkringsbolagen är medveten om att det går till på detta sätt men kan än så länge inte göra något åt det, men det tror även jag att dom på något vis kommer ändra på.

Sen trot eller ej, jag har min påställd året om, har en årsförsäkring hos Länsförsäkringar och "säljer" den ej under vinterhalvåret så är ingen "hustlare"..;)

Nu skrev ju iosf TS att han helst vill slippa betala för försäkring under denna vinter och då är detta den enda alternativet, som dessutom måhända är moraliskt fel i vissa ögon men är än så länge lagligt.

Försäkringsbolagen är medveten om att det går till på detta sätt men kan än så länge inte göra något åt det, men det tror även jag att dom på något vis kommer ändra på.

Sen trot eller ej, jag har min påställd året om, har en årsförsäkring hos Länsförsäkringar och "säljer" den ej under vinterhalvåret så är ingen "hustlare"..;)

Skönt att du tar mina halvaggro inlägg på ett bra sätt ;) , jag anser bara att ibland måste man se lite långsiktigt på saker även om det låter jättrebra att få spara några lax över vintern genom lite pappersarbete, men i det långa loppet så kommer fb vidta åtgärder mot sånt och det kommer i slutändan drabba alla ärliga svenssons på ett negativt sätt. (som med allt annat här i livet visserligen, nice guys finish last osv :död) :krama

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick