Avtalsbrott att lyfta dubbel lön under uppsägningstid

flugan

Vem vet
Gick med
17 Mar 2003
Om man blir uppsagd från en arbetsgivare och lämnar denne med gott mod och fortsatt löneutbetalning under den s k uppsägninstiden, utöver de eventuella begränsningar som står i anställningskontraktet m a p att inte tjänstegöra i konkurrerande verksamhet under anställningstiden:
* Är det ngt avtalsbrott eller annat brott (kutym efterfrågas ej) att emotta lön under uppsägningstid från den arbetsgivaren som man blivit uppsagd ifrån samtidigt som man med ett stort leende verkar och får ersättning hos en annan arbetsgivare?

* Är den arbetsgivaren som man är uppsagd ifrån skyldig att betala ut lön fram tills sista anställningsdagen även om man tar en ny anställning hos en annan arbetsgivare (om detta nu inte strider mot eventuella begränsningar i anställningskontraktet)?

flugan skrev:
Om man blir uppsagd från en arbetsgivare och lämnar denne med gott mod och fortsatt löneutbetalning under den s k uppsägninstiden, utöver de eventuella begränsningar som står i anställningskontraktet m a p att inte tjänstegöra i konkurrerande verksamhet under anställningstiden:
* Är det ngt avtalsbrott eller annat brott (kutym efterfrågas ej) att emotta lön under uppsägningstid från den arbetsgivaren som man blivit uppsagd ifrån samtidigt som man med ett stort leende verkar och får ersättning hos en annan arbetsgivare?

* Är den arbetsgivaren som man är uppsagd ifrån skyldig att betala ut lön fram tills sista anställningsdagen även om man tar en ny anställning hos en annan arbetsgivare (om detta nu inte strider mot eventuella begränsningar i anställningskontraktet)?

Det beror på hur din uppsägning ser ut. Om du får avgångsvederlag så brukar man få ta en annan anställning under tiden men har du betalt under uppsägningstiden men är arbetsbefriad så kan det vara andra regler som gäller beroende på vad arbetsgivaren skrivit in i avtalet. Du är ju fortfarande anställd under uppsägningstiden.

Solan har rätt.
Tillägg:
Standard är (enligt tjänstemannaavtal) att man inte får dubbel ersättning, det är upp till arbetsgivaren vad de kallar det*. Om de "kommer på" dig i efterhand kan de kräva dig på en del eller hela summan.
*=det finns ett ord för det där, kommer inte ihåg dock.

Solan skrev:
Det beror på hur din uppsägning ser ut. . Du är ju fortfarande anställd under uppsägningstiden.

Ja, så det enda raka är ju då att ta jobbet trots att man fortfarande e anställd men begära förskott isft lön under tiden man har lön från den gamla arbetsgivaren så ere biff :)
Det kan man inte trilla dit på... xtra klirr i kassan e kutta!
/E

Min hjulklapp te omvärlden 2005 :hihi

Ernst skrev:
Ja, så det enda raka är ju då att ta jobbet trots att man fortfarande e anställd men begära förskott isft lön under tiden man har lön från den gamla arbetsgivaren så ere biff :)
Det kan man inte trilla dit på... xtra klirr i kassan e kutta!
/E

Min hjulklapp te omvärlden 2005 :hihi

Eh va?
Förskott är samma sak som lön.
När du får lönen kvittar ju, du är fortfarande anställd under uppsägningstiden, utbetalningsdatum har inget med saken att göra.

Jodå, :)
Solan:
Du kan börja en anställning utan att tillträda den fysiskt, därigenom kunna ta ett förskott för att sedan kvitta den genom vanligt arbete. På pappret anger man en sak iverkligheten sker nåt annat. Det är inte olagligt och ganska vanligt.

Marcus:

Tjafsa med nån som bryr sig

Ernst skrev:
Jodå, :)
Solan:
Du kan börja en anställning utan att tillträda den fysiskt, därigenom kunna ta ett förskott för att sedan kvitta den genom vanligt arbete. På pappret anger man en sak iverkligheten sker nåt annat. Det är inte olagligt och ganska vanligt.

Marcus:

Tjafsa med nån som bryr sig

Om du börjar en anställning, låt oss säga 1á december och du inte tillträder förräns 1á februari så är du fortfarande anställd from 1á december oavsett om du får pengarna till påsk.
Sen kan du aldrig krväva ett förskott av ett företag och varför skulle ett företag vilja betala ut förskott till någon som man inte vet dyker upp?
Det jag försöker säga är att oavsett när du får lönen utbetald så är du ju fortfarande anställd den tiden kontraktet säger.

Solan skrev:
Det jag försöker säga är att oavsett när du får lönen utbetald så är du ju fortfarande anställd den tiden kontraktet säger.

Ja det är rätt.
Så åter till trådstartarens frågeställning, han undrar om han kan göra så han beskriver.. JA såklart!
extra klirr i kassan e ju kutta som sagts tidigare :)

Markus skrev:
Solan har rätt.
Tillägg:
Standard är (enligt tjänstemannaavtal) att man inte får dubbel ersättning, det är upp till arbetsgivaren vad de kallar det*. Om de "kommer på" dig i efterhand kan de kräva dig på en del eller hela summan.
*=det finns ett ord för det där, kommer inte ihåg dock.

Denna standard, är det ngn form av praxis eller gälller den endast om den står inskriven eller hänvisad till i mitt anställningsavtal?

Solan skrev:
Om du börjar en anställning, låt oss säga 1á december och du inte tillträder förräns 1á februari så är du fortfarande anställd from 1á december oavsett om du får pengarna till påsk.
Sen kan du aldrig krväva ett förskott av ett företag och varför skulle ett företag vilja betala ut förskott till någon som man inte vet dyker upp?

Men det är väl inget som hindrar en från att ha så många anställningar man vill/kan? Bara man sköter alla de åtaganden man har så är det väl inget problem?
Sedan kan det ju vara så att den gamla arbetsgivaren kan ha skrivit in att han betalar mellanskilnaden från det nya jobbet, å då tjänar du ju inte mycket med än erfarenhet, goodwill, och eventuellt ett litet försprång på nästa sist-in-först-ut-lista.
Sedan kan man ju t.ex. skriva tiden på det nya jobbet som "övertid" (eftersom man inte börjat ännu...) och ta det som kompledigt senare. Alltså inte i lön.

Stortryne skrev:
Men det är väl inget som hindrar en från att ha så många anställningar man vill/kan? Bara man sköter alla de åtaganden man har så är det väl inget problem?
Sedan kan det ju vara så att den gamla arbetsgivaren kan ha skrivit in att han betalar mellanskilnaden från det nya jobbet, å då tjänar du ju inte mycket med än erfarenhet, goodwill, och eventuellt ett litet försprång på nästa sist-in-först-ut-lista.
Sedan kan man ju t.ex. skriva tiden på det nya jobbet som "övertid" (eftersom man inte börjat ännu...) och ta det som kompledigt senare. Alltså inte i lön.

Nja...som jag sa tidigare så beror det ju på vad som står i uppsägningsavtalet, vissa betalar bara tills man får nytt arbete och vissa betalar trots nytt arbete.
Det är klart man kan komma runt lagar och avtal genom att komma på finurliga ideér men då kommer vi ju in på det moraliska vilket trådskaparen inte var intresserad av.
Övertid och komptid är egentligen precis samma sak för en arbetsgivare men det är svårt att mörka att man börjat jobba hos någon annan om man tittar på det nya anställningsavtalet som rimligtvis borde ha ett korrekt startdatum.
Som företag är det också ganska svårt att betala ut övertid till någon som inte är anställd.
Men som sagt, visst kan man mygla och få den nya arbetsgivaren att skriva ett annat datum men då å andra sidan är tråden värdelös eftersom vi gått ifrån lagar och regler.

Ernst skrev:
Ja det är rätt.
Så åter till trådstartarens frågeställning, han undrar om han kan göra så han beskriver.. JA såklart!
extra klirr i kassan e ju kutta som sagts tidigare :)

Jösses! Är du på riktigt?!

flugan skrev:
Denna standard, är det ngn form av praxis eller gälller den endast om den står inskriven eller hänvisad till i mitt anställningsavtal?
Det är standard, eventuella avvikelser ska framgå i antingen ditt avtal eller på din uppsägning.

Då jag var i en liknade sits i våras.

Vi skrev ett avtal med olika punkter som bägge parter skulle uppfylla där ibland att jag fick lön oavsett nytt arbete eller inte.

Långa farbron skrev:
Då jag var i en liknade sits i våras.

Vi skrev ett avtal med olika punkter som bägge parter skulle uppfylla där ibland att jag fick lön oavsett nytt arbete eller inte.

Nyfiken i en strut:
Du blev uppsagd låter det som, vad kan arbetsgivaren rimligen ha för "punkter" som de vill att du ska uppfylla då?

Markus skrev:
Nyfiken i en strut:
Du blev uppsagd låter det som, vad kan arbetsgivaren rimligen ha för "punkter" som de vill att du ska uppfylla då?

Tex, Tystnadsplikt.......

Dock gick det aldrig till domstol,utan löstes på ett för bägge parter fördelaktigt sätt.

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick