Avtalsbrott att lyfta dubbel lön under uppsägningstid

Har oxå varit i samma sits.

Tog emot o såg glad ut frågade aldrig o ingen undrade heller.

Lagligt vet inte.

Lite restskatt blev d dock efterssom man fick lite högre inkomst.

Var inga problem när jag bytte jobb sist. Blev uppsagd men behövde inte vara på plats, fick nytt jobb efter en månad och lyfte dubbel lön i två månader (och skattade som brukligt för detta). Frågade gamla arbetsgivaren innan och de hade inga invändningar.
Detta var dock 3 månader vanlig uppsägningstid och inget avgångsvederlag som ibland utbetalas om man frångått turordningen eller så. Där kan det väl finnas vissa klausuler inskrivna
Enklast är väl att kolla med arbetsgivaren vad som gäller

Solan skrev:
Jösses! Är du på riktigt?!

Ja faktiskt, o som du själv skrev nyss så var det inte den moraliska aspekten som efterfrågades utan den juridiskt korrekta/laglydiga/avtalsenliga o då kan man ju ta ett nytt jobb som det angivits ovan bara det då inte är konkurrerande eller nåt annat känsligt inblandat som då helst står angivet i avtalet. Ett vanligt förtryckt standardavtal som de flesta arbetsgivare använder har en kolumn där man kan göra tillägg om detaljer kring uppsägning osv. men att avtala om groteska saker såsom att man får sparken per automatik om man blir gravid etc. går inte att avtala bort.

God Jul alla :)

Ernst skrev:
Ja faktiskt, o som du själv skrev nyss så var det inte den moraliska aspekten som efterfrågades utan den juridiskt korrekta/laglydiga/avtalsenliga o då kan man ju ta ett nytt jobb som det angivits ovan bara det då inte är konkurrerande eller nåt annat känsligt inblandat som då helst står angivet i avtalet. Ett vanligt förtryckt standardavtal som de flesta arbetsgivare använder har en kolumn där man kan göra tillägg om detaljer kring uppsägning osv. men att avtala om groteska saker såsom att man får sparken per automatik om man blir gravid etc. går inte att avtala bort.

God Jul alla :)

Ja men hur kan du uppmana honom om att ta ett nytt jobb när du inte vet vad som står i hans avtal? Vad grundar du det på?
Det finns hur många olika avtal som helst, vi vet inte ens varför killen blivit uppsagd och det kan ju ha med saken att göra också.

Solan skrev:
Ja men hur kan du uppmana honom om att ta ett nytt jobb när du inte vet vad som står i hans avtal? Vad grundar du det på?
Det finns hur många olika avtal som helst, vi vet inte ens varför killen blivit uppsagd och det kan ju ha med saken att göra också.

Jag förutsätter t ex att vederbörande är läskunnig. Sen i slutändan så är det ju du själv som rår om ditt eget liv med egna beslut. Så att komma o säga "men en på SH sa" som förklaring när du klantat till det räcker inte långt.

Är det ett tufft beslut som kanske får din gamla arbetgivare att skicka ett par bresidor efter dig så ska man ha väldigt torrt på fötterna o då är det väl bäst att anlita ett proffs som du kan rådgöra med innan. Facket brukar ha folk till sådant.

Solan skrev:

* Blev uppsagd p g a arbetsbrist för ca en 1½ månad sen
* Arbetsgivaren är inte kollektivansluten (är det relevant?)
* I en kringång av LAS (flankering) gick jag över från tillsvidareanställning till projektanställning 2002-08-01 vilken upphörde 2003-08-01, dock har jag inte skrivit på ny tillsvidareanställning sen dess. Betyder det att jag är frilans och obunden?
* Mitt anställningsavtal som upphörde 2003-08-01 reglerar bara anställning i- , delägande i- eller genom annan driva konkurrende verksamhet
* Mitt uppsägninsavtal reglerar bara möjlighet till att kräva företrädesrätt eller skadestånd, vilket jag frånskrev mig som tillägg till avtalet.

Det som Markus hänvisar till, känner du till ngt om det? Vilken instans i det allmänna kan rådgiva kring sådana här frågeställningar?

flugan skrev:
* Blev uppsagd p g a arbetsbrist för ca en 1½ månad sen
* Arbetsgivaren är inte kollektivansluten (är det relevant?)
* I en kringång av LAS (flankering) gick jag över från tillsvidareanställning till projektanställning 2002-08-01 vilken upphörde 2003-08-01, dock har jag inte skrivit på ny tillsvidareanställning sen dess. Betyder det att jag är frilans och obunden?
* Mitt anställningsavtal som upphörde 2003-08-01 reglerar bara anställning i- , delägande i- eller genom annan driva konkurrende verksamhet
* Mitt uppsägninsavtal reglerar bara möjlighet till att kräva företrädesrätt eller skadestånd, vilket jag frånskrev mig som tillägg till avtalet.

Det som Markus hänvisar till, känner du till ngt om det? Vilken instans i det allmänna kan rådgiva kring sådana här frågeställningar?

Om du är arbetsbefriad så bör de inte vara något problem för dig att ta en ny anställning men å andra sidan är det jättedumt att uttala sig om något där man inte har alla fakta.

Att din arbetsgivare inte är kollektivansluten spelar ingen roll i det här fallet eftersom det är LAS som gäller.

Enklaste sättet att få reda på om det är ok är nog att fråga din arbetsgivare annars kan du ringa till det fack som din arbetsgivare skulle höra till om han varit ansluten, dom hjälper oftast till trots att man inte är medlem, om inte annat så kan dom hänvisa dig till rätt instans.

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick