Tre år på plast och 5 år på glasfiber är riktmärket, men det varierar mellan tillverkare
Råden är samma oavsett var i världen du är och olika länder har olika intensivt UV-Ljus.
Jag tycker att i Sverige kan man lägga på 1-3 år på livslängden förutsatt att man förvarat den i garderob/källare etc. när den inte använts.
Vi har ju bara säsong att använda dom ett halvår samtidigt som man i t.ex Australien kan ha dom året runt.
Som köpare av begagnad hjälm anser jag strikt att åren gäller då jag inte vet dess historia. efter 5 år är en glasfiberhjälm värt 0 kronor.
Värt att tänka på är att det riktmärket härstammar från en tid när dom plaster och polymerer som används i hjälmar var rejält mycket sämre än vad dom är idag. Både vad gäller styrka och beständighet mot exempelvis UV strålning.
Det är några olika faktorer som påverkar olika delar av hjälmen på lite olika sätt. Skalet påverkas mestadels av UV strålning som förstör bindningarna i polymererna i skalet vilket påverkar hållfastheten.
Förvarar man hjälmen på altanen i solen hela tiden så kommer det förr eller senare att påverka skalets hållfasthet. Vid normal användning där man förvarar hjälmen inomhus i skugga mellan användningarna så är det med största sannolikhet ingenting som får någon betydelse förrän efter 10-20 år. Undantaget såklart om du tappat hjälmen vilket kan förstöra skalet på en gång.
Inredningen utsätts inte för UV ljus i någon nämnvärd omfattning och påverkas därför inte av det. Istället är det fukt, salter och proteiner i svett som påverkar mest samt att värme kan göra att det stötupptagande materialet tappar en del av sina mjukgörande ämnen vilket påverkar inredningens förmåga att ta upp stötar.
Kör man mycket i varmt väder och svettas mycket i hjälmen så åldras inredningen fortare dels pga att den "blöder" ut mjukgörare men också för att salterna och proteinerna i svetten på sikt kan förstöra EPS och liknande som används som stötupptagare. Kör du inte så mycket och sällan i extremt varmt väder så åldras inredningen långsammare.
Jag skulle säga att baserat på kvaliteten på plaster/polymerer för 20 år sedan (när denna regel redan fanns) och kvaliteten på dagens polymerer så är det orimligt att samma tumregel ska kunna gälla eftersom polymererna idag är enormt mycket stabilare än dåtidens polymerer.
Att en modern hjälm (från dom senaste 5 åren) skulle vara slut redan efter 5 år finner jag för extremt osannolikt om du inte använt den extremt mycket (exempelvis för att du arbetat heltid som motorcyckelbud).
Med tanke på UV stabiliteten på moderna plaster så är det också extremt osannolikt på gränsen till orimligt att en plasthjälm skulle förstöras nämnvärt mycket fortare än en komposithjälm. Komposithjälmen är ju också plast. Det är bara det att den är armerad med glasfiber eller kolfiber eller en blandning därav.
Dvs redan att man säger olika tider för plast och komposit säger mig att det är en regel som inte längre är giltig.
Personligen har jag svårt att se att en modern hjälm gjord med moderna plaster och kompositer skulle vara slut på kortare tid än 10 år förutsatt att man är en hyfsat genomsnittlig användare.
Sen är det ju klart att det görs framsteg på även hjälmar vilket gör att det är sannolikt att en ny hjälm idag är något säkrare än en ny hjälm var för 5 år sedan.
Personligen byter jag inte hjälm för att den uppnått en viss ålder. Jag bedömer skicket på inredningen och skalet. Om den fortfarande känns fräsch och hyfsat osliten så kör jag vidare med samma hjälm. Känns den sliten så byter jag ut den.