Kurt-Olsson
Gudomlig sporthojare
Gängan blev flottig men torkade av den. Körde 60Nm för att ha lite marginal. Hoppas det inte var för hårt. Eller ska jag göra om och dra 45?
Står det att det skall dras med 65 Nm förstår jag inte varför du skall dra den med 60 eller 45 Nm.. litar du inte på tillverkaren och dess ingenjör?Gängan blev flottig men torkade av den. Körde 60Nm för att ha lite marginal. Hoppas det inte var för hårt. Eller ska jag göra om och dra 45?
Du torkade av den. Bra. Jag hade inte rört den.Gängan blev flottig men torkade av den. Körde 60Nm för att ha lite marginal. Hoppas det inte var för hårt. Eller ska jag göra om och dra 45?
Du har en poäng där. Det kan vara tryckfel i manualen.Du torkade av den. Bra. Jag hade inte rört den.
Det värsta som kan hända har ju redan hänt och det gick bra.
Men med tanke på antalet sönderdragna gängor på SH så litas det väldigt mycket på vad som står i manualen. Dumt tycker jag. Använd huvudet så du inte drabbas av ett tryckfel i manualen.
Och så är det skillnad på oljat och torrt. Exempel.
För att jag har fått info om att dra en mutter på torr gänga kontra insmord inte är samma sak. Jag drog 5Nm mindre för att det var lite fett på den.Står det att det skall dras med 65 Nm förstår jag inte varför du skall dra den med 60 eller 45 Nm.. litar du inte på tillverkaren och dess ingenjör?
Det här är ju en debatt lika het som Biltemaolja och kommer nog varje höst/vinter.För att jag har fått info om att dra en mutter på torr gänga kontra insmord inte är samma sak. Jag drog 5Nm mindre för att det var lite fett på den.
Jag trodde inte det gjorde skillnad på insmord/torr gänga innan.
Verkar finnas kvarDet här är ju en debatt lika het som Biltemaolja och kommer nog varje höst/vinter.
För att elda på lite så säger jag att det är BS att alla gängor utanför motorn alltid skall momentdras torra. Det finns säkert någon hoj där det stämmer, men inte på "Italys finest" i alla fall. Bifogar bevis.View attachment 465458
Intressant. Det känns ju bättre i själen och för gängorna/muttrarna att fetta in dem lite om inte annat.
Axeln är ordentligt infettad, men gängan torkade jag av innan jag drog på muttern. ?
Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|
Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad
Svedea utnämner varje år de... |
|
Tre timmar kvar!
Efter lämning till tryck kl... |
|
Nya Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|