Axialspel vippor

tellskog

Ny medlem
Gick med
22 Mar 2004
Hoj
Husaberg FS650, Aprilia RS250, Fiddy Motard
Halloj!

Hade av min vintilkåpa igår för att bla kolla rullagren till vipparmarna. Tyckte hojen hade börjat rassla lite. Och mycket riktigt var det ett av lagren som håller på att ge sig. Men nu till min fråga, hur stort axialspel får det vara på själva vippan. Radial är ju 0.15 men hittar inget för axial. Cykel har gått nästa 150 timmar nu så det känns som om det börjar bli dags hela paketet. Hur vet man när dom är utslita, förutom den hårda vägen :rolleyes: .

Ha D Gött
Henke

nelson

Ny medlem
Gick med
13 May 2005
Hoj
crf 450
tellskog skrev:
2216507 Halloj!

Hade av min vintilkåpa igår för att bla kolla rullagren till vipparmarna. Tyckte hojen hade börjat rassla lite. Och mycket riktigt var det ett av lagren som håller på att ge sig. Men nu till min fråga, hur stort axialspel får det vara på själva vippan. Radial är ju 0.15 men hittar inget för axial. Cykel har gått nästa 150 timmar nu så det känns som om det börjar bli dags hela paketet. Hur vet man när dom är utslita, förutom den hårda vägen :rolleyes: .

Ha D Gött
Henke
Man låser väll vipparmarna med 2 skruvar som håller i ventilkåpan , så man kan väll inte justera spelet i sidled, men lite spel är det ju! Har kört 55 timmar med min -04 och ett vipparmslager var riktigt dåligt, så det är nog dags ja! Fick rådet av KEVA att byta kamaxellager och kamkedja samtidigt! Kostar inte mycke och min kedjesträckare var max ute på 55 timmar så det var dags!!

tellskog

Ny medlem
Gick med
22 Mar 2004
Hoj
Husaberg FS650, Aprilia RS250, Fiddy Motard
nelson skrev:
2216996 Man låser väll vipparmarna med 2 skruvar som håller i ventilkåpan , så man kan väll inte justera spelet i sidled, men lite spel är det ju! Har kört 55 timmar med min -04 och ett vipparmslager var riktigt dåligt, så det är nog dags ja! Fick rådet av KEVA att byta kamaxellager och kamkedja samtidigt! Kostar inte mycke och min kedjesträckare var max ute på 55 timmar så det var dags!!

Vipparmslager, kamaxellager och kedja byttes fösta gången vid 70 timmar så det var inte riktigt det jag var ute efter, mest spelet på själva vipparmsklumpen.

0,05-0,10 är det riktigt säkert? Tror nästan jag hade mer än det när den var ny...

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati