Aygo, C1, 107, i10, Ka, Picanto, Alto?

Slowroller

Skrämmer små barn
Gick med
9 Jun 2009
Hoj
Näe
Av de uppräknade modellerna, vilken pluttbil ska man ha? Är det någon större skillnad på hur illa de sitter ihop?

HjElp!

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Toyota är väl aldrig fel, att man kan få en finfin aygo billigare än flertalet andra minibilar är bara ett plus.

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Inte vad jag har sett. Det ligger ganska jämnt men då har fransmännen lite AC och sånt.

Ja, du har rätt, en aygo med ac ligger väl cirka fem tusen högre vid snabb koll på 2010.

Men oavsett skulle jag nog ta en Toyota, för även om utvecklingsarbetet var gemensamt tar jag för givet att Toyota väljer att ha högre kvalité än franoserna.

Onedreamer

Dream on....
Gick med
29 Jan 2008
Hoj
Honda VTR1000F -98
var i samma sits som dig vintern 2011 när vi var på jakt efter småbil. Vårt val stod mellan aygo, picanto eller i10. Aygon gick bort direkt efter en provkörning, dess 3-cylindriga motor låter som en traktor som den är extremt högljud vid hastigheter över 90km/h. Dessutom vädligt trång och liten.

Picanton var ganska likvärdig i10 i storlek, ljudvolym vid körning samt motorns "prestanda". Dock valde vi bort den pga att den kändes mycket plastigare och gammeldags invändigt.

Det blev tillslut en i10-08 och fördelarna som avgjorde var:

*rymlig, kan utan problem skyffla in fyra vuxna som t.o.m sitter bekvämt bak.
*kändes modernare och "lyxigare" invändigt i instrumentering, inredning samt med en bra stereo(för bil i denna prisklass) extra plus för aux-in

Dessutom hade ju hyundai en 9-årig kvalitetsgaranti som ingick på bilar sålda 2008(dem tog bort den efter 2008 pga av dem ej sålda fler bilar med den, men den fortsatte gälla på bilar som sålts med den)
Det är en försäkring hyundai tecknat seperat på bilarna så du behöver ej serva bilen på märkesverkstad utan går bra med mekonomen etc så länge dem bara följer hyundais serviceschema.

Dock om du letar årsmodeller nyare än 2008 så finns ju tyvärr ej denna garanti att tillgå.

Se länk för vad kvalitetsgarantin täcker:
http://www.teknikensvarld.se/2007/08/28/2594/hyundai-infor-nio-ars-kvalitetsgaranti/

Kan även tillägga att vi är mycket nöjd med bilen efter dessa två års hittills, den dricker lite(ca 0,5-0,55), relativt billig service, billig skatt(360sek), billig försäkring samt hållbar, inga tendenser till något söndrigt än så länge.

Kan bara rekommendera :tummenupp

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Gillar i10 som fan. Provkörde en sådan för några år sedan när det skulle köpas bruksbil men blev en Mazdarati i alla fall pga rådande omständigheter. Se bara till att få 1.2 l motorn, den går symaskinsmjukt. 1.1:an var lockmodellen men är 10 år efter i teknik.

Aygo, 107, C1 har erkänt kasst rostskydd, annars är det bil 1.0. Fransk bil är för fakirer och masochister, gammalt djungelordspråk.

Slowroller

Skrämmer små barn
Gick med
9 Jun 2009
Hoj
Näe
var i samma sits som dig vintern 2011 när vi var på jakt efter småbil. Vårt val stod mellan aygo, picanto eller i10. Aygon gick bort direkt efter en provkörning, dess 3-cylindriga motor låter som en traktor som den är extremt högljud vid hastigheter över 90km/h. Dessutom vädligt trång och liten.

Picanton var ganska likvärdig i10 i storlek, ljudvolym vid körning samt motorns "prestanda". Dock valde vi bort den pga att den kändes mycket plastigare och gammeldags invändigt.

Det blev tillslut en i10-08 och fördelarna som avgjorde var:

*rymlig, kan utan problem skyffla in fyra vuxna som t.o.m sitter bekvämt bak.
*kändes modernare och "lyxigare" invändigt i instrumentering, inredning samt med en bra stereo(för bil i denna prisklass) extra plus för aux-in

Dessutom hade ju hyundai en 9-årig kvalitetsgaranti som ingick på bilar sålda 2008(dem tog bort den efter 2008 pga av dem ej sålda fler bilar med den, men den fortsatte gälla på bilar som sålts med den)
Det är en försäkring hyundai tecknat seperat på bilarna så du behöver ej serva bilen på märkesverkstad utan går bra med mekonomen etc så länge dem bara följer hyundais serviceschema.

Dock om du letar årsmodeller nyare än 2008 så finns ju tyvärr ej denna garanti att tillgå.

Se länk för vad kvalitetsgarantin täcker:
http://www.teknikensvarld.se/2007/08/28/2594/hyundai-infor-nio-ars-kvalitetsgaranti/

Kan även tillägga att vi är mycket nöjd med bilen efter dessa två års hittills, den dricker lite(ca 0,5-0,55), relativt billig service, billig skatt(360sek), billig försäkring samt hållbar, inga tendenser till något söndrigt än så länge.

Kan bara rekommendera :tummenupp
Tack för en bra recension. Ska absolut kolla upp i10. :tummenupp

Kricke

Inga vuxenpoäng
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
Böhmerland 600
Har tre stycken aygo 08-09 på jobbet. Felfria bilar bortsett från två kopplingar som behövts bytas. Finns inget dragläge i bilarna, så det är inte konstigt att dom blir bortslirade. I övrigt låter det nåt jävligt i bilen vid högre hastigheter. Kör man med dubbdäck så rekommenderas hörselskydd.

Last edited:

Pisken

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jul 2011
Hoj
Triumph Speed Triple RS 2019
Har tre stycken aygo 08-09 på jobbet. Felfria bilar bortsett från två kopplingar som behövts bytas. .

:rofl:rofl

//Edit kom på att jag disponerade en Fårrd KA ett å etthalvt år .... den var iaf felfri trots att jag gjorde mitt bästa å piska skiten ur den .... tuffade å gick , men slö som en rejäl bakfylla (antar att alla dom små e typ lika slöa)
annars har jag åxå bara hört gott om i10

Last edited:

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Jag skulle aldrig, oavsett utrustning, välja en fransk bil före en Toyota. Aldrig.

Fast nu är ju ingen av dessa bilar franska, eller japanska. De byggs i samma fabrik i tjeckien.
Jag hade därför _aldrig_ tatt den dyrare toyotan. Jag hyade tatt C1:an av dessa då peggans fejs är så förbannat äckligt.

Edit: Värt att tillägga om dessa är att 1l bensinaren är en toyota motor, medans dieseln är en cittra HDI klump. Oberoende vilket märke som sitter i fronten. Så jag hade passat mig från dieseln...

C1/107/aygo är en rätt tuff bil faktiskt, men jäkligt burkig, känns billigare än den är osv. Även om de lär hålla skapligt under skinnet.

Senaste Ka'n är rätt trevlig faktiskt, känns "vuxnare" än tjecken.

Koreanerna av senare modell skall jag inte uttala mig om, men de gamla var rätt hemska.
Den alton jag kört var också riktigt fruktansvärd, fast det var ju ett tag sen...

Last edited:
Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...