Aygo, C1, 107, i10, Ka, Picanto, Alto?

Hejhå

Ny medlem
Gick med
27 Dec 2012
Hoj
Rasad mille kraschad xt, g450x

Bra och bra. Men, mjo, svärfar var i samma sits som dig för ett år sedan, vi var runt och provkörde varenda små/minibil som fanns tillgänglig.

Nu kan jag bara recencera provkörningarna.

Peugeouten känndes billigast.
Picanton känndes minst.
Aygo känndes burkigast.
WV UP ok men inte motiverat prissatt.
i10 känndes väl ok och som sagt tidigare i tråden förvånansvärt rymlig, svärfar köpte en och det har inte varit några bekymmer.

Men han ångrar ändå att han inte köpte swiften, den var bäst på "allt" enligt vår uppfattning, dock så kostar den ca 20k mer har jag för mig, men den känns faktiskt som en riktig bil. Fö även testvinnare i teknikens värld. Hittade inte testet men länkar mer utförlig provkörning.

http://www.teknikensvarld.se/2010/09/30/16588/provkorning-av-suzuki-swift-12/

Last edited:
Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Du tittar på det billigare segmentet och även om småbilar är mer och mer populära = utvecklingen går framåt så skulle i.a.f. jag sortera bort de minsta och billigaste modellerna.

Aygo med de franska syskonen är förvisso små men burkiga, kraftlösa och det finns bättre alt.

Yaris är ett ganska stort lyft därifrån, en populär bil av ägarna av en anledning och har funnits i många år och därmed i de flesta prisklasser. Minsta motorerna på ett mjölkpaket är dock trötta även här. Finns även Verso som är strykful men praktisk.

Bilar som Smart och IQ skulle jag dock hålla mig ifrån, Smart känns genuint dålig rakt igenom med en växellåda från helvetet. IQ´n känns kanske mest kvalitetsfull av de flesta småbilar men den är för liten, så pass kort hjulbas innebär att vinterhalvåret känns som 6 månaders hinderbana och det blir stötigt och jävligt av rang.

Vidare har du Honda Jazz som är skapligt rymlig ändå, jämförbar med Yaris i kvalitet och finns med automatlåda modell steglös/7 speed (nåja) som faktiskt verkar fungera även om det kanske smäller lite högre i pris då.

Oavsett om du ska tjöpa bilen och köra den tills den är död eller har för avsikt att sälja den någon gång så är en roskyddsbehandling generellt en bra investering när det kommer till småbilar som dessa. Förutsätter dock att du får tag på ett skapligt exemplar från början, annars mer eller mindre lönlöst.

Pisken

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jul 2011
Hoj
Triumph Speed Triple RS 2019
Fiat 500 e "samma" bil som Ford KA ... kanske lite värdelöst veta , men endå :)

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
Den är inte till dig va slöis? Du kommer aldrig få plats i en sån liten rackare. :fakta

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Jag har kört C1 i 17000 mil och det har fungerat utmärkt. Inget förutom slitdelar har behövt bytas och bilen har varit helt problemfri. Nej den är inte särledes tyst i motorvägsfart men 190cm Boris får plats och för 90 000 får du en ny bil med AC.

I10 kostar 10kkr mer, har dyrare service och längre garantier. Dessutom är den inte miljöbilsklassad vilket gör att du inte får 5 års skattebefirelse och gratis parkering i en del kommuner.

Slowroller

Skrämmer små barn
Gick med
9 Jun 2009
Hoj
Näe
Jag har kört C1 i 17000 mil och det har fungerat utmärkt. Inget förutom slitdelar har behövt bytas och bilen har varit helt problemfri. Nej den är inte särledes tyst i motorvägsfart men 190cm Boris får plats och för 90 000 får du en ny bil med AC.

I10 kostar 10kkr mer, har dyrare service och längre garantier. Dessutom är den inte miljöbilsklassad vilket gör att du inte får 5 års skattebefirelse och gratis parkering i en del kommuner.

Va bra. Då tror jag 194 cm Slowroller också får plats i en C1. :)
Pratade med en kompis som har en Atos, alltså föregångaren till i10. Tydligen sjukt mycket remmar i den motorn som ska bytas ganska ofta för 9 papp,

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Lite halvt OT, men jag är också på jakt efter mindre bil som ska fungera som andrabil. Hittade exempelvis denna Aygo på blocket vilket ligger väldigt bra i pris, men vågar man sig på en automat på en sådan liten bil, brukar dom hålla och blir det väldigt dyrt när dom inte gör det? Ja det är ju en Toyota men är det gemensamma delar med franska bilar så kan dom ju vara gjorda av brieost...

http://www.blocket.se/ystad/Toyota_Aygo_Automat_Coulor_Line_47457529.htm?ca=23_10&w=1

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Hoj
R6zz. No more crossplejn.

Jag har också en c1, funkar kanon.
Kostade mindre begagnad än vad v70:n kostat att få igenom besiktningen.
Skulle absolut köpa en igen om det behövdes, ger mig exakt det jag vill av en bil. Frakt med värme och regnskydd till absolut lägsta pris.

Min är rostskyddsbwhandlad.
Sent from my RM-821_eu_euro1_349 using Board Express

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Lite halvt OT, men jag är också på jakt efter mindre bil som ska fungera som andrabil. Hittade exempelvis denna Aygo på blocket vilket ligger väldigt bra i pris, men vågar man sig på en automat på en sådan liten bil, brukar dom hålla och blir det väldigt dyrt när dom inte gör det? Ja det är ju en Toyota men är det gemensamma delar med franska bilar så kan dom ju vara gjorda av brieost...

http://www.blocket.se/ystad/Toyota_Aygo_Automat_Coulor_Line_47457529.htm?ca=23_10&w=1

Det är ingen riktig automat utan en manuell låda med elektronisk koppling. Ja den vågar du använda, reservdelarna är inte dyra men en koppling håller 10000mil istället för det dubbla.

Onedreamer

Dream on....
Gick med
29 Jan 2008
Hoj
Honda VTR1000F -98

Nja dyrare service skulle jag inte vilja påstå. Möjligtvis vart femte år när det är dags för kamremsbyte men dem andra servicarna har jag servat hos hyundai för mellan 1500-2800:-.
Sen är ju faktiskt 1.1l motorn miljöklassad så du slipper skatten på årsmodell 09 och fram till 2012(sedan sänktes miljöbilsgränsen till 99gr/km) samt kan dra nytta av gratis parkering i dem få kommuner som tillämpar detta.

c1 må vara procentuellt lite billigare att äga men i10 är betydligt bekvämare enligt mig.

Dock om det är en helt ny bil han ska köpa så är ju c1 grymt prisvärd då i10 kostar 110 000:- om man ska ha modell med ac.

Va bra. Då tror jag 194 cm Slowroller också får plats i en C1. :)
Pratade med en kompis som har en Atos, alltså föregångaren till i10. Tydligen sjukt mycket remmar i den motorn som ska bytas ganska ofta för 9 papp,

kamrem ska bytas vart femte år, enda minus angående servicar på i10. Dock kostar det inga 9000:-. Ska byta på min i år och har fått offert på 5000:- och detta inklusive den vanliga servicen.

Dock har du ju fördel på c1 att dom har kamkedja så där slipper man ju den tråkiga kostnaden.

Last edited:

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Det är ingen riktig automat utan en manuell låda med elektronisk koppling. Ja den vågar du använda, reservdelarna är inte dyra men en koppling håller 10000mil istället för det dubbla.
Tackar för svar. Jo jag fattade att det var en sån där modern auto-manuell historia.

10000 mil tycker jag låter extremt ofta, mina tidigare bilar har alltid haft originalkoppling kvar när jag sålt, ofta med betydligt mer än 20'000 mil på mätaren, och söker jag på nätet så hittar jag om folk som fått byta vid 6000 mil på automat-Aygor.

Den verkar vara ett eget kapitel den där automataren, eller följande som jag hittade på ett forum för att begränsa slitaget

I uppförsbackar, istället för att gasa på så; dra åt handbromsen, släpp gasen, möt med gasen och handbromsnedsläpp. På så sätt minskar man överdrivet slitage på kopplingen

Låter ju som en skoj konstruktion, känns som man vill ha manuell låda..:3freak

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Jag har det både på min c1 och min nya C3 och tycker det fungerar utmärkt. Finns de som fått byta koppling riktigt tidigt men då undrar jag hur man kör. Min höll 14 000 mil och då har jag ändå den icke uppgraderade kopplingen (där kom en uppdaterad koppling som höll bättre 2007) och bilen har rullat uteslutande stadspendling. Det krävs en del tillvänjning av högerfoten för att lära sig att inte få slirande när man inte vill, kör man bilen som en klassisk automat slirar det massor.

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Det krävs en del tillvänjning av högerfoten för att lära sig att inte få slirande när man inte vill, kör man bilen som en klassisk automat slirar det massor.

Ok, jag som har någon form av motoröra och intresse fixar säkert. Frågan är hur det går för min fru som är totalt ointresserad och bara vill ha något att ta sig från punkt A till B. Hon har aldrig kört klassisk automat men en massa dieselbilar där man typ lägger i 5an så fort bilen rullar och inte behöver växla innan man stannar, förvisso kör hon väldigt lugnt, oftast skyltad hastighet eller t.o.m. långsammare. När skulle hon behöva "lära om", uppförsbackar? Start? Stadstrafik? Landsväg? Inte ens säker på att hon skulle reagera på att den slirar..

Hur är krocksäkerheten, vågar man köra sonen i en sådan? Har sett test där en Micra från mitten av 2000-talet "vinner" i frontalkrock mot 850 från mitten av 90-talet, men det här är väl ytterligare en storlek ner? Kanske ska nämna att bilen kommer gå mest landsväg.

Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping