BÄSTA lösningsmedlet!!??

Alex 6R

Ny medlem
Gick med
24 Mar 2003
Ort
GBG
Hoj
Sukke GSXR -03, antagligen 159hk på hjulet
behöver ett lösningsmedel till en gammal motor för att ta bort koks, gammal olja, ja ni vet all skit i en motor och göra den som ny :rolleyes: . nån sa till mig att t-grön skulle vara grymt bra. nåra tips?

fälgavfettning o kallavfettning funkade ej. ska helst ej vara dödligt om man andas in det :brinnerup

diesel? har jag använt innan, men luktar som fan.
 

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Trehjuling
Får det inte lukta så är det svårt.

Thinner eller universalförtunning är ju vasst,men luktar satan och lär inte vara bra för ev packningar,gummipryar eller lack.

Men enl reglen lika löser lika så borde ju soppa vara bäst.
 

Sniper

Guest
Alex 6R skrev:
behöver ett lösningsmedel till en gammal motor för att ta bort koks, gammal olja, ja ni vet all skit i en motor och göra den som ny :rolleyes: . nån sa till mig att t-grön skulle vara grymt bra. nåra tips?

fälgavfettning o kallavfettning funkade ej. ska helst ej vara dödligt om man andas in det :brinnerup

diesel? har jag använt innan, men luktar som fan.
Lacknafta :tummenupp
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
I motorn eller utanpå motorn?

Utanpå funkar det med högtryckstvätt med inbyggd uppvärming av vattnet som du ställer till 110 grader. Räkna med att bli blöt.

Svart gegga/koks i motorn får du bara bort med ungsrengöring och du MÅSTE spola av med högtryckstvätt direkt efteråt.

Blästra inte med sand/glas eller annat som inte är lösligt i vatten.

Alex 6R skrev:
behöver ett lösningsmedel till en gammal motor för att ta bort koks, gammal olja, ja ni vet all skit i en motor och göra den som ny :rolleyes: . nån sa till mig att t-grön skulle vara grymt bra. nåra tips?

fälgavfettning o kallavfettning funkade ej. ska helst ej vara dödligt om man andas in det :brinnerup

diesel? har jag använt innan, men luktar som fan.
 

Matterunken

Billackerare
Gick med
8 Mar 2005
Ort
Skellefteå
Hoj
Gammelfazer....
Far till någon som sälger kemikalier och försök få tag på myrsyra.
Starkt som satan men det tar bort det mesta :)
 

Alex 6R

Ny medlem
Gick med
24 Mar 2003
Ort
GBG
Hoj
Sukke GSXR -03, antagligen 159hk på hjulet
andersbrink skrev:
I motorn eller utanpå motorn?

Utanpå funkar det med högtryckstvätt med inbyggd uppvärming av vattnet som du ställer till 110 grader. Räkna med att bli blöt.

Svart gegga/koks i motorn får du bara bort med ungsrengöring och du MÅSTE spola av med högtryckstvätt direkt efteråt.

Blästra inte med sand/glas eller annat som inte är lösligt i vatten.

det är främst toppen, blocket e redan hyffsat rengjort. har högtryckat båda med 140grader högtryckstvätt!! men hjälpte föga mot toppen, den e i alumium och jag måste få den renare. äcklig gegga överallt.
 

alexholm

Ny medlem
Gick med
26 Jan 2005
Ort
Umeå
Hoj
Gsxr 1100
Alex 6R skrev:
det är främst toppen, blocket e redan hyffsat rengjort. har högtryckat båda med 140grader högtryckstvätt!! men hjälpte föga mot toppen, den e i alumium och jag måste få den renare. äcklig gegga överallt.



Ett mycket bra tips är Grovtvätt i koncentrerad form. Snowclean är tillverkar det, säljs på laitis tror jag. Har dock stark lukt...


Det anväder allltid jag om amn ska få en motor riktigt ren invändigt, låt ligga på ett par minuter, blås sen av med högtryckstvätt.
Funkar mycket bättre än koktvättar man brukar ha på verkstäder
 

U-joppe

Jack of all trades
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Sigtuna
Hoj
Frankenviffer
alexholm skrev:
Ett mycket bra tips är Grovtvätt i koncentrerad form. Snowclean är tillverkar det, säljs på laitis tror jag. Har dock stark lukt...


Det anväder allltid jag om amn ska få en motor riktigt ren invändigt, låt ligga på ett par minuter, blås sen av med högtryckstvätt.
Funkar mycket bättre än koktvättar man brukar ha på verkstäder


laitis?
 

Viper

Nu ännu grönare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Slöddertälje
Hoj
En grön..
Fotogen brukar jag använda, det funkar klockrent, och är ganska snällt mot gummipackningar.

// V
 

nr12

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Furulund
Hoj
honda rs
Alex 6R skrev:
behöver ett lösningsmedel till en gammal motor för att ta bort koks, gammal olja, ja ni vet all skit i en motor och göra den som ny :rolleyes: . nån sa till mig att t-grön skulle vara grymt bra. nåra tips?

fälgavfettning o kallavfettning funkade ej. ska helst ej vara dödligt om man andas in det :brinnerup

diesel? har jag använt innan, men luktar som fan.

Prova med XYLEN :tummenupp
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
nr12 skrev:
Prova med XYLEN :tummenupp

Cancerogent så in i helvete jag hade inte stått och tvättat med det om jag inte hade skyddsmask med ångfilter.
Fast raceåkare är ju klart härdade mot det mesta :tomten
 

Dainese Dennis

Ny medlem
Gick med
6 Jun 2005
Ort
Norrland
Hoj
Tvåhjuling
Alex 6R skrev:
behöver ett lösningsmedel till en gammal motor för att ta bort koks, gammal olja, ja ni vet all skit i en motor och göra den som ny :rolleyes: . nån sa till mig att t-grön skulle vara grymt bra. nåra tips?

fälgavfettning o kallavfettning funkade ej. ska helst ej vara dödligt om man andas in det :brinnerup

diesel? har jag använt innan, men luktar som fan.
Prova med Tjärlösare det tar bort gammal olja bra.
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top