Bänka mellanklassare? räknar på bakhjulet eller veven?

skruven

Långsam
Gick med
27 Jan 2004
Ort
Götet
Hoj
old
Tja!

Den här frågan har jag faktiskt inte sett förut, blev lite fundersam.
När man stryper en mellanklassare och åker in för att bänka den, får man då ha 25kw i motorn eller på bakhjulet?

Läste i en gammal bike testtidning om Suzuki DR600: "Vi mätte effekten till ärliga 37 hästar" (antar bakhjulshästar)
Två-tre pållar har väl försvunnit sedan 1985... Så det borde väl bara vara att åka in och bänka? ev feljustera tändning eller något så den går lite sämre:gnissla
 

cosworth82

Ny medlem
Gick med
6 Oct 2007
Ort
billingsfors
Hoj
cbr 1000rr-07+sxv550-07+ktm450exc-09
besiktningen kollar inte vad du bänkat o inte bänkat utan när du köper en strypsats så får du ett tuv godkännande med i satsen o det e de besiktningen vill åt+ en liten provsväng med hojen så den inte "går för bra" för att godkänna om reggningen.
 

skruven

Långsam
Gick med
27 Jan 2004
Ort
Götet
Hoj
old
besiktningen kollar inte vad du bänkat o inte bänkat utan när du köper en strypsats så får du ett tuv godkännande med i satsen o det e de besiktningen vill åt+ en liten provsväng med hojen så den inte "går för bra" för att godkänna om reggningen.

De va tyvärr inte vad jag frågade efter, om man stryper den själv och sen bänkar och får ett intyg, är det då bakhjulshästar eller räknar dom om det till hästar på veven?
 

changco

Trasig posör.
Gick med
8 Jul 2006
Ort
vägen89
Hoj
jo
De va tyvärr inte vad jag frågade efter, om man stryper den själv och sen bänkar och får ett intyg, är det då bakhjulshästar eller räknar dom om det till hästar på veven?
När du mäter bakhjulshästar använder du en rullande landsväg, bänkar du sätter du upp motorn i en bänk. Hur ska du få ut exakt vad du har i motorn om du mätt effekten på slangen?
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
När du mäter bakhjulshästar använder du en rullande landsväg, bänkar du sätter du upp motorn i en bänk. Hur ska du få ut exakt vad du har i motorn om du mätt effekten på slangen?

99% säker på att man mäter på en rullande landsväg. Kanske finns någon schablongregel som till-lämpas.
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
Vad blir effektskillnaden på rullande landsväg vs bänk? Eller vad är det ens för skillnad? Kan man ens mäta rullande landsväg? :va Bara jag som inte har koll på begreppen
 

CoRuS

WWW.MAJESTO.SE
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Närmare Finland
Hoj
KTM 450 SXF/Supermoto 2012 (snål-edition)
När du mäter bakhjulshästar använder du en rullande landsväg, bänkar du sätter du upp motorn i en bänk. Hur ska du få ut exakt vad du har i motorn om du mätt effekten på slangen?



Att "bänka" en hoj innebär i var mans mun att man använder sig av en dynamometer/rullande landsväg/bromsbänk mm.

Det du menar med att bara köra motorn i bänk är mer känt som just motorbänk/motor-dyno.

Att få ut motoreffekten trots att du kör i en bromsbänk går visst (dock inte effekten på veven vilket du inte kan eftersom den är innesluten i motorn och faktiskt är en tämligen ointressant effekt också).

På DYNOSTAR bromsbänkar kan du göra en effektförlustmätning trots att det sker på en så kallad rullande landsväg.

Det går helt enkelt till så att du kör en dynamisk mätning, sedan vid varvstoppet så håller du in kopplingen och låter programmet mäta rullmotståndet ner till samma hastighet som testet börjades vid. Den uppmätta negativa effekten plusas sedan på den uppmätta dynamiska effekten varpå du får en ny kurva som visar motoreffekt. Allt eftersom det rullmotstånd som bänken känner av vid nedvarvningen är samma motstånd som motorn känner vid acceleration
 

Bifogat

  • 70i_3b.jpg
    70i_3b.jpg
    58.1 KB · Visningar: 45
  • etb1200_1b.jpg
    etb1200_1b.jpg
    69.9 KB · Visningar: 57
Last edited:

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Jag är rätt säker på att om man har bänkat hojen till exakt 25 kW på hjulet så är det OK. Man brukar väl snacka om sådär 10-15% effektförlust genom transmissionen, så då kan man i princip ha upp till ca 29 kW på veven och ändå vara laglig.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
En detalj:

Det låter som man får en minst sagt konservativ siffra på friktionen med den metodiken. En stor del av friktionen kommer ju då från kopplingen. Alla som har lett en död motorcykel med inkramad koppling vs friläge vet ju vilken friktion som upptår även i frikopplat läge på en flerskivig våtkoppling.

Tycker jag

/J


Att "bänka" en hoj innebär i var mans mun att man använder sig av en dynamometer/rullande landsväg/bromsbänk mm.

Det du menar med att bara köra motorn i bänk är mer känt som just motorbänk/motor-dyno.

Att få ut motoreffekten trots att du kör i en bromsbänk går visst (dock inte effekten på veven vilket du inte kan eftersom den är innesluten i motorn och faktiskt är en tämligen ointressant effekt också).

På DYNOSTAR bromsbänkar kan du göra en effektförlustmätning trots att det sker på en så kallad rullande landsväg.

Det går helt enkelt till så att du kör en dynamisk mätning, sedan vid varvstoppet så håller du in kopplingen och låter programmet mäta rullmotståndet ner till samma hastighet som testet börjades vid. Den uppmätta negativa effekten plusas sedan på den uppmätta dynamiska effekten varpå du får en ny kurva som visar motoreffekt. Allt eftersom det rullmotstånd som bänken känner av vid nedvarvningen är samma motstånd som motorn känner vid acceleration
 

skruven

Långsam
Gick med
27 Jan 2004
Ort
Götet
Hoj
old
Jag är rätt säker på att om man har bänkat hojen till exakt 25 kW på hjulet så är det OK. Man brukar väl snacka om sådär 10-15% effektförlust genom transmissionen, så då kan man i princip ha upp till ca 29 kW på veven och ändå vara laglig.

Det var det jag menade :tummenupp

Vissa hojar har ju effekten i motorn (var de nu har mätt) skrivit på pappret, för att den ska räknas som mellanklass så kan det då i vissa fall räcka med att mäta effekten på bakhjulet och få det i papprerna istället.



exempelvis Dr 600an som jag pratade om i förstainlägget som hade 37 hästar på bakhjulet och 44 i motorn, feljustera lite bänka och skriva in 35 i pappret så man slipper strypningar.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Tja... Värdet som står på pappret hamnar i reg-beviset. Ducati är väl en av de som uppger bakhjulsponnys från "fabrik"?
 
Nyheter
Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Top