Crash rider
Gudomlig sporthojare
Det kör vi på
filma när veven släpper vid 15k-16k rpm och sliter av pungen på föraren
Med vänlig hälsning
Det kör vi på
filma när veven släpper vid 15k-16k rpm och sliter av pungen på föraren
Med vänlig hälsning
Fick för mig att resultatet som visades var @ crank.
nej det är på bakhjulet,
Det ligger en förlust faktor i systemet som räknar bort lager förluster och luftpumpning från rullen,,
vill man vara sjukt nogrann så drar man upp den hojen man mäter till toppfart och sedan mäter datorn hur fort det bromsar in i frirull och sedan lägger man in just den unika förlust faktorn för just den hojen.
Då blir det exakt den förlusten som just den hojen med just den kedjan o däck o lager o ja du förstår, tämmerligen exakt
Nej du förstår fel.
förlust faktorn är hur tungt allting snurrar i frihjul från toppfart ned till nästan stillastående.
ex vid 140km kanske förlusten är 5 hp när det bara snurrar tomt vid 139km 4,95hp osv osv.
när faktorerna vilket är några tusen lägs in i data prog så minskar bänken motsvarande hp vid just den punkten.
så alla transmission förluster ända från rullen till kopplingskorgen som snurrar i oljan räknas bort.
Det är bara vevaxeln som inte räknas med.
Men naturligtvis finns bänkar som är sjukt mycket mer avancerade o nogranna än denna detta är ju min alldeles egna lilla leksak som jag har till mina dragrejs moppar
så det är rena bakhjul hp/nm.
nej det är på bakhjulet,
Det ligger en förlust faktor i systemet som räknar bort lager förluster och luftpumpning från rullen,,
vill man vara sjukt nogrann så drar man upp den hojen man mäter till toppfart och sedan mäter datorn hur fort det bromsar in i frirull och sedan lägger man in just den unika förlust faktorn för just den hojen.
Då blir det exakt den förlusten som just den hojen med just den kedjan o däck o lager o ja du förstår, tämmerligen exakt
Nej du förstår fel.
förlust faktorn är hur tungt allting snurrar i frihjul från toppfart ned till nästan stillastående.
ex vid 140km kanske förlusten är 5 hp när det bara snurrar tomt vid 139km 4,95hp osv osv.
när faktorerna vilket är några tusen lägs in i data prog så minskar bänken motsvarande hp vid just den punkten.
så alla transmission förluster ända från rullen till kopplingskorgen som snurrar i oljan räknas bort.
Det är bara vevaxeln som inte räknas med.
Men naturligtvis finns bänkar som är sjukt mycket mer avancerade o nogranna än denna detta är ju min alldeles egna lilla leksak som jag har till mina dragrejs moppar
så det är rena bakhjul hp/nm.
Är du med på att det behöver inte nödvändigtvis snurra lika tungt åt båda hållen?
Hej
Jag känner att jag vill lägga några ord eftersom jag gjort själva programmet. Det mäter ju rullens acceleration och kan därför bestämma vilket vridmoment som åstadkommer denna. Vridmomentet uppstår då kontaktkraften mellan bakhjul och rulle får verka på rullens radie. Enkelt sagt mäter man alltså bakhjulseffekt. Bänken är kompenserad för sina egna förluster men inte för drivlinans eftersom de är unika för varje hoj. Så här är det för alla så kallade tröghetsbänkar (Dynojet mfl). Det finns inget speciellt noggrant sätt att mäta vevaxeleffekt, med mindre än att man sätter själva motorn i en bänk och mäter på vevaxeln. Däremot finns det ju en massa uppskattningar man kan göra angående förluster. Moddlaren: Du har ju redan sagt det mesta men om du vill ha ytterligare lite noggrannare bakhjulseffekt så bör du kanske ta med bakhjulets tröghetsmoment också. Det är ju viss skillnad mellan t.ex. dina mopperacers och en crosshoj med ett fett crossdäck på. Jag kan ge dig formler för detta om du vill.
Hmmmmm.
det börjar bli som i biltema olje tråden och i 95/98oktan tråden..
Exempel på belastningsberoende är ofta tex kuggingrepps- och lagerförluster.
53 låter lite om man vet hur jävla sjukt styggt den går. Vi har ju filmbevis på när du drar jämt med SXV på 75 bakhjulshäst.
Jojo, du försvann ju illa kvickt runt 150km/h. Men den accelerationen är inget man skojar bort på en såpas gammal hoj.
Hos vem mätte du? Vore gött o komma iväg o kolla läget på den egna hojen.
Hejsan Fläppen =)
Programmet fungerade ypperligt bra.
Det endra problemet vi hade var att min nya varvmätare stördes ut så vi fick köra några repor extra för att få varvet att matcha i både bänk och motorn.
Husqvarnan körde på fina gamla gatdäck så inga nabbar.
Vevaxeleffekt är ju helt ointressant, jag vill veta vad som kommer ner i marken
- - - Updated - - -
Bara lite
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari
Den 1 februari körs V... |
|
Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet
Däckjätten Michelin och bro... |
|
MC-mässan flyttar till Jönköping
MC-Mässan 2026 genomförs på... |
|
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO
Kinesiska motorcykeltillver... |
|
LEGO Technic Ducati Panigale V4 S
LEGO har presenterat modell... |
|
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!
Foton: Michael Grundell ... |
|
CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj
Kinesiska motorcykeltillver... |
|
Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning
Indiska motorcykeltillverka... |
|
ExploreBike: Baltikum
Baltikum är en fantastisk d... |
|
Lego Technic Ducati Panigale V4 S
LEGO har presenterat modell... |