Bänkrummet på gång

Första prov brummisen e gjord:yoparty :yoparty :D

Dock verkar obalansen vara ett faktum

Kan även bero på låsningen i lagerbockarna som jag inte gillar helt

Stoppskruv från ena sidan vill ju pressa axeln åt ena hållet

Annars, Vem tar på sig å ballansera skiten ?:(

Du kan säkert behålla lagerbockarna men byta insatslagrena till såna med excenterlåsning istället, dom nyper fast mycket bättre runt axeln!!!
 
Första prov brummisen e gjord:yoparty :yoparty :D

Dock verkar obalansen vara ett faktum

Kan även bero på låsningen i lagerbockarna som jag inte gillar helt

Stoppskruv från ena sidan vill ju pressa axeln åt ena hållet

Annars, Vem tar på sig å ballansera skiten ?:(

Kolla med dessa, dom har tidigare fixat allehanda balanseringar till vissa motorfirmor. OM de inte fixar sig på annat sätt :tummenupp

http://gulasidorna.eniro.se/query/what/ip/single_ad/true/advert_code/17849035/referring_what/cs
 
Nu var det ju inte greppet som diskuterades utan problemet med kast och obalans


Vid skarp körning så spänner man ju även ner och fram hojen samt att fjädringen kompmeras rejält när man bänkar 400 hk turbomoppe

Så den biten ser jag inte som nått problem ( har ju ändå jobbat 1,5 år som bänkoperatör)


Dock är jag nästan benägen att tro att det är svetsning av axeln i trumman som gäller , Och därefter svarvning av nya lagerlägen med uppspänning i den yttre diametern samt indikering efter denna

Ett sista slick på körytan och därefter balansering:huvet

Vem har sagt att det ska vara så lätt hela tiden ( suck)
 
Hör av dig om du vill ha numret till min gamle vän med jättesvarven, han är nog rätt man för att lösa hela jobbet så att rullen är rotationssymmetrisk. Hans chuck väger som din rulle. :D

/J
Nu var det ju inte greppet som diskuterades utan problemet med kast och obalans


Vid skarp körning så spänner man ju även ner och fram hojen samt att fjädringen kompmeras rejält när man bänkar 400 hk turbomoppe

Så den biten ser jag inte som nått problem ( har ju ändå jobbat 1,5 år som bänkoperatör)


Dock är jag nästan benägen att tro att det är svetsning av axeln i trumman som gäller , Och därefter svarvning av nya lagerlägen med uppspänning i den yttre diametern samt indikering efter denna

Ett sista slick på körytan och därefter balansering:huvet

Vem har sagt att det ska vara så lätt hela tiden ( suck)
 
Du kan säkert behålla lagerbockarna men byta insatslagrena till såna med excenterlåsning istället, dom nyper fast mycket bättre runt axeln!!!



Pratade just med lagerbocksleverantören som mycket riktigt föreslog
excenterlåsning

Tyvär är man ju lite bortkommen med att konstruera sånna här grova grejjor

Vad tror du , måsta man svetsa axeln?
 
Pratade just med lagerbocksleverantören som mycket riktigt föreslog
excenterlåsning

Tyvär är man ju lite bortkommen med att konstruera sånna här grova grejjor

Vad tror du , måsta man svetsa axeln?

Ber om ursaäkt om jag hoppar in. Men att svetsa axeln i trumman (om det var det saken gällde) skulle jag bestämt avråda ifrån, det ger stor risk för utmattningsprickor och man vill ju inte vara i närheten om den där trumman kommer loss.

Excenterlås har jag aldrig hör talas om vad gäller axlar och lager. Klämhylsa är modellen för både fastsättning av axeln/trumma och axel/lager om jag får tycka.

Ylagerklämhylsa.JPG
 
Last edited:
jag skulle svetsat ihop, svarvat alla ytor mellan dubb och balanserat rullen, så gjorde jag och det sitter ändå rätt rejäla balanseringsvikter på sidorna, då pratar vi 50x50x10mm stora bitar!
Balanceringen är nog rätt viktig detalj, har läst att det kan hända otrevliga saker som att materialet "exploderar" av centrifugalkrafterna :brinnerup


Jag har vanliga kullager och gjorde egna lagerbockar utan låsning, har en distans mellan lager å rullen så den inte kommer nånstans sålänge lagerbocken är fastskruvad i ställningen, fungerar kanon.
 
Första prov brummisen e gjord:yoparty :yoparty :D

Dock verkar obalansen vara ett faktum

Kan även bero på låsningen i lagerbockarna som jag inte gillar helt

Stoppskruv från ena sidan vill ju pressa axeln åt ena hållet

Annars, Vem tar på sig å ballansera skiten ?:(

Industriborst i Västerås kan balansera.....
Jag balanserade min rulle förra veckan (på ett annat ställe). Min rulle är hopsvetsad av 4 delar, axel, sidostycken och ämnesrör. Samtliga delar var svarvade med väldigt fin passning och sedan sammansvetsade. Efter detta, upp i svarven igen för att svarva lagerlägen på axeln samt resten av trumman utvändigt. Även fast jag var väldigt noga så var det 1,5 kg!!!! i obalans :confused: Efter balansering har jag 1,5 g på ena sidan och 0,7 g på andra sidan :tummenupp
 
Excenterlåsning låter spännande om man vill ha centrering... :D

Är det inte montering med klämhylsa du menar?

Njaaaa! Riktigt så "klok" är jag inte! ;)

Lagret ser alltså ut likadant som det anderson turbo har. MEN sen har man en extra låsring som låser fast om lagret med en excenterlåsning. Axeln centrerar alltså i lagret och det är bara låsringen som excenterlåser. Sen låser man stoppringen med 1 liten stoppskruv för att att den inte ska lätta.

Har för mig att dom lagrena kallas...ja just det "GAY" lager, på riktigt alltså... =)
 
Pratade just med lagerbocksleverantören som mycket riktigt föreslog
excenterlåsning

Tyvär är man ju lite bortkommen med att konstruera sånna här grova grejjor

Vad tror du , måsta man svetsa axeln?

Hur sitter axeln fast i gavlarna nu då, med såna där klämlåsnings "element" eller vad man kallar dom?

Jag tillverkade "ändrullar" typ 500 mm diameter, 1500 långa) på mitt förr förra jobb. Då fasade man av gavlarna med ca 45 graders vinkel både på insida och utsida redigt. Säg att gaveln var gjord i 20-30 mm plåt så fasade man ur ungefär hälften av godstjockleken.

Sen svetsade man allting med "rörsvetsen" typ 250-300 amp.....

Ingen risk för utmattningssprickor där iaf. Men ja, det är ju lite högre varv på din manick än på nått sketet grusband åt Sandvik nånstans.....

Ska du balansera det o.sv hade jag svetsat utan snack, tråkigt kanske om allt förskjuter sig o.sv på axeln och du får balansera om, men vad vet jag? :tungan

Hur funkade det med högre varvtal på "GAY" lagrena då? Dom är väl inte direkt konstruerade för annat än typ "sketna" transportörer och annat industri trams? Dom har väl även sån däringa "sfärsk" jadda jadda, (byta lager i bocken utan att pressa ur dom).
 
Njaaaa! Riktigt så "klok" är jag inte! ;)

Lagret ser alltså ut likadant som det anderson turbo har. MEN sen har man en extra låsring som låser fast om lagret med en excenterlåsning. Axeln centrerar alltså i lagret och det är bara låsringen som excenterlåser. Sen låser man stoppringen med 1 liten stoppskruv för att att den inte ska lätta.

Har för mig att dom lagrena kallas...ja just det "GAY" lager, på riktigt alltså... =)

Vore roligt att se en bild på detta. Jag har aldrig hört talas om en exenterlåsning för att centrera en axel på lager. Jag kan ha fel men skulle uppskatta en bild på arrangemanget.

I maskinelement med spänningsväxlingar, tex roterande axlar och lastbilsramar är det normalt tabu att svetsa öht. Vid utmattningsberäkningar lär man sig hur många vilkor som ska vara uppfyllda för att en svets ska bli godkänd vid maskinelement med teckenväxling på spänningen. Jag vet som sagt att undantag förekommer, men då måste man känna alla material och dimensioner, ngt jag inte tycker att du har förhört dig om. Här hamnar dessutom svetsfogen och den värmepåverkade zonen i den mest påkänka axeldelen, ytan.

Jag förväntar mig även att du lägger upp en bild/dokument på vad du påstår är ett "GAY-lager" :D

Jag vill bara att Peter ska få detta rätt.


/J
 
Last edited:
Då fasade man av gavlarna med ca 45 graders vinkel både på insida och utsida redigt. Säg att gaveln var gjord i 20-30 mm plåt så fasade man ur ungefär hälften av godstjockleken.

Sen svetsade man allting med "rörsvetsen" typ 250-300 amp.....

Ingen risk för utmattningssprickor där iaf. Men ja, det är ju lite högre varv på din manick än på nått sketet grusband åt Sandvik nånstans......

Jag skulle aldrig rekommendera ngn att svetsa mot en axel som håller en roterande maskindetalj på 300 kg+ som ska snurra uppåt 4000 rpm utan att veta vad det är för stål i axel och tillsatsmaterial. Det är ett licensuppdrag som fodrar att svetsaren känner alla material + tillsatsmaterial, om man ska stå för förbandet över tid.

Vi är nog av olika skolor. Eller också kan du mycket mer om detta än jag, och då ska jag knäppa läpp :D
 
Last edited:
En sån däringa " puckad " tangentbordshållare hehe

Valnöt tillverkad av Pucken , Men den blev svartbetsad för att passa bättre i miljön
 

Bifogat

  • Bild 067.jpg
    Bild 067.jpg
    67.5 KB · Visningar: 272
  • Bild 068.jpg
    Bild 068.jpg
    128.8 KB · Visningar: 231
Nu börjar det bli dags att jaga Undercentral ( 3fas ) med kontaktorer

på din skena samt hitta på nå bra manöverknappar för fläcktarna+

Hjulbasmanövrering ( fram å back) Bänkstyrningen följer väl med i kittet kan
jag tänka

Jag tänkte placera dessa knappar i gavlarna på tangentbordshållaren

Strömförsörjning , alla data kablar ( usb med hub ) mm

Allt gömmes i tangentbordet ( rostfritt lock under) kablarna i röret 2,5"


Vill även ha tag på sån där kontors skena (alu) som man kan sätta diverse uttag i samt dra kabel

tips välkomnas ( svindyra dom däringa)
 
Last edited:
Jag har inte lusläst tråden. Den är lite lång :)

Jag antar att du inte maskinbearbetat funktionsytorna till lagerbockarna och därför använder Y-lager.
För att få din axel centrerad så bör du använda klämkopplingar till axeln.
Kolla på sid 55. http://www.skf.com/files/597535.pdf

När jag konstruerade lite experimentutrustning till Tetra Pak som skulle snurra med 50 000 rpm så balanserade vi till 10 g*mm. Så noga behöver inte balanseringen på en lågvarvig axel vara, men ju bättre balansering desto mjukare gång och mindre slitage.

Hur tänker du plocka ut vridningen av axeln? Många använder ju trådtöjningsgivare men nackdelen är att man måste ha svivlar och skit.

Titta lite på metglass. Det ger mer än 100 000 ggr nogrannare resultat än trådtöjningsgivare, är lättare att applicera och kräver inga svivlar.

I övrigt är det ett snyggt bygge :)
 
Nyheter
BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Omfattande körkortsförändringar på gång

EU förväntas inom kort fatt...

Custom Motor Show 2025

Vårens stora event, som kic...

Back
Top