Bäst före hjälm?

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Hoj
Nein
Här måste ju finnas uppslag till test för ett MC-magasin. Ta en begagnad hjälm och kör genom samma tester som när hjälmen var ny och se hur mycket det skiljer.

Anledningen att såna tester inte görs kan ju kanske ha något med annonsering att göra, vad vet jag...? :rolleyes:

Taz

En Värmlandspôjk han kan
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ducce
Jag hävdar fortfarande att hjälmens skal inte påverkas av UV-strålning. Om den nu skulle göra det skulle människor i varmare klimat få byta sina hjälmar efter ett halvår. Sedan om vi ska använda denna teori på motorcyklar med helkåpor som är 20-år gamla (dom om någon borde ha blivit extremt utsatta för denna läskiga UV-strålning) borde deras kåpor bli som när man trampar på ett chips om man vurpar. Nu blir dom inte det, dom reagerar på samma sätt som nyare hojars kåpor.

Det som däremot gör hjälmen oanvändbar efter ett tag är hjälmens inredning. Dessa kuddar suger åt sig svett och fukt som gör dom svampiga efter ett tag vilket gör att passformen blir dålig, dålig passform = sämre skydd.

Om plasten nu verkligen hade ett bästföre datum skulle politiker troligtvis tvinga hjälmfabrikanter att sätta det på hjälmarna.

Precis som Probotector skriver...
Det viktigaste i en hjälm är ju inredningen, den tar slut låångt innan skalet. Hur det än är så utsöndrar vi alla värme och fukt. En tumregel som jag kört efter är max tretusen mil för vanlig "svensonåkning" om du är kille, lägg på tusen mil till för en tjej. Sen om du åker väldigt aktivt så kanske du byter oftare. Någon som åker mycket bana kanske borde byta varje säsong, eller till och med ett par ggr per säsong. Det finns mycket bra hjälmar som är dyra, det finns också mycket bra hjälmar till bättre priser. Det är individens val.

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Inredning åldras givetvis fortare än skalet, men det finns en anledning till varför tillverkarna har rekommenderad livslängd. :)

Vart hittar man uppgifter om vad som är rekommenderad livslängd för en hjälm? Och då menar jag pålitliga.
Arai har exempelvis 5 års garanti vilket innebär att dom garanterar att hjälmen är fullgod efter 5 år under förutsättning att man inte krashat den eller använt den för tävling.

Det finns inte en chans att dom skulle utfärda en sådan garanti om dom inte var rimligt säkra på att största delen av hjälmarna håller avsevärt längre än så.
Det skulle helt enkelt vara för dyrt att ha ett garantiåtagande som innebär att man måste ersätta alla hjälmar som blir uttjänta inom 5 år.

Arai kan inte säga att hjälmen håller i max 5 år eftersom det i praktiken innebär att om jag köper en Arai-hjälm så skulle den vara uttjänt innan garantin gått ut. Då skulle dom vara tvugna att kostnadsfritt reparera eller ersätta min hjälm. Ingen skulle någonsin behöva betala för mer än en hjälm.

garanti och hållbarhet är inte samma sak.
Arai garanterar att hjälmen håller i minst 5 år. Med andra ord innebär det att dom säger att det inte finns någon anledning att byta ut hjälmen innan den blivit mer än 5 år gammal. Hur mycket äldre än så säger dom inget om.

Last edited:

Barbarozza

Medlem
Gick med
8 Apr 2007
Hoj
CBR1100 BB-01
Nå behøver man ikke å bruke 5000 SEK på hjelm, det finnes fullgode alternativer som holder bra standard. Ta en titt på http://sharp.direct.gov.uk/ så ser du at mange vettige modeller holder mål.

Men husk, hjelmar er som olje, vi kan inte enas :)

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...