Inredning åldras givetvis fortare än skalet, men det finns en anledning till varför tillverkarna har rekommenderad livslängd.
Vart hittar man uppgifter om vad som är rekommenderad livslängd för en hjälm? Och då menar jag pålitliga.
Arai har exempelvis 5 års garanti vilket innebär att dom garanterar att hjälmen är fullgod efter 5 år under förutsättning att man inte krashat den eller använt den för tävling.
Det finns inte en chans att dom skulle utfärda en sådan garanti om dom inte var rimligt säkra på att största delen av hjälmarna håller avsevärt längre än så.
Det skulle helt enkelt vara för dyrt att ha ett garantiåtagande som innebär att man måste ersätta alla hjälmar som blir uttjänta inom 5 år.
Arai kan inte säga att hjälmen håller i max 5 år eftersom det i praktiken innebär att om jag köper en Arai-hjälm så skulle den vara uttjänt innan garantin gått ut. Då skulle dom vara tvugna att kostnadsfritt reparera eller ersätta min hjälm. Ingen skulle någonsin behöva betala för mer än en hjälm.
garanti och hållbarhet är inte samma sak.
Arai garanterar att hjälmen håller i minst 5 år. Med andra ord innebär det att dom säger att det inte finns någon anledning att byta ut hjälmen innan den blivit mer än 5 år gammal. Hur mycket äldre än så säger dom inget om.