Bäst föredatum?

Full på mjölk :D I whish... och nej, jag skulle inte ens fundera på att dricka 5-6 år gammal Bailys...

Men när vi ändå berör mjölk så kan de vara kul att veta följande.

Förut (när vi gamla var unga) hette det "sista förbrukningsdag" för datumet som stämplades på t ex mjölk.

Numera heter det "bäst före".
Det intressanta är att den stora mjölkfabrikanten hanterade omdöpningen på följande sätt: Skruva tillbaka datumstämpeln 3 dagar från sista förbrukningsdag och kalla det bäst före...

Så, hur många här häller ut mjölken dagen efter bäst före datumet räcker upp en hand?

Om stora mjölkfabrikanten gör så, hur gör alla andra som också bytte från "sista" till "bäst före" ...

Jag litar mer på min näsa och dom få smaklökar jag har kvar än på ett stämplat datum på en produkt. Ni skulle bara se hur en riktigt fin hängmörad biff ser ut innan man skrapar av det som inte bör ätas....

/Danne
Det är lukt- och klumptest på alla mejerivaror hos mig. Sällan att något hinner gå över datum. Man vill ju ha starka ben! :banana

Nu ska man skilja på färska mejeriprodukter såsom mjölk gentemot likör med hög sprithalt, lite olika saker nämligen...
Hade en tjejkompis som för länge sen hittade en falska Baileys som hade utgått, den var dock "bara" ett år för gammal, men den smakade som vanligt och det var inga problem att dricka den.

Denna har ju några år för mycket på nacken, så nog skulle jag vara lite försiktig. Prova att dricka en liten klunk och har den stått mörkt och någorlunda svalt så kanske det inte är några problem.

Det där är så olika mellan kvalite och livslängd på olika alkoholhaltiga drycker,
är nog bara champange som håller sig hur länge som helst
(under förutsättning att korken hålls fuktig då)
så du gör nog klokast i att provsmaka lite innan du bestämmer dej för att svepa hela falskan.
Gör annars glass på likören. :)
Baileys uppger själva en hylltid på 2 år. Men det är en ganska stor skillnad på 2 och 6 år.

Last edited:
Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...