Bästa ölen

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Gavle
Hoj
1.3 0.75 0.45
Beställde en låda Helsinge pilsener igår! :öl höjdaröl i lokala sortimentet på systemet.
 

Dr.Bike

Guest
Jag har iofs inte smakat den men jag tvivlar på att du smakat dansktillverkad Sort Guld(den heter inte så för intet :tungan )

Dô grabbeen...ja ska sejja dej att ja vala fakktist i Danmark nersom denna öllen introducerades änna vettu!

Så atte... nja, nej, den är ok, men det finns flera danska som är bättre.
Arboga har ju DEN fördelen att det inte är ljust piss, dvs 90% av all öl i Sverige, och som liknar Amerikanskt kanot-öl.

Öl som SMAKAR är alltid lite mörkare eller mörkt.
Ljusa är bra törstsläckare.
Ju jusare öl ju smaklösare och blaskigare. (ingen regel utan undantag, men denna regel ÄR nästan utan undantag)
Ta t.ex de som gillar Sol och Corona, och i samma andetag påstår att de gillar öl.
Det gör de ju inte.
För dessa törstsläckarblask smakar knappt inte ens öl! :fakta
Trendmedvetet piss som säljs för nån slags ballfaktor tillsammans med en limebit. Det är inte ÖL.
Man får iaf gratulera till smart marknadsföring. Som uppenbarligen biter på yngre.
Men nu talade vi ju om GODA öl. Inte fräna.
Eller hur ;)

Slotts Guld, direkt ur burken, bättre YPK-värde får man leta efter.

Om APK/YPK är en kvalitetsfaktor så är det säkert ett bra öl! :lol
 
Last edited:

Dr.Bike

Guest
:hojraket [YOUTUBE-ID]dDdwI2xKzI4[/YOUTUBE-ID]...:öl såklart


Racingöl! :tummenupp
Fränt.

Medelgott. Men det finns ju olika varianter, och de har en jag inte minns namnet på som var supergreat.

Kolla in svenska sidan beermaster, och vad folk säger om Arboga t.ex! :D
Las den näst sista recensionen: Roligt öl, heter den. :lol

Beställde en låda Helsinge pilsener igår! :öl höjdaröl i lokala sortimentet på systemet.

Deras "Rököl" är inte dum alls! :tummenupp
 
Last edited:

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
Glömde att lägga till Fraoch heather ale grymt god skotsk öl med riktigt gammla anor! :tummenupp
 

Bärgren

Förtidspensionerad bonnläpp
Gick med
30 Jul 2005
Ort
Eskilstuna/Åre
Hoj
Sykkeljävel, RS250, RD500 och CBR600RR
När jag var i England för ett tag sedan drack jag Lancaster Bomber. En riktigt god öl som rekommenderas. :tummenupp
 

Blackninja

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Superfast
Styr upp en ölprovning, finns ju att boka för några hundralappar:tummenupp

Jag har jobbat på ett bryggeri i 6 år och morsan är hälften från Tyskland och hälften från Tjeckien, jag borde ju ha lite koll men icke. Det enda jag kan säga att öl varierar från brygg till brygg och tillfället, maten, temperaturer, glas mm påverkar massor vilket gör att jag inte har någon favorit. Dock har jag massvis med favoriter, alla kallas öl :va

Skulle gärna länkat ölprovningen men då blir man bannad för reklam, haha :)
 

Halogen

Apajävel!
Gick med
7 May 2005
Ort
Mölndal änna.
Hoj
En ensam 1L pastaräser + 5,7L gjutjärn
Hittade en ny Sam Adams på bolaget i fredags, Honey Porter. Får tummen upp från mig: :tummenupp
 

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
SCOTT trampcykel :(, KTM 950SM 2006 såld, Triumph TT600 -01 såld, R1 -02 stulen
Vktigt med rena glas

Jag var på fiskeresa förra sommaren och en kille som har krog i Gamla Stan var med. Han tyckte att det var viktigt med riktigt rena glas och påstod att det skulle göra skillnad. Hittade det här när jag Googlar.

Ett ölglas är ett ölglas!

Att inte använda vilket glas som helst, är även det en viktig faktor för att serveringen ska bli professionell. Såväl storlek som utseende är viktigt, många sorters öl är förknippade med olika sorters glas. T.ex. en Ale bör serveras i ett stort pintglas, medan den ljusare pilsnern bör serveras i ett något tunnare men högre.

Framförallt bör man sätta skumbildningen i fokus, då denna förhindrar att smakämnen och kolsyra läcker ut i tomma intet. En, för många ovetande, effektiv skumdödare är att man inte använt ölglaset till endast öl - utan t.ex. serverat mjölk i det. Vid diskning med hög temperatur bränner osynliga äggviteämnen fast på glasets insida, som sedan enkelt eliminerar en annars kanske fin krona. Använd med andra ord ölglas endast till just öl.

För övrigt är det annars viktigt att glaset är rent, och inte t.ex. är besudlat med diskmedelsrester eller damm - då det inte bara är ofräscht, utan också på sitt sätt bidrar till en eliminering av skumkronan. Bäst är helt klart att handdiska, då man egentligen bör diska ölglasen för sig och inte tillsammans med annan disk.
 

ManWhore

Ny medlem
Gick med
15 Jun 2005
Ort
Bromma
Hoj
R1 -01 posörsvart
Just nu är jag lite insnöad på belgisk ale. På den lokala puben i Bromma, Sorbonne, har de ett riktigt bra utbud av öl runt 160 sorter. Där har jag fastnat för ett belgiskt bryggeri som heter Huyghe Brewery. De sorter jag verkligen gillar heter:
Delirium Tremens
del%20tremens.jpg

och Delirium Nocturnum
delirium%20nocturium%20130%25.jpg
 

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Trehjuling
Kolla in svenska sidan beermaster, och vad folk säger om Arboga t.ex! :D
Las den näst sista recensionen: Roligt öl, heter den. :lol

Fulöl är vad det är ,redan på 1400 talet så var det ett fulöl som användes för att muta bönder med.

Citat:

""Det kommer efter som Arboga öl", är ett svenskt gammalt talesätt. Olaus Petri lär ha berättar att när Sten Sture ställde upp till hövitsmannaval vid en riksdag i Arboga 1471 lät han slå upp tolv tunnor tyskt öl åt riksdagsbönderna, och som tack gav dessa sedan sina röster åt herr Sten.


Edit:
Glömde ---> !!!!!
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Jag gillar nästan all öl, har smakat mycket få sorter som jag inte gillar. Budds County och Timmermans Kriek är två hemskingar som dyker upp i minnet. Annars slinker allt ner, allt från Budweiser och dansk fulfolköl till finöl som kostar 50 spänn flaskan, de senare brukar dock vara gravt överskattade.
 

Bärgren

Förtidspensionerad bonnläpp
Gick med
30 Jul 2005
Ort
Eskilstuna/Åre
Hoj
Sykkeljävel, RS250, RD500 och CBR600RR
Har du provat denna?!? ZUBR... smakar lite åt Staropramen-hållet, jävligt god
annars är det Falcon och Mariestad som gäller, i brist på dom går Norrlands guld ner
Jag har testat vodka från det märket. Full blev man och minnesluckor fick man iaf. :crash

En annan favorit från Polen är Tyskie. Fifan vilken öl :drool
 

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
Styr upp en ölprovning, finns ju att boka för några hundralappar:tummenupp

Jag har jobbat på ett bryggeri i 6 år och morsan är hälften från Tyskland och hälften från Tjeckien, jag borde ju ha lite koll men icke. Det enda jag kan säga att öl varierar från brygg till brygg och tillfället, maten, temperaturer, glas mm påverkar massor vilket gör att jag inte har någon favorit. Dock har jag massvis med favoriter, alla kallas öl :va

Skulle gärna länkat ölprovningen men då blir man bannad för reklam, haha :)
Jag var på en halvseriös ölprovning på pripps i gbg, det var faktiskt riktigt intressant.

Det rekomenderas! :)
 

Eskilsson

Nu med Webbshop för racetillbehör
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Frösunda
Hoj
ZX10R -09
Att bara säga staropramen e som o säga pripps...
Finns ju nåra sorter o välja på..

Men testa Zlatopramen annars, den mörka! :tummenupp

jag känner bara till den ljusa och den lite mörkare.
Och gillar den ljusare.


I övrigt så är väll det här med att vara ölkännare lite bondigt.
Det är lite som att vara expert på hemmorojdsalva, eller finsmakare på burkmat. :D
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top