Bästa 1000cc supersport

Yzf R1

R_is_for_Respect
Gick med
29 Dec 2012
Ort
Halland
Hoj
YZF-R1
Årets I-landsproblem jag vet............

Vill byta (helst ny) hoj som ska användas till gatåka men även klara bandagar. Suttit i flera veckor nu och kollat in tester av nedanstående hojar. Både jämförelsetester och vanliga tester, samt långtester.

BMW S1000RR
Honda CBR1000RRA
Kawasaki ZX-10R
KTM 1190 RC8R
MV Agusta F41000r
Suzuki GSX-R1000
Yamaha YZF-R1
Aprilia RSV4R Aprc
Ducati 1199-panigale


Vissa maskiner förblir ju en dröm pga för hög prislapp (i alla fall som ny-hoj) trots en grym "vill ha-faktor" /Duccen och Bmw:n.

Man sitter och läser tester fram och tillbaka med testförare som Christer Miinin och liknande proffsåkare och ser vad de säger. Alltså grabbar som kan ta dessa maskiner till dess yttersta gräns. Ingen av dessa cyklar faller igenom, mycket är väl upp till hur bra man sitter på dom och hur snygg man tycker den är (självklart spelar priset in också).

Sedan vet jag att jag kanske som max tar hojen till hälften av vad den kan prestera, men jag länner att det får aldrig vara hojen som bromsar mig........någonsin. Mina krav är att det är en literklubba/supersport - Så alla tips om 600:eek:r och liknande går bort direkt. Visst en sådan är kanske fantastisk på bandagar, men hopplös för mig i det vanliga hojlivet. Kör ofta med passagerare, jag gillar vrid och att slippa kugga ner för minsta lilla omkörning

Jag kör yzf R1 crossplane idag och saknar egentligen bara ABS-bromsar på den. Att köpa en likadan igen vore väl det mest logiska då man sitter bra på den även på längre pass samt att den är väl utprovad av mig redan så jag kommer med andra ord inte bli besviken på något................. men samtidigt vill jag prova nåt nytt med.


Finns nya hojar av 2011-12 årsmodell nu till bra priser exempelvis

http://www.bytbil.com/mc-mopeder/ktm/hvc2rnrg/BUQBEAsmIBbkxnAAcAhw4YA_!
http://www.bytbil.com/mc-mopeder/aprilia/2vxrb5dg/BUQBEAsmGCS5ObsaEDC4OTGAHAIcOGA_!

Är det någon man ska undvika (kvalitet, dålig körställning osv) ? Jag är för övrigt 1.80 och vägen 80 kg - Enda negativa (enligt mig) på R1:an är att original-vindkåpan är värdelös och att det blir rätt varmt om häcken med två ljuddämpare ett par cm under sadeln. sedan är det ju inte ABS heller vilket inte hade gjort något.
 

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098S -07
Köp en standard 1199, med några 100 mil på nacken.

http://www.blocket.se/halland/Ducati_1199_Panigale_ABS_48950942.htm?ca=15&w=3

Framgaffeln är riktigt bra (trycksatt marzocchi) på standardmodellerna. Standard 1199 var snabbare än en "vanlig" S1000RR i bikes test där de testade HP4 vs S1000RR vs 1199 vs 1199S på calafat.

Hade jag varit i din sits, med de tankarna du har så hade jag slått till på den 1199:an, fast med lite prut givetvis. Kanske ner till 150 jämnt eller strax under?

EDIT: De nya hojarna du visade är väldigt prisvärda. Aprilia har ju lite jobbiga leveranstider med reservdelar osv. Är det din enda hoj så skulle jag satsa på KTM:en, går nog fortare att få hem reserv/slitagedelar. Om du har en till hoj som komplement skulle jag köra på Aprilian utan tvekan.
 
Last edited:

blackizzz

Ny medlem
Gick med
4 Aug 2012
Ort
Tyresö
Hoj
Yamaha YZF R125 -11
Röstar för duccen eller R1:an... Vackrare hojar är svåra att hitta ;)
Men också prestandamässigt, 1199 slår det mesta.

Men om du är fäst vid din R1:a, så är ju även det ett givet bra val ;)
 

metcrue

Ny medlem
Gick med
30 Jul 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Street Triple -12 Honda CBR1000RR
Honda såklart!:) Massa goe mellanregister och mycket begagnatdelar på marknaden. Lättkörd som få och prisläget är väldigt bra. Det jobbiga blir förmodligen att få ut några vettiga pengar för din Retta...
Annars så är din Retta en av mina all time favoriter, -09 uppåt år så förbannat sköna att köra:)
 

Yzf R1

R_is_for_Respect
Gick med
29 Dec 2012
Ort
Halland
Hoj
YZF-R1
Nja.......... jag är nog inte lika förälskad i min R1:a som Achtung är i sin :D

Ombyte kanske förnöjer, och sedan är det ju grymma nypriser på de som jag hänvisade till. men även en panigale att ha i finrummet och bara titta på. den är ju perverst snygg.

Klart är att det är höstpriser nu i alla fall.
 
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Provkör, ta sedan den som får hjärtat att slå lite fortare.
 

Striker755

Gammal och tokig
Gick med
30 Aug 2009
Ort
Rånäs
Hoj
Zx10-08 och BMW S1000RR-12
Om du bortser från vill ha faktorn så beror det på vad som passar just dig vad gäller din längd och körstil med tanke på att den ska passa för både gata och bana. själv åker jag Kawasaki ZX10R-08 och en BMW S1000R.
:)
 

Wallin

GSXR 1000 K5
Gick med
9 Aug 2011
Ort
Bara
Hoj
ZX10R 2011 Tidigare:GSXR 1000 K5, Triump Tiger 1050, ZX10R-06, ZX9R-94, GSXR 750 -86, GSX550 -84
Är som du inne på att byta hoj, och vill ha både ABS och traction.
Var helt inne på BMW, då den vinner alla tester.
Åkte till MC handlaren och provade både BMW:n och ZX10R 2011, som båda har ABS och Traction.

ZX10R 2011, vinner alla dagar i veckan. Man sitter grymt bra på den och den är mycket lättare att lägga ner i svängarna. Kan även nämna att den är bättre om man åker två (för personen som sitter bak).

Köp inget innan du har provar Kawazakin.
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Gsxr 1000 K6
Om du gillar att skjutsa och gillar din skjuts så är inte Aprilia rätt grej....
Chassie/bromsmässigt hittar du inget bättre och reservdelar är ju bara ett problem om du klotar. Kvalitét är precis i linje med alla andra förutom att det är 10ggr enklare att ta av kåporna än på en japanare.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
För Dig eller för De flesta ?

I Sporthojen, ett nummer som kom ut 2010 var ett test av 1000cc hojar. 14 journalister och den svenske mästaren i Pro Superbike 2008 Freddy Papunen provade hojarna på en bana i Spanien.
Resultat många satte sitt snabbaste varv med BMW S1000RR. Men inte alla. Som jag minns vara det de som var snabbast på Honda CBR1000RR, Aprilia RSV4, och MV F4 1000.
Så ska du han den hoj flesta kör snabbast på så var det BMW S1000RR.

Men ska du ha den hoj du trivs bäst på, ja då är du tyvärr tvungen att prova dig fram. Och utvecklingen har ju gått framåt sedan 2010. Kawasaki har ju tagit ett rejält steg framåt. Det är ju bara att se vilken hoj Filip Backlund kör i England nu. Och framför allt hur många andra i den klassen i England som också valt Kawasaki.

Sedan vad det gäller ABS på hojar har det fram till och med 2012 varit ABS av samma typ som till bilar, dvs börjar hjulen slira minskar ABSen bromsverkan.
Men en hoj är inte en bil.
(Eller när såg du sist en bil som voltade över framhjulen efter en inbromsning?)
Och det kan faktiskt vara bra friktion mellan MC-däck och asfalt.

Det finns exempel på S1000RR som voltat över framhjulet, bla en tråd här på SH.
Och i annonserna för Aprilia RSV4 årsmodell 2013 har jag sett att nu har (Bosch?) ABSn för 1a gången skydd mot volt över framhjulet.
 
Last edited:

Ric

Ny medlem
Gick med
4 Aug 2006
Ort
-
Hoj
-
Årets I-landsproblem jag vet............

Vill byta (helst ny) hoj som ska användas till gatåka men även klara bandagar. Suttit i flera veckor nu och kollat in tester av nedanstående hojar. Både jämförelsetester och vanliga tester, samt långtester.

BMW S1000RR
Honda CBR1000RRA
Kawasaki ZX-10R
KTM 1190 RC8R
MV Agusta F41000r
Suzuki GSX-R1000
Yamaha YZF-R1
Aprilia RSV4R Aprc
Ducati 1199-panigale


Vissa maskiner förblir ju en dröm pga för hög prislapp (i alla fall som ny-hoj) trots en grym "vill ha-faktor" /Duccen och Bmw:n.

Man sitter och läser tester fram och tillbaka med testförare som Christer Miinin och liknande proffsåkare och ser vad de säger. Alltså grabbar som kan ta dessa maskiner till dess yttersta gräns. Ingen av dessa cyklar faller igenom, mycket är väl upp till hur bra man sitter på dom och hur snygg man tycker den är (självklart spelar priset in också).

Sedan vet jag att jag kanske som max tar hojen till hälften av vad den kan prestera, men jag länner att det får aldrig vara hojen som bromsar mig........någonsin. Mina krav är att det är en literklubba/supersport - Så alla tips om 600:eek:r och liknande går bort direkt. Visst en sådan är kanske fantastisk på bandagar, men hopplös för mig i det vanliga hojlivet. Kör ofta med passagerare, jag gillar vrid och att slippa kugga ner för minsta lilla omkörning

Jag kör yzf R1 crossplane idag och saknar egentligen bara ABS-bromsar på den. Att köpa en likadan igen vore väl det mest logiska då man sitter bra på den även på längre pass samt att den är väl utprovad av mig redan så jag kommer med andra ord inte bli besviken på något................. men samtidigt vill jag prova nåt nytt med.


Finns nya hojar av 2011-12 årsmodell nu till bra priser exempelvis

http://www.bytbil.com/mc-mopeder/ktm/hvc2rnrg/BUQBEAsmIBbkxnAAcAhw4YA_!
http://www.bytbil.com/mc-mopeder/aprilia/2vxrb5dg/BUQBEAsmGCS5ObsaEDC4OTGAHAIcOGA_!

Är det någon man ska undvika (kvalitet, dålig körställning osv) ? Jag är för övrigt 1.80 och vägen 80 kg - Enda negativa (enligt mig) på R1:an är att original-vindkåpan är värdelös och att det blir rätt varmt om häcken med två ljuddämpare ett par cm under sadeln. sedan är det ju inte ABS heller vilket inte hade gjort något.



Verkar som du redan har övertygat dig själv så gör det enda Rätta och byt upp dig till en ABS :tummenupp
Sen efter en tid så titta efter en maskin med vrid i istället...
 

Axel W

Våga va posör
Gick med
31 Aug 2006
Ort
Halmstad
Hoj
Mv Agusta F4 1000RR 2012 Ducati 848 2009
Jag röstar på F4an , extremt skön att åka två på ( för att vara sporthoj) .
Bra chassie och bra prestanda sen att den är snygg med skadar ju inte. :yoparty
 

Lotek

5F(Fortare,fortare, fortare,fan,fel) #82
Gick med
7 Jan 2008
Ort
Bästkusten.
Hoj
En Italiensk drömhoj "Il Duce", Skramlaha 450 och en Italiensk Racehoj.
Skulle vilja hålla med Axel W ovan, men gör det inte helt. F4 1000R kräver varv för att komma till sin rätt(>10-11k börjar det hända grejer.. Eller är RR annorlunda?) Den är iaf väldigt olik R1:ans Crossplanemotor i karaktären.
För mig som är lagom lång(172) och dessutom råkar tycka om karaktären i motorn, finns å andra sidan inget annat alternativ.
Vill man ha den snyggaste hojen kanske? Ja, F4 är ju ett bra val då.. :tummenupp
 

Yzf R1

R_is_for_Respect
Gick med
29 Dec 2012
Ort
Halland
Hoj
YZF-R1


jo jag kan hålla med dig Achtung - Den är RIKTIGT snygg än idag, när man sedan tänker på att den är 14 år gammal så förstår man varför den blev stilbildande. jag tycker faktiskt helt ärligt att den är snyggare än min crossplane, speciellt med de färgerna (snyggast är ju den röda 04:an).

Jag skulle absolut kunna tänka mig en sådan som extrahoj.



Sedan är det ju riktiga förgasarhästar också :)
 
Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

Top