Bästa 125an

fiddg

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2010
Hoj
Honda nsr -01
Tjena, ska köpa min första mc nu men vet inte vilken jag ska ha.
Så tänkte kolla vilken som går bäst original. Det ska vara en sporthoj och ganska så ny.

Alanthor

Ny medlem
Gick med
12 May 2010
Hoj
KÖPES
Jag gillar Honda NSR 125 skarpt! Har en sådan själv :) Kolla mitt garage för bilder.

DerBear

Ny medlem
Gick med
16 Feb 2009
Hoj
Cagiva mito 98 och Yamaha dt 125
Menar du strypt eller? då går alla ganska likvärdigt, men ska du köra ostrypt så får du mest effekt med cagiva mito eller aprilia rs

Alanthor

Ny medlem
Gick med
12 May 2010
Hoj
KÖPES
Dock så är det ingen märkvärdig effekt på miton/cagivan jämtemot Hondan.. Och så är ju Hondan bra mycket bättre kvalité än italienskt.

Anndreeaas

otursfågeln
Gick med
3 Mar 2010
Hoj
Cagiva mito f 00
Dock så är det ingen märkvärdig effekt på miton/cagivan jämtemot Hondan.. Och så är ju Hondan bra mycket bättre kvalité än italienskt.

har du gemfört?

bra jävla drag i miton tkr jag iallfall,

blir väldigt mkt laga och fixa istället för köpa och ersätta dock när de gälle rorg delar,

DerBear

Ny medlem
Gick med
16 Feb 2009
Hoj
Cagiva mito 98 och Yamaha dt 125

Skulle inte säga att det egentligen är bättre kvalité på Hondan, snarare tvärtom. Skillnaden ligger väl i inköps pris och i reservdelarnas kostnader. Sen gör ju utseende rätt mycket också men det är ju upp till varje person vad den tycker är snyggast.

Gröön

Trivs på banan!
Gick med
20 Nov 2006
Hoj
Triumph Daytona 675 -08 Banhoj, GSX-R 750 Banhoj
Jaeg HaR höRT aTT en SåNdära R1:a gÅr som FaEn o äR skiT FREKK! :tungan

I övrigt så kan man säga att en RS och en Mito är likvärdiga. Både chassimässigt och i kvalité. Har man inte ägt både en Mito och en NSR tycker inte jag att man ska uttala sig gällande kvalité på dessa. Jag hade en Mito och det var jävligt bra kvalité och är super nöjd.

Men chassimässigt (som nästan mer spelar roll än effekt) är Mito/Rs bättre än en gammal Honda Nsr.

Delar till Miton är ganska lätt att hitta om man vet var man ska leta. t ex Geiwiz.de. Dock så är hondans eftermarknad på delar ganska stor.

Ut o provkör o känn efter! Det är helt klart det bästa sättet. :tummenupp

Kvisten

Elektrikern
Gick med
13 Apr 2008
Hoj
crm 125cc SMR, mxb och Hsun kinascooter
Skulle inte säga att det egentligen är bättre kvalité på Hondan, snarare tvärtom. Skillnaden ligger väl i inköps pris och i reservdelarnas kostnader. Sen gör ju utseende rätt mycket också men det är ju upp till varje person vad den tycker är snyggast.

Kvaliten på honda är att de har längre livslängd på delarna, sliter mindre men därmed slöare. :näsblod
Ingen dålig kvalite på mito och rs eller heller men det är ju så att de kostar mer och kräver mer underhåll för att hålla igång,:tummenupp

Utseendet är en smaksak, själv tycker jag rs ser ut som stryk men jag skulle ändå köpt en sådan i och med körglädjen

Alanthor

Ny medlem
Gick med
12 May 2010
Hoj
KÖPES
Så en 2-taktare är piggare än en 4-taktare fast att den är strypt?

Alltså..

Tänk dig såhär:

En 4t får du alla hästar på samma gång mer utdraget genom alla varv.
En 2t så får du ALLA hästar på en och samma gång.

Enklare
2t:
Alla hästar kommer vid ungefär 7.000 varv.
4t:
Alla hästar kommer när du kör iväg till maxvarv, alltså sjuhelsikes utdraget :p

Dom axxar lika fort, men 2t känns som om de axxar fortare, eftersom allt kommer på samma gång.

4t håller längre och är bättre med långkörningar
2t behöver mer underhåll, byte av kolvringar, kolvar osv. Men kul om man gillar att vara vild :)

Själv har jag en Honda NSR 125 strypt. Gillar den ändå :)

Kvisten

Elektrikern
Gick med
13 Apr 2008
Hoj
crm 125cc SMR, mxb och Hsun kinascooter
Så en 2-taktare är piggare än en 4-taktare fast att den är strypt?

ska du köra strypt så kan man lika gärna åka fyrtaktare, är båda på 11kw/15hk så har fyrtaktaren fördel eftersom att den är vrid-starkare, går billigare, håller längre, mindre service/mindre att hålla reda på, låter som en motorcykel ska enligt de flesta.

Men om du där i mot skulle vilja ha en 2-taktare och skulle strypa av den så lovar jag att den kommer vara grymt mycket roligare att köra :tummenupp

Gröön

Trivs på banan!
Gick med
20 Nov 2006
Hoj
Triumph Daytona 675 -08 Banhoj, GSX-R 750 Banhoj
Återigen...Ut provkör o känn efter! kolla annonser o gamla bra trådar här på sh som handlar om samma sak. Funderar på vad du själv vill! :tummenupp

Fast dock kommer du tröttna på en strypt hoj...det är bara ren fakta.

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
Skitliv
Problem två är att5 de strypta 2taktarna ofta har bortot dubbla effekten original så de blir väldigt slöa strypta helt enkelt.

Det enda jag skulle överväga köra om jag var tvungen tat max ha 15hk vore en offroad, de är helt enkelt roligare då eftersom de är mycket mer mångsidigare, en sportmodell blir ju bara löjligt slö och måste köras på asfalt.

Dock är ju offroadhojar inte så populära har man märkt, men det tror jag enbart beror på att folk kör ostrypt helt enkelt och då kan man som 16 åring leva med en sportmodell.

Jag vill inte ha nån av de sportmodeller som finns, det lägsta jag kan tänka mig är en 250 2t typ en RS 250, men så är jag ju klart överårig med.:) Snyggast får jag ge till Cagiva Miton som ser ut som en Ducati 916.
Själv köpte jag en CRM 125a.

Wack0

HighFiveINC
Gick med
18 Aug 2008
Hoj
Honda CBR600RR
köp yamaha yzf-r 125 då:tummenupp, den är inte strypt eftersom den endast har 15hk original, så går därför bra, slår iaf. 2-taktarna (om dom e strypta såklart)

Det enda som är negativt med den är skylthållaren org. är ful, men bara köpa evotech hållaren ist.:)

Och den låter inte så bra org., men byter man rör så blir de bra:tungan

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
Skitliv
Det där bero på, det enorma flet på den är just motorn, där skulel om det nu ska var en 125a en rova på minst 35 hästar.

4taktare stånka låter faktiskt inte så häftigt när de är så små och ljudet blir dessuto helt fel för modellen, möjligen med minst 600cc stånkarova isf.

Men annars är den ju snygg får man säga, jämfört med CBR 125 så är det ju totalt knockout.

Tråkigt att det går bort på den slöa motorn bara, men regler är regler.

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati