Bästa 4-taktaren?

freddetheman

Ny medlem
Gick med
17 Apr 2007
Ort
Huddinge
Hoj
KTM 660
Hejsan. Jag vet mycket väl att 125 4-t är mycket slöare än 2-t, men jag ska köra långt och vill inte tanka så ofta. Jag vill ha helst en supermotard eller enduro, och den ska vara stark för att vara 4-t och rätt hög. Finns det jag letar efter? Jag ska köpa en hoj nästa vecka, och jag har inte bestämt mej än.
Mvh, Fredrik.
 

Igge

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2006
Ort
Köping
Hoj
Husa FE450 och Honda VFR800
MZ gör väl dom effektstarkaste 4t 125orna?

kolla på dom, snygga så det räcker i mina ögon
 

Stockan

Övningskör
Gick med
18 Apr 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Honda XL125V -07
Honda Varadero 125 kan jag rekommendera om du vill ha en bensinsnål och bekväm motorcykel som samtidigt är enduro-aktig och 4takt. Är du hög så är varaderon ett självklart val, dvs om du är 182cm+
 

Lundgren

2 STROKE FORCE
Gick med
9 Dec 2005
Ort
Lidköping
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K4, CR 500 -96
MZ gör väl dom effektstarkaste 4t 125orna?

kolla på dom, snygga så det räcker i mina ögon
Den effektstarkaste Stånkan iaf. Varaderon har väl högre effektuttag.

Edit: Såg nu att antal hk uppgifter skiftade väldigt mycket mellan årsmodeller och det började med 11hk på en 2005 och gick till 15 på en 2003:a samt att den nya hade 14.75 så de värkar relativt lika i effekt men så är ju MZ mycket lättare än Varaderon.

2892261 Honda Varadero 125 kan jag rekommendera om du vill ha en bensinsnål och bekväm motorcykel som samtidigt är enduro-aktig och 4takt. Är du hög så är varaderon ett självklart val, dvs om du är 182cm+

Att kalla Varadero för Enduroaktig var väl att ta i. Den är en Tourer.
 
Last edited:

freddetheman

Ny medlem
Gick med
17 Apr 2007
Ort
Huddinge
Hoj
KTM 660
jag tänkte väl att mz:an var starkast, men nu vet jag, man tackar så mycket för svaren! Btw, kan man sätta på en större fögge som tex en trimfögge till en fiddy på 30 mm?
 

HannesH

Ja fiiiifan!
Gick med
11 Sep 2005
Ort
Lund
Hoj
KTM 625 SMC ¤ KTM 250 SX-F ¤ KTM 125 SX ¤ Ch-Racing WSM & en liten söt Ten7
2892367 Den effektstarkaste Stånkan iaf. Varaderon har väl högre effektuttag.

Edit: Såg nu att antal hk uppgifter skiftade väldigt mycket mellan årsmodeller och det började med 11hk på en 2005 och gick till 15 på en 2003:a samt att den nya hade 14.75 så de värkar relativt lika i effekt men så är ju MZ mycket lättare än Varaderon.



Att kalla Varadero för Enduroaktig var väl att ta i. Den är en Tourer.
precis, det är en jäävligt stor sak, väger ton men går bra..iaf snabbare än min.

En polare har en sån, visst, den är säkert skön att köra, förmodligen ingen skyhög premie , efterssom att busa med den är bara att räkna bort..
Om jag inte minns fel har den typ 17,5liter tank..:gnissla och väger därefter..
MEn ska man bara ha den till REN transport så är det det bästa alternativet..men men..
 

Cyren

Hangaround
Gick med
15 Sep 2005
Ort
Nacka
Hoj
sm570r
Jag har själv en mz, av de 4-t som jag kört med/mot har jag aldrig legat efter. Körde med en kille som har en xt125x 06 i helgen, det var ganska stor skillnad i toppfart, mz'an var bättre i acc också tror jag men eftersom jag aldrig körde den så är det svårt att säga. KalleNorton på forumet hade kört en ch-racing och körde sedan min och sa att min gick bättre, skillnaden är ju 6 mot 5 växlar, vattenkylt mot luftkylt, 15hk mot 12 etc etc.

en 30mm fiddy förgasare ger inte så mycket, motorn måste behöva det extra bränslet också! Men typ en lite större med accpump skulle ge motorn en annan karaktär. Till mz finns det trim på www.mz-faber.de, tror en 28mm fögge med accpump kostar ca 3000-3500.

Förövrigt är min mz till salu :)

http://www.blocket.se/vi/11476041.htm?ca=11_s
 

freddetheman

Ny medlem
Gick med
17 Apr 2007
Ort
Huddinge
Hoj
KTM 660
Ofan :p
Men hur lång är du ca? Jag är 184, och jag vill ju inte att hojen ska vara "för liten". Är den hög eller låg? Hur fort går den? Känns den pigg när du accar och sånt? Är grymt sugen på en Mz nu.
Ps: Din hoj är grymt läcker!
 

Cyren

Hangaround
Gick med
15 Sep 2005
Ort
Nacka
Hoj
sm570r
Ofan :p
Men hur lång är du ca? Jag är 184, och jag vill ju inte att hojen ska vara "för liten". Är den hög eller låg? Hur fort går den? Känns den pigg när du accar och sånt? Är grymt sugen på en Mz nu.
Ps: Din hoj är grymt läcker!

Jag är 179 så jag tror inte att den är förliten i alla fall. Det är precis så att jag inte får ner hälen i asfalten när jag sätter ner fötterna, är du 184 får du nog ner hälen.

Den går ca 110-115 om du sitter helt upprätt annars ca 120-125 om man kryper ihop lite. 130 är ingen omöjlighet om man verkligen vill, men då kanske man måste ha backen med sig :p

Svårt att säga det där med accet, beror helt på vad man kört innan. Men jag tycker att den fortfarnade är rolig och köra, men för att vara 4-t 125a accar den nog rätt bra :)

Om du har fler frågor kan vi ju ta det via PM eller på msn (sergidekker@hotmail.com)

/ Calle
 

y@m@h@

FRAMÅT STOLTA AIK
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Nacka
Hoj
en krockad yamaha
Jag kan helt klart rekomendera Cyrens mz. Jag var ju ute o körde med honom i helgen och måste ju säga att den e mycket snyggare i verkligheten, låter störtskönt :yoparty och går jävligt bra också. Han drog mej lätt iaf. i toppfart.

26 papp verkar väll ganska rimligt för den hojjen också.

Hade jag varit hojjlös hade jag slagit till direkt :tummenupp
 

efrigscoosc

Scott
Gick med
21 Dec 2006
Ort
Östersund
Hoj
Kommer snart
Y@mah@ är du stolt över mc'n? drar den mopederna osv? är jävligt sugen på en xt125 är det värt pengarna? sen är dom sköna att leka med även fast det är 4 takt ?


MVH
 
Nyheter
Ta med dig solen

Det är bara att inse. Oavse...

Vi är ute och plåtar hojbyggen

Under sensommaren och höste...

Transportstyrelsen vill stoppa körkortsturismen

Transportstyrelsen vill kun...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

Top