Bästa 520-kedjan

iceice

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
Honda Firestorm, Triumph Daytona 650, Aprilia RS 125
Vilken är den bästa 520-kedjan? När jag säger bästa, då menar jag: Vilken behöver man spänna minst ofta.
 

hacke1

På två hjul
Gick med
9 Sep 2011
Ort
Umeå
Hoj
zx6r -99, z1000 -03, kmx 125 -99, Triumph 955i ST, Honda cbr1100xx
cz, did eller rk

Dessa har bäst rykte i varje fall, brukar själv köpa rk, mycket nöjd spänner väl kedjan 2 gånger per säsong.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Det beror på hur du sköter kedjan även körning påverkar kedjan.

Men RK är nog bland det absolut bästa
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Vilken är den bästa 520-kedjan? När jag säger bästa, då menar jag: Vilken behöver man spänna minst ofta.
Spänner du kedjan spelar det inget roll, du kör sönder saker förr eller senare... Men om du sträcker den med jämna mellanrum som vanligt folk skulle jag säga att de dyraste generellt håller längst. DID eller RK är väl vanligast på svenska marknaden, ju lättare desto mer sträckning också rent generaliserande.

Skickat från min G8441 via Tapatalk
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Du vet redan min åsikt från en annan tråd - EK ZVX3. Min egen åsikt baserad helt och hållet på egna erfarenheter.

Om du har rätt kontakter inne på DID så kanske de låter dig köpa den handbyggda DID ERV4. Detta alternativ är kanske inte väldigt mycket bättre men bra mycket dyrare och denna kedja kan knappast anses som "kommersiellt tillgänglig".

Rent generellt tror jag inte att du kan misslyckas med de hålnitade toppmodellerna från de japanska tillverkarna. DID, EK, RK och Tsubaki gör fantastiskt bra grejer och flera av dem har dessutom samma underleverantörer. Undvik i så fall Regina, Renthal och kinesiska noname kedjor (detta är dock inte baserat på egna erfarenheter utan ren hörsägen).
 

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Ingarö, Stockholm
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
Genomsnitttsåkaren i Sverige åker ca 300 mil / säsong. Så det kanske är bättre att räkna mil på hur ofta man spänner kedjan.
Sen är vi olika kinkiga på hur noga det skall vara oxå. Har sett många skräckexempel. Sen tillkommer givetvis hojtyp och körsätt.
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top