Bästa 80-tals "muskelhoj"?

RacerRaffe

MR Wheeler( Långbens alter ego)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Boden
Hoj
GSXR 1000 & CR500
Har haft en GPZ1100 och tycker att det var en trevlig maskin på den tiden, chassit är ju ingen höjdare med dagens mått och de är TUNGA, trögstyrda och så där allmänt otympliga men min gick riktigt hårt efter lite trimning:tummenupp Jag hade fixat 3st körprogram(gick att byta under färd) som gav olika mycket extra bränsle, lite som K7:an jag har nu med effektväljare (körprogramm A-C), egentligen borde jag ha patenterat det då:huvet

Den var hopplös att åka på bakhjulet med då den bara spann när man inte hade passagerare, då gick det att få upp den, kan ha berott på däcken men de är verkligen framtunga.

Jag hade en svart och den var väl rätt kul på sitt sätt men den orkade bara upp till strax över 250 på mätaren men å andra sidan så vill nog få åka fortare med det chassit:näsblod

Folk jag körde med brukade säga att jag alltid sladdade lite med baken och det stämde nog då den slet däck men det kan ha orsakats av att jag bara gasade eller bromsade med den hojen(ett däck höll ca 100mil innan det gick ner på corden). Har många roliga minnen från den GPZ:an :)

Angående sprutet så är den nog mindre problem med det än med förgasare förutsatt att du är lite kunnig beträffande el.
 

hasspen

Ny medlem
Gick med
9 Jun 2004
Ort
Nässjö
Hoj
Ingen
Synd bara att den ser ut som en genetisk sjukdom.

Ha ha ha!!

Har haft en GPZ1100 och tycker att det var en trevlig maskin på den tiden, chassit är ju ingen höjdare med dagens mått och de är TUNGA, trögstyrda och så där allmänt otympliga men min gick riktigt hårt efter lite trimning:tummenupp Jag hade fixat 3st körprogram(gick att byta under färd) som gav olika mycket extra bränsle, lite som K7:an jag har nu med effektväljare (körprogramm A-C), egentligen borde jag ha patenterat det då:huvet

Den var hopplös att åka på bakhjulet med då den bara spann när man inte hade passagerare, då gick det att få upp den, kan ha berott på däcken men de är verkligen framtunga.

Jag hade en svart och den var väl rätt kul på sitt sätt men den orkade bara upp till strax över 250 på mätaren men å andra sidan så vill nog få åka fortare med det chassit:näsblod

Folk jag körde med brukade säga att jag alltid sladdade lite med baken och det stämde nog då den slet däck men det kan ha orsakats av att jag bara gasade eller bromsade med den hojen(ett däck höll ca 100mil innan det gick ner på corden). Har många roliga minnen från den GPZ:an :)

Angående sprutet så är den nog mindre problem med det än med förgasare förutsatt att du är lite kunnig beträffande el.

Jag blir nyfiken på vad körde du med för trim? Vad gav det för effekt?
Jag är mer för snabb acceleration och sladdande bakdäck än wheelande.
Då verkar ju just en GPZ vara ett rätt bra val.

Jag har hittat några motorkit hos "kzzone" (http://kzzone.com/kits.html). Frågan är vad dessa kan ge för effekt. Jag tänker främst på 1170cc och 1260cc kitten. Någon som har en uppfattning?
 
Last edited:

Jimmy I

Dead On Arrival
Gick med
10 Feb 2004
Ort
Skurup
Hoj
2016 Aprilia Shiver 750
Snackar vi bara ren effekt så är det GSX-R 1100 från mitten av 80-talet som gäller, dvs generation 1. Går bra och har en skottsäker motor. Ska vi blanda in utseende också så är det Katanan som gäller:tummenupp
 

RacerRaffe

MR Wheeler( Långbens alter ego)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Boden
Hoj
GSXR 1000 & CR500
Ha ha ha!!



Jag blir nyfiken på vad körde du med för trim? Vad gav det för effekt?
Jag är mer för snabb acceleration och sladdande bakdäck än wheelande.
Då verkar ju just en GPZ vara ett rätt bra val.

Jag har hittat några motorkit hos "kzzone" (http://kzzone.com/kits.html). Frågan är vad dessa kan ge för effekt. Jag tänker främst på 1170cc och 1260cc kitten. Någon som har en uppfattning?

Problemet med GPZ1100 motorn är att den är av 2-ventilstyp medan Suzuki och andra tillverkare införde 4-ventilsteknik och den är samtidigt luftkyld.
Det som hände för mig var att den blev lite väl varm av trimmningen tom så pass varm att en ventilstyrning lossnade men jag körde rätt hårt med den så ett "kitt" kan säkert fungera bra och då ge främst ett bättre vridmoment och det är väl vad du är ute efter. En luftkyld motor ger ju även ett cleanare utseende då man slipper en massa kylare och slangar för dessa.

Vi pratar ju fornhistoria så bänkning på annat sätt än vägtester var aldrig aktuellt men det gjorde stor skillnad men som sagt så ökade det den termiska belastningen på toppen.

Sprutet på dessa maskiner är rätt primitivt då det saknar MAP/MAF sensorer och endast använder: Motortemt, lufttemp, lufttryck, motorvarv samt spjällägesgivare för att styra bränslemängden, å andra sidan gör detta förhållande det enkelt att trimma då man bara behöver lura motortempsensorn för att få systemet att ge mer bränsle. Vad jag dock är osäker på är om bränslesystemets "mapp" räcker till att ge bränsle till 1270cc slagvolym men det går ju alltid att justera upp systemtrycket och därigenom få mer bränsle men det kräver ju lite pillande men det är ofta en del av tjusningen:D

Men jag tycker ändå att du skall överväga detta val några ggr innan köp då det är frågan om en Buss när vi talar vägegenskaper:gnissla
 
Last edited:

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Last edited:

Biltmore

Blood Group: Red
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Nacka - Upper Eastside
Hoj
R1 -06 50:th Aniv.
Kawa GPX600 -88 är en trevlig bekantskap...speciellt med tanke på att jag blev varnad för den innan köp.
Jag älskar ljudet från Vance & Hines systemet & den svänger faktiskt förvånansvärt bra för sin ålder...dessutom är den så gammal så den snart är inne igen...får mer nyfikna blickar på den än min Blade..
Retro cool!!!
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Katana såklart :tummenupp

/U

Jag bjuder 20 000 :rolleyes: :tummenupp

Alltså, killen har 18-20 000 kr i budget....Katanan är liksom inte i samma liga så ge honom inte falska förhoppningar :)

Kawa GPX600 -88 är en trevlig bekantskap...speciellt med tanke på att jag blev varnad för den innan köp.
Jag älskar ljudet från Vance & Hines systemet & den svänger faktiskt förvånansvärt bra för sin ålder...dessutom är den så gammal så den snart är inne igen...får mer nyfikna blickar på den än min Blade..
Retro cool!!!

GPX 600? Muskelhoj??? :confused:
 
Last edited:

Gabor

Guest
Ha ha ha!!



Jag blir nyfiken på vad körde du med för trim? Vad gav det för effekt?
Jag är mer för snabb acceleration och sladdande bakdäck än wheelande.
Då verkar ju just en GPZ vara ett rätt bra val.

Jag har hittat några motorkit hos "kzzone" (http://kzzone.com/kits.html). Frågan är vad dessa kan ge för effekt. Jag tänker främst på 1170cc och 1260cc kitten. Någon som har en uppfattning?

Större volym ger på dessa motorer endast marginell effektökning, men ett högre vridmoment istället. Topparna med deras 2-ventilsystem begränsar frödet kraftigt.. volym ökning till 1170 ger ca 10 hk, 1260 ger 20 knappt.
Turbo blir alternativet i detta fall.
Dock lider motorerna av lågt oljetryck redan från början, kullagrade vevaxlar, inte speceielt varvilliga heller. Knäckte själv 2 vevaxlar under tiden jag körde kawa 1000/1100 or.
Topparna går att porta ganska mycket, men det är fortfarande begränsad effekt du får ut ur dessa uråldriga motorer.:huvet

Hade en BIMOTA-Kawa under sena 80 talet, som jag tog över efter en byggare i stockholm, motorn var byggd av legendariske Bosse Cristensen. GPZ block, 1260 cc, Grottisportad topp , med maximala ventiler, Micuni smootbore, borrade till 36 mm, Youshmura tätstegad låda , motorn racepreppad. Ingen generator på veven, liten remdriven sak på utgående axeln istället. Den hojen gjorde över 300 km/tim.... effekten gissningsvis någonstans runt 160 hk.

Den krävde ganska mycket översyn...:gnissla

Polare hade en katana med motor preppad för dragrace, han tog mig i accet upp till 200 lätt, sen kom Bimotan...:yoparty

Är du ute efter effekt eller utseende ?? Gpz ger mycket hoj för låg penning, men skulle valet stå mellan suzuki gsx 1100 e eller GPZ, då vinner Suzukin lätt om du är ute efter en mer intressant motor.:)
 
Last edited:

Katana org

rakish form and super performance
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Trångsund
Hoj
GSX1100S -82 nr:124 och GSX1400 "ES"
Jag bjuder 20 000 :rolleyes: :tummenupp

Alltså, killen har 18-20 000 kr i budget....Katanan är liksom inte i samma liga så ge honom inte falska förhoppningar :)

Nä ok, var ju inte min avsikt, men jag svarade enbart på rubriken i tråden. Finns ju iofs tyska Katter till dryga det priset, men då får man vara beredd på lite pyssel.
 

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
Sprutet på dessa maskiner är rätt primitivt då det saknar MAP/MAF sensorer och endast använder: Motortemt, lufttemp, lufttryck, motorvarv samt spjällägesgivare för att styra bränslemängden, å andra sidan gör detta förhållande det enkelt att trimma då man bara behöver lura motortempsensorn för att få systemet att ge mer bränsle.

Då hadde du en -82 va?
För -81 har faktiskt luftmängdmätare. Min kusin och jag hade varsin kawa 1100. Jag en -82 och han en -81. Skillnaden vi kunde se var just luftmängdmätaren. Till -83 skiljer förbränningsrumet också.
Bakre motorfästet är riktigt klent på dom. Motorn brukar hamna några cm bakåt efter ett tag :D

Den snyggaste motorn är nog CB900 i alla fall. Men förövrigt en ganska seg hoj.


Mats
 
Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

Top