Bästa 90-tals köpet: Honda CBR 900RR eller Kawasaki ZX9R ??

eaglemountain

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2007
Ort
Lycksele
Hoj
utan =/
Hej hej!
Skall inhandla en hoj för att bruka i sommar för ca. 25-35 papp och valet står mellan Honda CBR 900 Fireblade samt Kawasaki ZX9R. Årsmodeller jag kollat på enligt min budget är 1992-96 av Hondan och 94-96 av Kawasaki. Vilket anses vara det bästa köpet om man ser till kvalite, körglädje och prestanda :confused:

Tacksam för svar
/Christer
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Av dessa två har jag tyvärr bara kört Fireblade, men den skulle vara mitt val i alla fall. Kawan känns och ser ut lite för touringbetonad för min smak, och Hondan ska vad jag förstår (vilket iofs kan vara fel) också vara snäppet vassare när det gäller kvalitet. För övrigt tyckte jag att jag med mina 182 cm satt alldeles utmärkt på Bladen. :tummenupp

EDIT:
Tips: Om du sparar några tusingar till kan du få råd med en tidig R1. :)
 

eaglemountain

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2007
Ort
Lycksele
Hoj
utan =/
Av dessa två har jag tyvärr bara kört Fireblade, men den skulle vara mitt val i alla fall. Kawan känns och ser ut lite för touringbetonad för min smak, och Hondan ska vad jag förstår (vilket iofs kan vara fel) också vara snäppet vassare när det gäller kvalitet. För övrigt tyckte jag att jag med mina 182 cm satt alldeles utmärkt på Bladen. :tummenupp

EDIT:
Tips: Om du sparar några tusingar till kan du få råd med en tidig R1. :)

hehe skadar ju inte att sitta bra på hojen. Jag tycker firebladen är grymt prisvärd ända tillbaks till ´92, men zx9r är också mycket hoj för pengarna, därav mitt problem =/
 

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Ort
Lidingö
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
Som sagt, om du lägger 35 kan du nog få en ZX9R från 98.. Det är det bästa köpet i mina ögon.

Om du köper något från tidigare år hade jag valt Hondan, om så bara på kvalitet/problem med respektive årgång och märke.
 

AndyA

Ny medlem
Gick med
2 Jun 2008
Ort
Göteborg
Hoj
På jakt
Jag tittar också på exakt dessa modeller och år, och har även blandat in GSX i spekulationstankarna. Jag är dock 190 cm, och har siktat in mig på ZX9 i årsmodellerna 94-97. Är de ok om man får låna tråd lite? Kända fel? Rekommendationer?
 

Popelollole

Ny medlem
Gick med
30 Apr 2007
Ort
Lund
Hoj
Honda cbr 954 RR
Jag tittar också på exakt dessa modeller och år, och har även blandat in GSX i spekulationstankarna. Jag är dock 190 cm, och har siktat in mig på ZX9 i årsmodellerna 94-97. Är de ok om man får låna tråd lite? Kända fel? Rekommendationer?

Är 189 cm och har en zx9r-95.
Sitter hur bra som helst på den.
Körde 60 mil med en paus i sommras och det kändes lite i benen.
Annars en kanonhoj i mina nybörjarögon!
 

EQ

back in the sadle again
Gick med
26 Mar 2008
Ort
Söderslätt
Hoj
KTM 690 Enduro R -12
Oavsett vad andra tycker!

PROVKÖR SJÄLV!!! :tummenupp

Endast du själv kan avgöra vad du gillar och inte gillar! :rolleyes:
 

Solid snake

Guest
CBR 900 alla gånger, stod mellan ZX9 och CBR när jag köpte, och kawwan var ju sjukt stor jämfört med CBR'en och kawwan vägde dessutom mer fast den var nyare modell...

Sen tåler hondan i princip allt så länge du byter olja och _INTE_ wheelar med den.
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Hondan tveklöst... :tummenupp Bättre kvalitet och mkt mer hanterlig. zx9r har maffig motor men är mkt klumpigare.

Kruxet är ju bara att hitta en fint ex
 

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Ort
Skitidedu
Hoj
KTM 790 Duke
Har kört båda och motorn i ZX9:an är grym, dock tung.
Bladen däremot har bättre chassi och känns mindre.

Jag skulle alla ggr ta Bladen!!!
 

eaglemountain

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2007
Ort
Lycksele
Hoj
utan =/
Är de ok om man får låna tråd lite? Kända fel? Rekommendationer?

Självklart, vi sitter ju i samma båt =) Jag har också läst mig till att Hondan är ett säkert kort driftsmässigt. Zx9r beskrivs ha dåliga topplockspackningar och "klonkig" växellåda, vad det nu då är?
 
Last edited:

wINBLAD

nu ska vi bomba uta ba helVETE här asså!
Gick med
27 Jul 2006
Ort
västerås
Hoj
TTR, NSR
Självklart, vi sitter ju i samma båt =) Jag har också läst mig till att Hondan är ett säkert kort driftsmässigt. Zx9r beskrivs ha dåliga topplockspackningar och "klonkig" växellåda, vad det nu då är?

Att växlarna klonkar värre än på andra. Tänk dig att du ska lägga i ettan från neutral och tokvarvar när du ska lägga i den, då klonkar det ganska rejält:D
 

Patrik E

Ny medlem
Gick med
19 May 2008
Ort
Åmål
Hoj
-96,Kawasaki zx9r
hoj val

Hej,jag var i samma sits som er,stod åxå och valde mellan dessa modeller,jag köpte en zx9-96:a,tyckte att jag satt bättre på den samt att den har en härligare motor,kändes som "mer" motorcykel.Letade dock en del tills jag hittade "rätt" zx9.Jag är bara 171cm.. Viktigt att kolla är kamkedjesträckaren samt att vattenpumpen inte läcker vilka är vanliga problem med dessa.

mvh Patrik
 

Dr.Bike

Guest
Kawworna har motorer som inte håller, är oxå i vissa fall mer svårmekade, och ffa har de ofta dåliga ventilsäten och ventiler pga crap-kvalite´.
Sånt ser du aldrig på en Honda eller Suka. Inte ens Yamma.

Av de du räknat upp har Hondan tveklöst bäst kvalite´
Men allt är ju relativt, och är du ingen ban-nörd utan kör mest rask motorvägsluffning i säg dubbla motorvägshastigheten så är ju ZX:en en bättre hoj, då den är lån och låg = högfartsstabil som :cdevil
Dessutom har den ju en touringsoffa.
 

eaglemountain

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2007
Ort
Lycksele
Hoj
utan =/
Hej,jag var i samma sits som er,stod åxå och valde mellan dessa modeller,jag köpte en zx9-96:a,tyckte att jag satt bättre på den samt att den har en härligare motor,kändes som "mer" motorcykel.Letade dock en del tills jag hittade "rätt" zx9.Jag är bara 171cm.. Viktigt att kolla är kamkedjesträckaren samt att vattenpumpen inte läcker vilka är vanliga problem med dessa.

mvh Patrik

ok, tack för tipsen =)

Av de du räknat upp har Hondan tveklöst bäst kvalite´ Men allt är ju relativt, och är du ingen ban-nörd utan kör mest rask motorvägsluffning i säg dubbla motorvägshastigheten så är ju ZX:en en bättre hoj, då den är lån och låg = högfartsstabil som :cdevil
Dessutom har den ju en touringsoffa.

Stämmer att jag ej piskar banor, mitt mål är lite stadskörning varvat med hetsigare landsvägskörning :tummenupp
 
Last edited:
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top