Bästa/billigaste sättet att övernatta på rejshelger ?

sleven

Snabbare än fy fan jävla skit-sege!
Gick med
13 Dec 2003
Ort
Nybro
Hoj
ZX-6R SST 600
Har ingen lust att sova i min c30, trots att det säkert går....
Ambulanser till vettiga pengar har för det mesta gått över 50000 mil och man kan då fråga sig hur länge till en sådan håller ?
Depåtält verkar inte vara något bra alternativ med risken att det blåser bort eller regnar in.

En liten husvagn verkar smidigt, men har nackdelen att man inte kan köra hur fort som helst på väg till tävlingen... Får se till nästa säsong...

En rejsbuss verkar smidigt och bra ! Kanske nästa säsong....

Just nu lutar det åt ett stort familjetält som man kan sova, äta och byta om i om det regnar, och ett billigt partytält att ha i depån för att skydda båge och verktyg på dagarna. Finns väl gräsplättar i närheten av depån på dom flesta banorna som man kan smäcka upp ett tält på.

Tackar för alla tips :tummenupp

Jag har sen jag började tävla alltid haft husvagn och är jättenöjd med det valet. Först en Polar 300 och nu en Hobby 370. Små och smidiga husvagnar som är lätta att dra. Att kunna ha alla bekvämligheter såsom värme, matlagning och kunna krypa in i när det regnar slår allt. Sen att inte behöva ligga och laga ett fordon till inför besiktning är mycket skönt.

Det där med att inte kunna köra hur fort man vill är bara löjligt prat. Man tjänar typ 20 minuter på att kunna köra 20km/h fortare på en sträcka av 25 mil. Jag har en 9-5 aero så jag har provat. Att köra fortare är bara näring för egot och dåligt för miljön.
 

mangeek

Ny medlem
Gick med
30 Sep 2008
Ort
oslo
Hoj
rs 250
varför inte bara spleijsa på en buss? om man ska åka samma race så är det väl bara att gå ihop om något... =)

jag är öppen för förslag, annars försöker jag fiska lite hos min karting sponsor som har en nyare husbil och om jag kan ta den till ett par race så ska jag berätta att det finns plats, pris per natt: en bira !!!!!!!!
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Racebuss är överlägset allt, särskilt om man hittar en lite större buss man kan bygga in något sorts boende i.
Behöver inte dra iväg alltför mycket i pengar heller, min gamla "dampbuss" (iveco 35.10)höll rätt länge för 20kkr.. Sen att den inte var snyggast i depån var en annan femma.
Men man kunde gasa till och från banorna i 130 på plan mark, den drog aldrig mer än 1.1 milen (förutom när pumpen råkade läcka lite), man kunde lasta allt och lite till, plus att två pers kunde knoppa i den.
Husvagn är trevligt, men då får man ju ändå fixa skåpbil, eller köpa specialhusvagn att lasta hojen i, och sen får man åka långsamt och det drar mycket soppa..
 

sleven

Snabbare än fy fan jävla skit-sege!
Gick med
13 Dec 2003
Ort
Nybro
Hoj
ZX-6R SST 600
Racebuss är överlägset allt, särskilt om man hittar en lite större buss man kan bygga in något sorts boende i.
Behöver inte dra iväg alltför mycket i pengar heller, min gamla "dampbuss" (iveco 35.10)höll rätt länge för 20kkr.. Sen att den inte var snyggast i depån var en annan femma.
Men man kunde gasa till och från banorna i 130 på plan mark, den drog aldrig mer än 1.1 milen (förutom när pumpen råkade läcka lite), man kunde lasta allt och lite till, plus att två pers kunde knoppa i den.
Husvagn är trevligt, men då får man ju ändå fixa skåpbil, eller köpa specialhusvagn att lasta hojen i, och sen får man åka långsamt och det drar mycket soppa..

Öppöpp!! Det är en myt att det skulle dricka mycket soppa. Jag kör i ca 100-110km/h med mitt ekipage (9-5 Aero och Hobby 370) och den drar ungefär 1,0 till 1,1 liter milen. Sen som sagt så kommer du knappt fram fortare om du ökar 10, 20 km/h det bara känns bättre för gasfotsvinkeln.

Min första vagn var ju en Polar 300 som man kunde ha hojen inuti. Men nu har jag ju en "vanlig" vagn så då har jag inte hojen inuti den. Utan jag har byggt en ställning och har hojen på dragstången till husvagnen. Funkar kanon.
Sen åter det här med bekvämligheten, hur många gånger har inte folk i skåpbussar frusit r*ven av sig när strömmen har gått? Då vrider en annan ner gasolvärmen lite för att det börjar bli för varmt. ;) Sen har du ju ett komplett kök och kan laga mat, brygga kaffe och så.
Sen finns det ju nästan lika många lösningar som aktiva och var och en får ju göra det som passar dom bäst. Men jag har inte ångrat en sekund att jag köpte bekvämligheten med en husvagn.

Och Filip. Hur var det med det där, hellre amortera än reparera? ;)
 

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
Min första vagn var ju en Polar 300 som man kunde ha hojen inuti. Men nu har jag ju en "vanlig" vagn så då har jag inte hojen inuti den. Utan jag har byggt en ställning och har hojen på dragstången till husvagnen. Funkar kanon.
Sen åter det här med bekvämligheten, hur många gånger har inte folk i skåpbussar frusit r*ven av sig när strömmen har gått? Då vrider en annan ner gasolvärmen lite för att det börjar bli för varmt. ;) Sen har du ju ett komplett kök och kan laga mat, brygga kaffe och så.
Sen finns det ju nästan lika många lösningar som aktiva och var och en får ju göra det som passar dom bäst. Men jag har inte ångrat en sekund att jag köpte bekvämligheten med en husvagn.

Och Filip. Hur var det med det där, hellre amortera än reparera? ;)

AppApp, allt under 2,8 liter/milen är trams.

Det är rackarns skönt att ha hojarna helt inne om man behöver sova några timmar på en rastplats utefter motorvägen.

Går strömmen sätter man på gasolvärmen, dieselvärmaren eller elaggregatet...

Och komplett kök etc finns ju i en racebuss, annars är det bara en skåpbil. Bonus att man kan ta med 2-3 andra förare och all extrautrustning de kan tänkas ha.

Att inte behöva stanna före Assen eller LeMans är en bonus :tummenupp
 

Gottschalk

#45 2013 ??
Gick med
3 Mar 2006
Ort
Lycke / Kungälv
Hoj
Italienska moppar......
Sen som sagt så kommer du knappt fram fortare om du ökar 10, 20 km/h det bara känns bättre för gasfotsvinkeln.

Min första vagn var ju en Polar 300 som man kunde ha hojen inuti. Men nu har jag ju en "vanlig" vagn så då har jag inte hojen inuti den. Utan jag har byggt en ställning och har hojen på dragstången till husvagnen. Funkar kanon.

Nä, det är ju sant. Det går ju inte mycket fortare egentligen !

Hur mycket väger din hoj ?
Min 690 väger ca 140kg, lurar lite på om det skulle funka ?
En gammel husvagn kan man ju få för inga pengar alls....
 
Last edited:

sleven

Snabbare än fy fan jävla skit-sege!
Gick med
13 Dec 2003
Ort
Nybro
Hoj
ZX-6R SST 600
Nä, det är ju sant. Det går ju inte mycket fortare egentligen !

Hur mycket väger din hoj ?
Min 690 väger ca 140kg, lurar lite på om det skulle funka ?
En gammel husvagn kan man ju få för inga pengar alls....

Jag körde ju 125R föra året och den väger ju 70 kilo, men i år blir det en 250R som väger 100 kilo. Inga problem, gäller bara att lasta lite tyngre bakom hjulaxeln på husvagnen.
Johan Williamson i Rookie 1000 lastar upp sin CBR 1000 på samma sätt, och den väger ju en hel del. Så det är bara att lasta på.:tummenupp

Jag har blivit för gammal för att avstå kylskåpskall öl och övriga bekvämligheter. Solljummet är för amatörer. ;)
 

sleven

Snabbare än fy fan jävla skit-sege!
Gick med
13 Dec 2003
Ort
Nybro
Hoj
ZX-6R SST 600
Samma här !

Är en kort husvagn att föredra ? För viktfördelningen alltså.

Williamsson har en tabbert 750 zigenaredition. Min vagn är ungefär hälften så lång, 3,70. Anledningen till det är att jag alltid är iväg själv då varken min fru eller vänner förstår sig på det fina att campa i en depå i 3,5 dygn. Undrar vad det är för fel på dom.? :confused:
Finns liksom ingen mening för mig att dra runt på större än vad jag behöver, finns dock 4 sovplatser i min lilla vagn.
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Visst väljer man en minihusvagn så får det ju plats en mindre moppe och kanske drar lite mindre soppa.
Sen går det ju att köpa en dyrare husbil också, om man nu tycker det är kul att amortera ;)
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Vill man så får man plats med sovrum, kök och verkstad med lastutrymme i en kort Transporter.
 

Bifogat

  • Bed_down.JPG
    Bed_down.JPG
    84.1 KB · Visningar: 170
  • DSC00244.JPG
    DSC00244.JPG
    232.7 KB · Visningar: 153
  • DSC00310.JPG
    DSC00310.JPG
    218.2 KB · Visningar: 206

Gottschalk

#45 2013 ??
Gick med
3 Mar 2006
Ort
Lycke / Kungälv
Hoj
Italienska moppar......
Racevagn införskaffad !
Jag gjorde som alla andra och köpte mig en Polar 300.
Första rejshelgen så sov jag i ett mc-tält och delade depåtält med en sjysst grabb, funkade det med, men nu blir det förstklassigt boende :tummenupp
 

Bifogat

  • div 014 liten.jpg
    div 014 liten.jpg
    199.2 KB · Visningar: 3,515
  • div 015 liten.jpg
    div 015 liten.jpg
    153.2 KB · Visningar: 1,776

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
hade jag pengar för en gammal ambulans så hade jag kört på den varianten direkt.
 

sleven

Snabbare än fy fan jävla skit-sege!
Gick med
13 Dec 2003
Ort
Nybro
Hoj
ZX-6R SST 600
Racevagn införskaffad !
Jag gjorde som alla andra och köpte mig en Polar 300.
Första rejshelgen så sov jag i ett mc-tält och delade depåtält med en sjysst grabb, funkade det med, men nu blir det förstklassigt boende :tummenupp

Grattis till ett kanonbra boende/transport.
 

ZigBee

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2007
Ort
Jönköping
Hoj
-07, KTM SuperDuke R & -07 KTM SD
Eller så gör du premiär på någon av ragg siterna, hittar någon att snacka med i den stad du ska åka till, och får lite kärlek och värme på köpet. :) Du får dock vara ute i tid inför varje resa och bädda för dig :D
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top