Bästa "Dakar" Hojen?

122025

Guest
Nu är det inte så att jag ska ge mig in i Dakar, men jag söker en liknande sådan hoj. Alltså en tyngre offroad hoj för grusbus men absolut ingen teknisk endurokörning - ni förstår vad jag menar, som man dessutom bekvämt kan åka längre turer på.

Har tittat på Transalp, Africa Twin, Tenere, KTM Adventure m.m.

Prisklass: 40-50K.

Vilken rekommenderar DU?

/Anton

Last edited:

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
tenere, adv och dr800 om du ska grusbusa mycket. mer väg så lätt
africa twinen.

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Det beror helt och hållet på hur mycket gata du skall åka. Är du typen som kör en 20 mil grustur runt hemmet på helgen eller är du typen som packar tältet och åker 300 mil grus/asfalt på en vecka samt kombinerar detta med att åka 10mil motovägstransport ibland?

För den förstnämnda typen tycker jag du skall köpa dig en KTM 640 ADV, lång räckvidd och formidabelt rolig på grus. Hyggliga serviceintervall och betydligt lättare/mer racemässig än transalp/BMW 650 mfl.

Är du typ2 tycker jag du skall köpa en KTM 950 Adv men då de ligger prismässigt lite över vad du vill betala (testa att pruta där finns många till salu just nu). Annars faller valet på Africa Twin som den mest gruskompetenta tourern.

122025

Guest
Africa Twin verkar ohyggligt intressant. Så mycket historia. Dessutom verkar det vara en duktigt kompetent grusbusare och långfärdare.
KTM's hojar verkar riktigt bra dom också. Dock är prislappen något högre.

Svårt att bestämma mig. Valen ligger dock mellan KTM & Africa Twin som det känns nu.

Fler åsikter?

Gick med
16 Oct 2007
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Varför inte en KTM LC4 640, med en 18 liters tank.
Skapligt smidig, bra grus-maskin. robust konstruktion

Jag har kanske en tank att sälja. :tummenupp

mr_rockster

www.jsfoto.com
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Superduke och Nikon
Jag har en Yamaha XT 660 -08 att sälja, du får den billigare än den billigaste -08 på blocket.

Bajen-Sam

Rospigg.
Gick med
28 Aug 2006
Hoj
Suzuki M 1800 R2 / BMW R 1150 GS / Suzuki Intruder 1400
BMW 1100 GS

Se länk.

http://www.blocket.se/vi/17633514.htm?ca=11_s

Lägger du på lite stålar kan du köpa min BMW R 1150 GS. :yoparty

Photo_5267_824049.JPG

Thunderchild

Ny medlem
Gick med
16 Sep 2008
Hoj
Suzuki -96
Om vi håller oss till lite äldre Dakarhojar så gissar jag att AT:en är den mest allsidiga. Sen vill jag nog framhålla min egen DR 800 som en bra hoj. Trivs bra med komforten på touringsvängarna och klarar vilka knölstigar som helst tack vare den stabila och långa fjädringen.. Största tappet mot AT är nog toppeffekten om man vill vara snabb.. Dock ligger DR i en klart bättre prisklass.

En snabbare och tuffare hoj för touring bör vara Super Teneren.. Men jag tror inte på den för seriös offroadkörning pga sämre fjädring och mera högvarvig motor. För mera offroad och mindre touring tror jag KTM 640 är trevlig..

Transalpen har jag provat att sladda lite med på grus och blev glatt överraskad men för vanliga transporter känns den lite liten och moppeaktig med sina mått, trots att jag knappt är 180 cm..

Ägde under flera år gamla BMW boxern R100GS.. Väldigt praktisk och råstark touringhoj men på löst underlag var jag alltid livrädd pga svajig ram och gaffel och stenhård och okänslig fjädring..

Snackar vi större och dyrare hojar så är BMW:s 1150 i föregående inlägg en av mina absoluta drömhojar..

Last edited:
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...