SJP
Lattepappa
- Gick med
- 15 Apr 2007
- Hoj
- Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
E63?
Vilket värdefullt bidrag till tråden! Bra gjort!Familjeräser = dyra reservdelar = dyr försäkring = onödigt slöseri med $tålars på annat än motorcyklar.
Vilket värdefullt bidrag till tråden
Satir och ironi kan vara svårt att förstå om man inte känner den som skriver någonting. Därför finns ett antal SH-skribenter på min "ignore list". Men denna "reply" var jag alldeles för nyfiken på. Du vet förmodligen inte att jag själv har två Pontiac Firebird och en möjlig 1/2 räser s60t5 awd turbo - trots att det står i min signatur. Familjeräser, det är ett fordon som aldrig får se +30 km/h över gällande hastighet därför att de flesta familjer inte har råd att någon är utan körkort. Ordet familjeräser är väl lite av en oxymoron för en familj. Ceterum censeo.
Nej, ni i betonghelvetet skulle nog få det ganska tråkigt utan el, kött, potatis, snaps, öl, vin och allt annat som kommer från just glesbygden.Men kul, då kan vi lägga Volvo med turbo till listan, sommaren är väl ändå inte komplett utan ett bidrag från glesbygden!
Absolut, det finns många bra saker med tjotahejti.Nej, ni i betonghelvetet skulle nog få det ganska tråkigt utan el, kött, potatis, snaps, öl, vin och allt annat som kommer från just glesbygden.
Alltracken har jag kikat på. Den verkar trevlig! Det jag är orolig för är att den har "bara" 180hk och verkar ändå dra endel bränsle.
Hur upplever du prestanda/bränsleekonomi?
Jag läser i tråden och funderar. Fortfarande insnöad på Octavia RS, men dyker inte upp några lämpliga objekt just nu. Men så har jag börjat kolla även på Superb "L&K" TSI 280. gissar att det är samma motor som i Leon cupra?
Den ligger dock lite högre i pris. Sen ser jag att det ska komma nya laddhybrider för Octavia / Octavia RS. Vågar man hoppas på att de "rear ut" gamla RS? Misstänker att det kanske inte existerar så många lagerbilar att rea ut Men det borde iaf båda för att priserna på aktuell generation kommre att sänkas framöver tänker jag?
Är det förövrigt någon som vet hur det fungerar med laddhybrider? Finns ju t.ex. Passat och golf GTE. Angiven effekt på vissa av laddhybriderna är bensin + el. Kollar man på siffrorna verkar det ju dock som väntat inte rakt jämförbart.
det jag är mest intresserat av är egentligen "när effekten finns". Kan inte hitta någon som pratar om detta. Nya Octavia RS ska t.ex. ha 245hk (150 bensin + cirka 100 på el), med en 0-100 på 7,3 eller nåt liknande. Fortfarande okej, om än betydligt segare än motsvarande bensindrivna bil.
Men jag tänker att när batteriet "laddar ur" ligger man på 150hk bensindriven bil istället? Eller räknar man med att maxeffekt används sällan och att batterierna laddar upp igen? Vad jag föstått drar det då betydligt mer bränsle. Men det verkar ändå enligt testerna faktiskt gå att köra dessa hybrider på väldigt låg förbrukning under 15-20 mil, resor som man sällan egentligen gör.
Någon som har koll eller rentav äger en hybrid?
Nu är det nog inte aktuellt att köpa nya RS hybrid. Men Superben (hybrid) ligger på 420.000. så om man leker med tanken att Octavian hamnar på 370.000 och bonusen (40k) för hybrider (mot förmodan) ligger kvar kanske det kan bli aktuellt att stega upp budgeten något. Å ena sidan vore det ju trevligt med en ny bil för en gångs skull. Å andra sidan får man väldigt mycket begagnad bil för de summorna
Kanske dax att döpa om tråden till "familje ekonomi tråden" istället..
Vad är "räser"? Bullrig, stötig, trång, dyr i drift, beskedliga prestanda?
Jag försökte svara på TS fråga men man kan inte med bästa vilja i världen kalla KIA Optima för en famlijeräser...
Välljudande, rymlig, komfortabel, bra inköpspris.
Då bör man nog hålla sig långt från VAG-koncernen...
Jaguars kompressorvarianter är bättre än man tror, låter och och går som skållade troll, billiga i inköp men såklart inte felfria på Lexusvis. https://www.blocket.se/annons/stockholm/lexus_is__u__f_5_0_v8_automat_423hk/90476449 om man nu kan tänka sig en japansk familjeräser (det bör man överväga pga dyra rep på europeiska bilar).
Men jaggorna är mycket pang för pengen: https://www.blocket.se/annons/sodermanland/jaguar_xjr_4_0_kompressor/90551263
Dieselkombis med lite höjda laddtryck framställs kanske som sportiga i broschyren men är i verkligheten lika "sportiga" som morsans RAV4.
Kika på Insignia OPC: https://www.blocket.se/annons/dalarna/opel_insignia_opc_2_8_v6_turbo_4x4_euro6_325h/87557897
Fint ljud, bra bruksegenskaper och riktigt trevliga på vägen. Underskattade bilar på alla vis.
Kör man 500 mil/år spelar ju ingenting någon större roll, kör man 5000 mil/år blir det fort vettigt med en betydligt snabbare Tesla S/X tex... även om inköpspriset blir lite högre så blir totalkostnaden lägre. Och mycket rymliga bilar, X om drag är nödvändigt.
Lexusen värkar vara roligast av alla dom tre, men ful som stryk utvändigt. .. Har för mig att de är insidan som räknas..
Han hade ju krav på minst 250+hk å 0-100 6,5-7 sek... Vill man en sån bil så tycker jag att man kanske inte snackar om hur snålt den går... Då kan man lika bra köpa en väldigt energisnål bil istället..
Vill man ha en så kallad racer å använder man väl gas pedalen...
EICMA 2024
Nu lämnar vi Milano-mässan ... |
|
EICMA 2024: KTM
Vi får dra oss tillbaka til... |
|
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln
Sveriges MotorCyklister (SM... |
|
Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras
Yamahas Sports Touring-mode... |
|
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag
Roam, det kenyanska elmotor... |
|
Nya R9 från Yamaha
Yamaha har presenterat R9, ... |
|
Ny touch-instrumentering från KTM
KTM har lanserat en helt ny... |
|
ExploreBike: Gotland Grand National 2.0
Foto: Creativeflipp Gotl... |
|
Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX
Kawasaki har uppdaterat sin... |
|
Uppdaterad Triumph Trident 660
Triumph har presenterar en ... |