Bästa gjutna öronpropparna ?

Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Har antagligen konstiga öron för att mina billiga proppar sitter inte bra (har provat olika sorter och modeller)

Vilka olika alternativ finns och vad är skillnaden?
Vill gärna ha proppar som funkar till mc-åkande, jakt och bullriga miljöer.
De skall vara sköna, sitta bra och vara lätta att få dit.
 

Lullen

Ny medlem
Gick med
1 Sep 2012
Ort
Täby
Hoj
Cbr600rr -05
Är du som mig som tappar minst 5 par per säsong så skulle jag rekommendera sånna du gjuter själv typ radians custom mold. De kostar typ 200kr inkl frakt om jag inte minns fel. Hade samma problem som dig med att de inte satt bra och sen så sticker de ju ut ur örat lite så hjälmen förstörde placeringen ännu mer. De är väl dock inte världens sexigaste då de sitter i hela örat men de sitter iaf galet bra
 

Bologna

Ny medlem
Gick med
19 May 2010
Ort
Södermalm
Hoj
Ducati 900 ss / Ducati 1000 Sport Classic
ImageUploadedByTapatalk1395838305.989573.jpg
Har provat ett antal olika fabrikat genom åren, dom här formbara silikon propparna e överlägsna allt annat. Finns att köpa på närmsta apotek ?
 

CDM

BikerBoyz
Gick med
2 Sep 2009
Ort
i garaget
Hoj
Slagskeppet
View attachment 402070
Har provat ett antal olika fabrikat genom åren, dom här formbara silikon propparna e överlägsna allt annat. Finns att köpa på närmsta apotek ��

Dom är grymma! Tyvärr är de inte sådär genomskinliga och fina efter några gånger:tungan De är kladdiga så damm och annat som kan återfinnas i öronen fastnar i dom. :fakta
 

Kodde89

Mulle Meck
Gick med
10 May 2013
Ort
Kalmar
Hoj
520 EXC/SMR 990 SMT
Bike har testat och recenserat Earfoon i något nummer. Formgjutna hörselproppar alltså. Väntar på leverans av mina nu efter att en snubbe kom hem till mig och gjöt av mina hörselgångar med någon form av plast. Fick jobbet att betala dom annars hade jag nog inte köpt för dom kostade 2500 kr men ska vara ruskigt bra oxå... finns små fästöglor i dom och ett snöre man har runt nacken så man inte tappar bort dom när man inte har dom i.
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
Bike har testat och recenserat Earfoon i något nummer. Formgjutna hörselproppar alltså. Väntar på leverans av mina nu efter att en snubbe kom hem till mig och gjöt av mina hörselgångar med någon form av plast. Fick jobbet att betala dom annars hade jag nog inte köpt för dom kostade 2500 kr men ska vara ruskigt bra oxå... finns små fästöglor i dom och ett snöre man har runt nacken så man inte tappar bort dom när man inte har dom i.

Finns också utan fästöglor för mc-åkare då hjälmen annars trycker mot öglorna vilket är mindre bekvämt, jag slipade bort mina öglor ganska omgående ;)
 

Kodde89

Mulle Meck
Gick med
10 May 2013
Ort
Kalmar
Hoj
520 EXC/SMR 990 SMT
Finns också utan fästöglor för mc-åkare då hjälmen annars trycker mot öglorna vilket är mindre bekvämt, jag slipade bort mina öglor ganska omgående ;)

Ja deras Biker är ju normalt utan fästöglor men då är det ju lättare att tappa bort dom :)

Har som sagt inte fått mina än så har inte testat om dom trycker störande mot hjälmen, allas öron är ju olika, får ser om man klarar sig utan bortslipning :gnissla
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Gsxr 1000 K6
Har provat flertalet och kommit fram till att mouldex vanliga proppar är dom jag funnit bäst både gällande passform och hållbarhet.
 

piece

Stöddig
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Närke
Hoj
Ducati 748
Soundscope är absolut dyrast men även bäst. Plus att du kan köra musik och jaktradio i dem.
 

NakenBandit

Mot dumheten kämpar gudarna förgäves...
Gick med
26 Jul 2004
Ort
Östersund
Hoj
TL1000S -97, Bandit 600 N -97 o XS 650 SE -81
Vad kostar de då?

Bellman drive kostar från ca 2100, inklusive avtryckstagning.

Det är nog svårt att få ett hörselskydd som passar bra till både MC, jakt och bullriga miljöer. Soundscope Protect klarar ljudmiljöerna men passformen under hjälm kan vara knölig då de fyller upp hela ytterörat. Men det kanske går, jag har inte provat. Siemens Secure Ear är liksom Soundscope ett aktivt hörselskydd, men är mindre så möjligen att de skulle fungera under hjälm. Jag har inte provat det heller.
 

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19.
Om man bor i krokarna runt Stockholm rekommenderar jag Hörseltekniska laboratoriet.

http://www.horseltekniska.se/

Fixade gjutna proppar där för över 20 år sedan och dom funkar fortfarande. Även i hjälmen. Minus 15 dB brukar vara lämpligt dämpfilter. Börjar bli lite dags nu att gå dit och gjuta nya då nog min vänstra hörselgång lite smått förändrat form så proppen börjar glappa lite men funkar fortfarande. Det var Hörseltekniska som var först i Sverige med att gjuta proppar. Dom har full koll. 5 av 5 möjliga i betyg från mig.
 
Nyheter
Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

Top