Dickhead skrev:Det sägs att hjälmar med infällbara visir blir mycket mindre säkra än en vanlig pga att det finns mindre frigolit som kan komprimeras framför pannan.
johan.simonsson skrev:Detta låter som en rejäl miss i protokollet,
man blir lite osäker när man hör sådant.
Fast å andra sidan har jag hört liknande saker om de
öppningsbara hjälmarna (de där hakan fälls upp),
de är teoretiskt lite svagare än motsvarande "helgjutna" integralhjälm.
Frågan är om det har något att betyda i praktiken,
jag brukar inte pressa landsväg på samma sätt som vissa andra i forumet
Coola Ola skrev:Jag vet inte säkert hur det är med hjälmar med dubbla visir (jag har själv hjälm med uppfällbar front för övrigt) men skillnaden lär ju bli att frigoliten som ju egentligen ska pressas samman av ett jämnt tryck, och därmed lindra stöten, istället bryts sönder när den trycks in i utrymmet där det inre visiret är. Tror inte att man behöver åka speciellt fort för att det ska hända, bara ha otur. Vad jag vet så är det ju ingen av de "stora" hjälmtillverkarna som har dubbelvisir så kanske har de avfärdat dem ur säkerhetssynpunkt. Ren spekulation från min sida iofs. Praktisk iaf och på sitt sätt kanske bättre att man inte blir bländad av solen och därför slipper åka av vägen helt och hållet.
ft skrev:Caberg. Var hittade du den för 1800?
Murra skrev:Polaren köpte en sådan på butiken som ligger vid stora rondellen mot bromma från fridhemsplan. Vet dock inte vad affären heter men ngn annan vet nog.
MV Agusta kör vidare på egen hand
MV Agusta har bekräftat att... |
|
MV Agusta återtar full kontroll
MV Agusta har bekräftat att... |
|
2025 års Ducati Riding Academy
Registreringen för 2025 års... |
|
Uppdaterad KTM 790 Duke
KTM 790 DUKE, även kallad ”... |
|
Vinn vårt testvinnande mc-lås!
Genom att svara på några fr... |
|
MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026
Den etablerade MC-Mässan ta... |
|
Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen
Registreringen för 2025 års... |
|
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari
2024,fim,isg,ice speedway,i... |
|
Färre döda i vägtrafiken
Foto: Jacob Sjöman Tran... |
|
Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister
Pressmeddelande, Mattighofe... |