Bästa hojen för bana, nybörjare

Achtung!

Snigeln
Gick med
15 May 2011
Ort
Mölndal
Hoj
R1 1999 såklart!
Tjenare! Ska du som nybörjare lära dig köra fort på bana så ska du köpa en gammal r1 98-01.. De är billiga, finns massor av reservdelar både här i landet falukorv och ebay. För du kommer vurpa! Fördelen förutom det jag precis nämnde är att de är lika lättkörda och smidiga som cbr 1000rr 08 och har en jämn effektkurva tackvare förgasaren.

http://www.sporthoj.com/annonser/?id=66359 Bara slå till! :fyllisar
 

R1kard

#90 R6 Cup
Gick med
25 Feb 2007
Ort
Höör
Hoj
R6 2014
Tjenare! Ska du som nybörjare lära dig köra fort på bana så ska du köpa en gammal r1 98-01.. De är billiga, finns massor av reservdelar både här i landet falukorv och ebay. För du kommer vurpa! Fördelen förutom det jag precis nämnde är att de är lika lättkörda och smidiga som cbr 1000rr 08 och har en jämn effektkurva tackvare förgasaren.

http://www.sporthoj.com/annonser/?id=66359 Bara slå till! :fyllisar

Har du fler tips på hojar för 20k som är lika smidiga som fireblade 08- :D:D
 

K B

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2008
Ort
Långt bort
Hoj
CBR900RR -92, CBR 900RR -92 Turbo, K5 Turbo, 7/11 Turbo, CBR1000RR SC59
Tjenare! Ska du som nybörjare lära dig köra fort på bana så ska du köpa en gammal r1 98-01.. De är billiga, finns massor av reservdelar både här i landet falukorv och ebay. För du kommer vurpa! Fördelen förutom det jag precis nämnde är att de är lika lättkörda och smidiga som cbr 1000rr 08 och har en jämn effektkurva tackvare förgasaren.

http://www.sporthoj.com/annonser/?id=66359 Bara slå till! :fyllisar
Nu får du lägga av med dina inlägg om att 98-01 är jämförbar med nya hojar. Va inte så längesen du skrev "Prestandamässigt så är de utan tvekan jämnbördiga med de du funderar över!" när en kille ville välja mellan en BMW s1000rr och en ZX-10 -11... och kommer även ihåg i en tråd där du sa att enda negativa med 98-01 modellerna var bromsarna, vilket de är kända för att vara bland det bästa på den tiden!

Visst, jag kör en gammal GSX-R 750 från 1990. Men jag går inte och försöker trycka in i folks huvuden att den står sig mot dagens hojar för det gör den inte och inte din R1:a heller. :rofl

Ta bara med det första om att den är billig och att det finns reservdelar, men skippa resten :7peta
 

pitbull

chefs president i hillbilly racing
Gick med
7 Apr 2005
Ort
Vasa/Gbg
Hoj
R6-09 race R6-06 race R1-05 race
Vad jag nu förstår så verkar 250 mest optimalt för att sedan gå upp till 600. Är det mycket negativt att direkt gå på 600 med tanke på körteknik?

Nä köp en 600 slipper du meka hela tiden bara tanka o köra 250 e en utdöd klass
Finns en bra r6 i Gbg med massa tillbehör extra fälgar o kåpset mm för runt 25
 

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
En 600:a för en lagom peng o sätt på ordentlig fjädring. Gärna en modell där det finns mycket reservdelar. R6 eller Hondas 600 RR.

Reserverar mig för att köra supermotard, har aldrig provat men sett en hel del som haft kul på sådana.
 

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Står ingenstans att han har körkort.

Köp nån gammel R6 eller CBR 600f och ha som träningshoj. De är billiga och ingenting man börjar gråta över om du skulle vurpa för reservdelar är billigt och lätt att hitta. För vurpa kommer du så småningom göra om du ska testa dina gränser på banan. Kom ihåg då att du testar gränserna på just bana och inte ute på gatan.

Lär man sig rätt och försiktigt så utvecklas man och kör fortare, snyggare och säkrare, vurpa känns onödigt och fel, bättre att bygga på sina kunskaper och sin körskicklighet och fart, dumt att inse med att vurpa att där passerade jag min gräns:va

De flesta som kör bana för att det är kul och utvecklande och tänjer sina gränser på "rätt" sätt vurpar aldrig, om man inte tävlar och tokjagar tider och kör över sin förmåga.

Hojvalen Honda 600/R6 är bra skit börja med:)
 
Last edited:

Pillo-kun

Medlem
Gick med
12 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
<1hk, 76hk i teorin
har en ninja 636 från 05 som jag kört en gång på bana, även kört en del andra hojar som ex en r6 från 05 som var bankittad. det jag kan säga e att man satt högre upp på r6an(öhlins runt om) men på något sätt va man mer distanserad från underlaget på något sätt jämfört med min standard 636. motorn i 636an kändes som polarens fzr, nå ja inte riktigt lika stark men nästan. hade jag varit dig hade jag köpt en honda 600rr iaf, inte för att jag har kört en sådan på bana men hört en massa bra om den. triumph dayton 675 e nice sportigt där man sitter långt överframhjulet å man känner allt vad hojen gör dock inte testat den på bana. men har hört att motorn inte lika säker som på de japanska motsvarigheterna.
 

Lotek

5F(Fortare,fortare, fortare,fan,fel) #82
Gick med
7 Jan 2008
Ort
Bästkusten.
Hoj
En Italiensk drömhoj "Il Duce", Skramlaha 450 och en Italiensk Racehoj.
Bla bla mer text triumph dayton 675 e nice sportigt där man sitter långt överframhjulet å man känner allt vad hojen gör dock inte testat den på bana. men har hört att motorn inte lika säker som på de japanska motsvarigheterna.

Hört och inte testat...nä, ok.
Vad och vilka är felen med 675-motorn då? Hörsägen räknas liksom inte...
 

DerClown

Ny medlem
Gick med
23 Feb 2008
Ort
Åbo
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
Jag har kört min ZX6-RR -05 nu i tre säsonger.
Den har faktiskt mindre effekt än original (ZX6-R 636cc).
jag kör den på gata och fungerar riktigt bra på gata. Har kört den på bana några gånger och fungerar där också.
ur bansyfte så ska väl RR vara bättre anpassad, den är designad för bana.
Annat register, annat komp, tätare växellåda, bredare hjulbas, hårdare bakfjädring som är ställbar.
Dessa är dock rätt osynliga, men marknaden verkar inte lägga något värde på dem... (försöker sälja min) lycka till! :hej
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Så här är det med bankörning!

1. Förr eller senare vurpar man. Pungt! Tycker man det är det minsta roligt att köra fort (vilket man gör om man kör sporthoj) så kommer man att friska på när man kommer till banan. Och då vurpar man förr eller senare. Därför ska man köpa en hoj som TÅL att vurpas = kraschkåpor på!

2. Om man mot förmodan inte vurpar, så kommer man ÄNDÅ att ha såå mycket mindre ångest varje gång man kör ut på banan om man har en hoj som tåler att vurpas; man kör coolare, mjukare, har roligare än om man kör sin ovurpade skitsnygga YAmaha R6 -05 och hela tiden tiden tänker "JAg FÅR inte vurpa, jag FÅR inte vurpa!!!! Så, ALDRIG skitsnygg hoj på bana om du vill ha kul OCH köra fort!

3. Köp något vanligt = Honda och Yamaha. Chansen är STOR att ett mosat hjul finns att köpa i Sverige, kör du andra fabrikat är chansen betydligt mindre och då måste du handla utomlands = dyrt och jobbigt(kan bli iaf). Vilken hoj du köper spelar ingen roll, alla är kalasbra. Köper du 600 får du ett par årsmodeller nyare hoj är 1000. Dessutom sliter den däck hårdare och är FARLIGARE vilket gör att många kör fortare på en 600 i början; man är mindre rädd för den. Så, kanske 600 som nybörjarhoj.....

4. Köp färdig racehoj med Öhlinare bak. Det är DYRT att köpa fjädring efteråt och har du en Öhlinare bak kan du renovera fjädringen om du misstänker att något är galet tex om du får fett däcksslitage. Du får MASSOR med BRA hoj för typ 40000. Lägg gärna till några tusen och köp ett par årsmodeller nyare än du tänkt dig. du får SÅÅÅÅ mycket mer för 40000 än 25000. Om du har råd alltså, du bör ha en peng över för din första vurpa. För den kommer!

5. Ha det så kul! RR på bana är the way to go och mer beroendeframkallande är heroin! Pungt!
 
Last edited:

falco_tuna

Medlem
Gick med
9 Jul 2011
Ort
Eskilstuna/Mariefred
Hoj
Aprilia Falco -00(såld), GSX-R 1000 K5 Räser Edition, Tuono V4 1100RR -15
Vi är många som kör bana på supermotard, så du kan både lära dig grunderna och utvecklas till en fullfjädrad racer på SM om du vill det. Min gissning är att det är lättare att ha skoj på en 25kw supermotard än en 25kw supersport. Körtekniken skiljer sig lite grann men det lär du snabbt om när du byter cykel.

På knixiga banor är det mer teknik än effekt som spelar roll, och på dom banorna trivs motarder bra. Sen kan man alltid ge sig ut på grusvägar och sladda lite när man är trött på asfalt :)

Beroende på hur snabbt man tänkt åka då, och på vilka banor... En del kan sätta rätt imponerande varvtider, men hastighetsskillnaden på rakorna i snabbare grupperna kan vara ehm, suboptimal. :gnissla

Sist på Gelleråsen så tror jag tyvärr att jag skrämde skiten ur en motard (690:a tror jag) då jag missbedömde exakt hur mycket långsammare han höll på rakan, så att passeringen blev liiite närmre än helt komfortabelt. Inte så att man gnuggade armbågar direkt, men onödigt nära. När man kommer 80-90km/tim fortare och redan håller typ 200+ så gäller det att se upp!
 

stecktech

Har bara kraschat en gång än så länge!
Gick med
2 Apr 2011
Ort
Malmö
Hoj
Bandit -09
Tjenare! Ska du som nybörjare lära dig köra fort på bana så ska du köpa en gammal r1 98-01.. De är billiga, finns massor av reservdelar både här i landet falukorv och ebay. För du kommer vurpa! Fördelen förutom det jag precis nämnde är att de är lika lättkörda och smidiga som cbr 1000rr 08 och har en jämn effektkurva tackvare förgasaren.

http://www.sporthoj.com/annonser/?id=66359 Bara slå till! :fyllisar

Varje tråd achtung! :D haha haha varje tråd... :hihi
 

Pillo-kun

Medlem
Gick med
12 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
<1hk, 76hk i teorin
Hört och inte testat...nä, ok.
Vad och vilka är felen med 675-motorn då? Hörsägen räknas liksom inte...

En vän som kör tävlingar ibland säger att en som han känner gör slut på 2 daytona motorer varje tävlings helg. sen att jag inte kört en daytona på banan betyder inte att man inte kan få sig en uppfattning av vad en hoj förmedlar till föraren.

När jag läste ditt inlägg så förstod jag direkt att jag hade att göra med en som äger just prylen jag pratade om.. Protect whats mine, mine is always best, fanboism :p
 

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Vetlanda
Hoj
Några olika
Gamla Daytonamotorn var känslig på oljenivå och kan få sprickor i kopplingskorg enligt de som tävlar med dem och som jag har pratat med. Modell 09 och nyare skall vara mindre känslig. Med det sagt är det inget fel på den gamla motorn, bara att se till att du har olja till översta på oljestickan.

Håller med Moss om allt förutom prisbilden. 1000cc har verkligen rasat i pris mot 600 om vi pratar begagnade tävlingshojar, temporär svacka måhända.

En första banhoj skall vara en man kan krasha utan att gråta floder. Gärna med massor med extra reservdelar och visst är det halva grejen att även skruva i depån.
 

micke.r

Ny medlem
Gick med
17 Sep 2004
Ort
På en udde i södra Vänern
Hoj
ZX10R
... och kommer även ihåg i en tråd där du sa att enda negativa med 98-01 modellerna var bromsarna, vilket de är kända för att vara bland det bästa på den tiden!

Tja - faktiskt så är ju fortfarande R1 98-01 snabbare än samtliga 600... Dessutom - vilka årsmodeller av 600 får du om du letar i prisklassen 25-40

För en oerfaren och förmodligen medelgod förare är dessutom R1:an väl så konkurranskraftig även mot lite nyare hojar... På bandagar och kursdagar där deltagarnas tempo för det mesta är måttligt räcker det gott och väl med en gammal R1:a för att hota nyare hojar
(...eller till och med en Kawasaki Ninja 250)

Vill man dessutom åka fort med en 600 måste man ta i lite - jag inbillar mig att den 1000 är enklare att köra tack vare mer effekt i botten. Om inte annat är det i alla fall överlägset roligare :3freak

Bromsarna däremot ÄR bland de sämsta som någonsin funnits (på 2000 talet)... Möjligen är också fjädringen lite i mjukaste laget - det blir tyvärr lite av konstant regnsetup :3freak

Det enda negativa är nog som Magnus skrev - att det trots allt börjar bli en gammal cykel - det börjar helt enkelt ta på utbud av reservdelar osv !!

:fyllisar
 
Last edited:
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top