Bästa hojsträckorna

Skynet

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2018
Hoj
VFR 800 -98. Gasgas EC 300. Yamaha XTZ 660 Tenere
Lite tråkiga nyheter om Ed-Nössemarksvägen. Den ska breddas och rätas ut :confused:

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Lite läskigt.. ;) när de skriver "bygga nya vägsträckor där vi rätar ut kurvor". Fast de skriver också att vägen kommer att "ha samma sträckning som förut, men kommer att bli lite bredare och högre".

Det kan ju bli bra ändå. Kanske.

Jag minns för ett antal år sedan när Trafikverkets åtgärder hotade att sabba en krokig och skön mc-sträcka från Undenäs till Tived. Ur ett mc-perspektiv kändes detta först ledsamt...
Men när det väl var klart hade de byggt en jättefin sträcka med mjuka härliga kurvor. Lika kul som förut - rentav ännu lite bättre? Bättre sikt och mindre trångt. Fast man fick nu lägga på 15-20 km/h för att kompensera att vägen blivit rakare. Men det är ok med mig! :)

Raderad medlem 61114

Guest
Lite läskigt.. ;) när de skriver "bygga nya vägsträckor där vi rätar ut kurvor". Fast de skriver också att vägen kommer att "ha samma sträckning som förut, men kommer att bli lite bredare och högre".

Jag minns för ett antal år sedan när Trafikverkets åtgärder hotade att sabba en krokig och skön mc-sträcka från Undenäs till Tived. Ur ett mc-perspektiv kändes detta först ledsamt...
Men när det väl var klart hade de byggt en jättefin sträcka med mjuka härliga kurvor. Lika kul som förut - rentav ännu lite bättre? Bättre sikt och mindre trångt. Fast man fick nu lägga på 15-20 km/h för att kompensera att vägen blivit rakare. Men det är ok med mig! :)

Jag tänker som dig! Personligen tycker jag att Ed-Nossebro kan vara lite farlig pga alla dess skymda kurvor. Dessa kurvor i kombination med genande hillbilly's gör körsträckan väldigt oförlåtande mot misstag ?

Dock nyfiken på olycksstatistik från sträckan.. brukar där vara olyckor?

TMax500

Gick med
20 Apr 2009
Hoj
Vet inget om olyckor där. Men visst, den är inte ofarlig. Många delsträckor där det skulle vara oerhört olämpligt att åka av. Samtidigt som den är så kul att man gasar en del extra. Lurig kombo. Men kul väg som ligger högt upp på min topplista!

Skynet

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2018
Hoj
VFR 800 -98. Gasgas EC 300. Yamaha XTZ 660 Tenere

Absolut kan det bli så, den som lever när vägen är klar får se. Tanken var att vi skulle köra denna sträckan på årets Norgeresa, men nu får den tyvärr strykas :cry:

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Hoj
Kawasaki KLX650C
Absolut kan det bli så, den som lever när vägen är klar får se. Tanken var att vi skulle köra denna sträckan på årets Norgeresa, men nu får den tyvärr strykas :cry:
Suck, jag skulle ju köra där nu i juni också...

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Hur krokigt ska det vara för att ni ska trivas? För egen del gör det inget om 90 känns grisfort och framförallt måste vägarna vara kuperade för att jag ska må prima.

h11maj

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Dec 2017
Hoj
En snabb, en långsam, en i bitar.
6m breda vägar och gärna lite dike så man inte landar i ett träd det första som sker när man åker av.

Då är det gött.

Zebra6

Sporthojsnörd
Gick med
7 Nov 2011
Hoj
Honda cbr1000rr, Husqvarna 701-sm, 1955 DKW RT125
Hur krokigt ska det vara för att ni ska trivas? För egen del gör det inget om 90 känns grisfort och framförallt måste vägarna vara kuperade för att jag ska må
Beros på hojen man kör, med sporthoj föredrar jag rytmiskt svepande böjar, gärna med kortare raksträckor inlagda så det går att sträcka ut lite.....
Med Supermoto kan det gå fort i 80 om det är knix med lite upp o ner och ibland är njutningen vackra naturscener. 20210530_1135643.jpg20200822_1151347.jpgSporthojsvängar.jpg.jpgIMG_13958.jpg_MG_12586.jpg

Last edited:

plisse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Jun 2020
Hoj
2009 BMW F800R
Beros på hojen man kör, med sporthoj föredrar jag rytmiskt svepande böjar, gärna med kortare raksträckor inlagda så det går att sträcka ut lite.....
Med Supermoto kan det gå fort i 80 om det är knix med lite upp o ner och ibland är njutningen vackra naturscener. View attachment 483094View attachment 483095View attachment 483096View attachment 483097View attachment 483098
Dina fina Supermoto-vägar känns grisfort även på ett bojsänke i 70 skulle jag gissa... :wiggle Det behöver inte gå fort (alltid) för att vara roligt...

1681801037194.png

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Haha fan vad gammal jag känner mig nu om allt snack om att det måste gå ”fort för att ha kul”. Fan, sådana vägar ni postar är ju fan görnajs att peta i 4-5 växel och ligga å småputtra på i märkt hastighet…

…fast visst, peta ner och lägg på 4k varv så visst… roligt blir det. Men underskatta inte naturen och kör försiktigt nu ungdomar! Lyssna på pappa Kurt-Olsson. Det är en vis man!

TMax500

Gick med
20 Apr 2009
Hoj
Nja... det måste inte alltid gå fort. Menade snarare att om vägen är av sådan karaktär att 90 känns oansvarigt så är det sannolikt en kul väg. Där man kan köra 70 eller 80 eller 60 eller något annat och ändå ha kul.

Zebra6:s exempel ser jättefina ut allihop. Särskilt Supermoto-vägarna. Där kör jag gärna med min Thruxton och kan man hålla 70 där så får det vara gott nog. Rentav svårt ibland att köra 70 där... :)

Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras