Bästa köp av 4-takt för max 30-35k?

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Idag köpte jag mig en Ducce Monster och detta pga att jag inte kommer få framföra min Husaberg på bana i sommar, det har farbror doktor sagt :mad:
Nu kommer jag iofs avvakta ett litet tag och se om sjukgymnastiken gör ryggen bättre, är så fallet så kommer jag nog ta ut min på örebrobanan och köra några lugna varv trotsallt.
Men om inte så tror jag att jag säljer den då den bara står och ser ledsen ut hela dagarna. Tanken är att ha den till iskörning, men samtidigt tar det emot att ha en "dyr" hoj till ett fåtal timmar på isen. I vintras körde jag kanske 10-15 timmar max och det känns inte motiverat med denna hoj då jag har ganska skoj på en billigare också?

Så det jag är ute efter isåfall är detta:
4-takt (allt annat går bort, möjligt att jag köper mig en cr500 för att se om den är som alla säger, helvild med andra ord)
Hyffsat ny, inte äldre än 00 helst.
Racestuk, inte lv-reggat eller nåt sånt. Möjligtvis e-reggat på sin höjd.
Ska vara rätt så vass/alternativt råstark
Gärna lite längre serviceintervall än på min nuvarande Husa som servas ungefär var tredje timme med renovering av motor vid 25 timmar.
Den ska vara LÄTT! Jag är liten och förbaskat klen, kan knappt hålla husan uppe i kurvorna då jag kör så sakta...

Så vad ska jag kolla efter? Jag har kikat lite på cr250 4t men dels känns de lite väl klena och sen kanske de kostar skjortan fortfarande?
Husaberg igen känns lite tradigt, prövar hellre Ktm isåfall. Men där får man inte så mycket för pengarna va?
Hur är suckorna, bra eller anus? Känns lite mycket "touring" över dem men jag har nog fel i vanlig ordning...

Att tänka på är att jag är en glad amatör som kör hellre än bra. Men jag lider av något som kallas "alltid vara värst-syndromet" vilket gör att jag gärna har en vassare hoj än den som kör bredvid :D Där har ju husorna en fördel förvisso...

Och, jag bestämmer mig inte än på ett par veckor då jag som sagt KANSKE behåller Husan. Men ekonomiskt sett känns det fel, men samtidigt svårt att göra mig av med den efter allt arbete och pengar jag har lagt ner på den
:gråta
Så kanske finns det en snuskigt fin Husaberg till salu sen, den som är intresserad kan hitta lite mer info om den längre bak bland trådarna, sök på mitt namn...
Byten kan vara intressanta, pm'a isåfall.
 

supermoppe

Men i min värld...
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Uppsala
Hoj
DT
Jag är lika "opartisk" som vanligt och rekomenderar Yamma WR / YZ-426. :tummenupp En lätt och smidig hoj som håller bra och har bra service-intervaller, speciellt ventilerna.
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
Kanske en inte lika trimmad husa med längre serviceintervaller? Om du nu gillar den hojen, du har inte råd att köpa en svagare motor bara å ha i ramen tills vidare? :rolleyes: :tungan
 

henrikkrueger

Ego vs hård asfalt = 0-1
Gick med
9 Jun 2004
Ort
Mölndal (Halmstad sommartid)
Hoj
Husaberg fs 650 -04 *såld* Yamaha WR 426 *såld* Yamaha YZ 125
Har själv gjort bytet från Husaberg FS 650 till en Yamaha WR 426. Ångrar mig inte ett dugg. Köpte Husan ny, mest för att jag inte ville ha en sönderkörd sak, och kittade upp med crosshjul och lite grejer. Körde lite bana och lite enduro, men körde inte ens i närheten av så mkt jag ville. Tyckte oxå det va dumt med så mycke pengar bundet i en hoj.

Där jag upplevde Husan som tung och bändig upplever jag nu Yamahan som lätt och smidig. Tror att det har att göra med mindre svängmassa och mindre hk... Visst kan man ibland sakna draget från 650:n men jag kör fan så mycket fortare med Yamman.
Jag ångrar inte en sekund att jag bytte från stor och elak hoj till mindre och "snällare". :)

Enda nackdelen med Yamahan tycker jag är att när det väl kommer till mekandet är det lite krångligare. Husan var jäkligt lätt att skruva med, men Yamahan är lite omständigare. Men det behövs betydligt mindre mekande på Yamahan i förhållande till körtid...
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
supermoppe skrev:
2200575 Jag är lika "opartisk" som vanligt och rekomenderar Yamma WR / YZ-426. :tummenupp En lätt och smidig hoj som håller bra och har bra service-intervaller, speciellt ventilerna.

Det verkar ju vara ett vettigt objekt, dock är väl 426:an lite väl gammal kanske? En 450 kanske är bättre?

Philsson, jag vill ju pröva nåt annat kanske :)

henrikkrueger, det låter ju vettigt det du säger faktiskt. Fast just 426:an känns lite gammal kanske. Ska försöka få tag på nån som har en yamma och provköra.
Lunkan, kom hem till mig genast så jag får provköra din moppe!

blom, jag vet inte. Vad är skäligt månntro? Bara det att allt är nytt eller nyrenoverat gör ju en del men jag får ju inte tillbaka det jag har lagt ut på den (50k+).
Är du sugen så får du väl ge ett bud och se om jag nappar, givetvis får du sporthojsrabatt :D
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
Dee_cati skrev:
2201722

blom, jag vet inte. Vad är skäligt månntro? Bara det att allt är nytt eller nyrenoverat gör ju en del men jag får ju inte tillbaka det jag har lagt ut på den (50k+).
Är du sugen så får du väl ge ett bud och se om jag nappar, givetvis får du sporthojsrabatt :D
Svårt dedär med att sälja en gammal husa. Värdet kan skilja sig åt på halva priset beroende på motorn. Din är i af riktigt estetiskt och antagligen lika fin invändigt :tummenupp Hade jag sålt husan hade jag nog försökt få ut 30+ ink motardfälgarna, oreggad då.
 

supermoppe

Men i min värld...
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Uppsala
Hoj
DT
Dee_cati skrev:
2201722 Det verkar ju vara ett vettigt objekt, dock är väl 426:an lite väl gammal kanske? En 450 kanske är bättre?
Du skrev "inte äldre än 00 helst" och 426 finns fram till 02. :fakta Själklart så är nyare alltid (oftast) bättre, 450 har lite mer start-finesser så det blir ju kanon. :tummenupp
 
Last edited:

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
philsson skrev:
2201752 Svårt dedär med att sälja en gammal husa. Värdet kan skilja sig åt på halva priset beroende på motorn. Din är i af riktigt estetiskt och antagligen lika fin invändigt :tummenupp Hade jag sålt husan hade jag nog försökt få ut 30+ ink motardfälgarna, oreggad då.

Jag har redan en intresserad på 40 jämnt utan att annonsera så det borde inte vara något problem att få där omkring för den iaf.

Supermoppe, jag tänkte mer på att modellen inte ska vara äldre än 00 :D Den kom väl typ 98 eller nåt? Men visst, en 426:a får man väl från 20-25k och uppåt så det kan ju vara ett bra köp. Då blir det mer pengar över att lägga på Duccen...
 

Barrett

#38
Gick med
18 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
Personligen gillar jag inte alls sittställningen på yamma. Tycker tank & sadel känns helt fel. Men dom verkar ju vara relativt problemfria.

Annars finns det ju en uppsjö av CRF hojar i ditt prisläge. Du får väl en -03 eller -04:a för dom pengarna beroende på gångtimmar, renoveringar, utrustning etc.
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Barrett skrev:
2202560 Personligen gillar jag inte alls sittställningen på yamma. Tycker tank & sadel känns helt fel. Men dom verkar ju vara relativt problemfria.

Annars finns det ju en uppsjö av CRF hojar i ditt prisläge. Du får väl en -03 eller -04:a för dom pengarna beroende på gångtimmar, renoveringar, utrustning etc.

CRF'en är ju ett starkt alternativ. RMX'en går helt bort då jag provsatt en sådan idag. Det funkade inte alls, bara om man ska stå upp hela tiden och värdelös sittställning.
Så Sucka går bort, kawa är borta sedan länge (tillverkar de ens 4-taktare innan 03?), och kvar är Yamma och Honda. Och nån stackars KTM också.
Om man jämför KTM 450 och CRF 450, är det stora skillnader och vad isåfall?
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Varför inte en KTM 520 eller 525 SX? De borde du nog kunna få för kring 30-35´. Mycket pulver, hyfsat låg vikt, hållbar motor om den ses efter och servas ordentligt, hyfsad fjädring...

Dessutom är det lätt att få tag på begagnade hjul och bromsar till den (i alla fall 03 och nyare).

//Eric
 
Last edited:

Ahlgren

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2005
Ort
Swingtown
Hoj
Kawasaki KXF 250
Kawa KXF 250 eller RMZ 250 får man för ca30-35000, gav 33" för min.
Är en mkt lätt körd hoj på crossbana, hade en crf 450 innan men kör nog fortare med denna +att jag orkar mkt längre,
Så de är bra motionscyklar.. :tummenupp
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Ahlgren skrev:
2208195 Kawa KXF 250 eller RMZ 250 får man för ca30-35000, gav 33" för min.
Är en mkt lätt körd hoj på crossbana, hade en crf 450 innan men kör nog fortare med denna +att jag orkar mkt längre,
Så de är bra motionscyklar.. :tummenupp

Kawan gillar jag överlag inte alls, suckan har jag provsuttit (ingen skillnad på 450 och 250 antar jag?) och den går bort totalt. Vidrigt obekväm var den :(
Och som sagt så känns 250 lite väl slött för att köra med på isen, vill ha mycket pulver i motorn. Jag kör inte ett dugg bättre för det men det ska vara läskigt att köra :D

DR-Zätare, en 525:a verkar vara ett vettigt val faktiskt. Jag har provkört 520'n och den var väl så där. Stor skillnad mellan 520 och 525? Men här är det väl nästan samma service som på husorna, och för samma pengar isåfall väljer jag hellre till lite mer kusar isåfall.

Ähhh, det är lika bra att jag skaffar mig en tombola och skriver lite lappar och lottar fram den jag ska köpa. Det står mellan 525:an, crf450'n, husa 501/650 (beroende på pris) och cr250 men den tror jag är för klen som sagt.
Just ja, måste provköra en Yamaha också för att se om det finns nåt att hämta där. De är iofs skitfula original men denna gång tror jag att jag hoppar över allt vad utseende heter då det bara är dumt. Men jag vet hur det blir...
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top