När det nu finns lite kaffe-proffs här.
Kan börja med att jag Inte är kräsen, kör med perculator och Gevalia bistro hemma och det är gott nog, men vad är det som gör att en espresso smakar så inihelvete olika?
Är det killen/tjejen som gör den eller är det mina smaklökar som är i olika form?
Testat några kedjor och fått något som smakar "starkt kaffe" i bästa fall, inget jag tyckt varit gott nog att köpa istället för "en stor kaffe" på samma ställe, bara dyrare medans på en del, enstaka, ställen kan få riktigt god espresso.
I Spanien/Frankrike när jag varit där har det varit tvärtom, enstaka ställen som serverar något blekt medans merparten langar fram en njutning.
Är detta mina förväntningar på produkten efter prisbilden eller suger de flesta kedjor/ställen på att göra kaffe i Sverige?
Har inget Starbucks här hemma så de har jag inte druckit om de skulle vara bättre....
Generellt har de Nordiska länderna en betydligt jämnare kvalitet än dom latinska tydligen?
Utrustningen finns i princip alltid för att leverera en bra Espresso. Skulle säga att det beror på följande:
# Personalen. Har man fått jobbet för sina fina lökar som framhävs på ett föredömligt sätt i en vit tight t-shirt och är mer intresserad av att uppdatera FaceBook så kanske man skall byta jobb. Jag kan se direkt om det finns förutsättningar för att bli bra eller inte. Sen KAN det hända att det är helt fel utfört men av nån anledning blir bra ändå.
# Hanteringen av kaffet. Det är ett hantverk och malningsgrad behöver daglig justering och det fixar en riktig barista. Sen är det ju kul om dom har lite omsättning på kaffet så det är skapligt färskt. En inte helt oviktig aspekt är också att kaffet kan vara riktigt klurigt om man går på en helt nyöppnad påse bönor. Jävligt trist när det skiljer evigheter i kvalitét beroende på vem som tar beställningen.
# kaffeblandning. Skiljer mycket på tex Illy som är en 100% arabica blend och dom med mer eller mindre inblandning av Robusta.
Arabican är lite mer sofistikerad och syrlig i smaken, vanligare i norra Italien. Inblandning av Robusta (20-40% ungefär) vanligare längre söderut och det är betydligt strävare, river till lite och man vaknar till. Den typen jag föredrar men det är en personlig smaksak. Personlig favorit sen många år är Pasalacquas baskaffe Mehari, betydligt bättre än deras dyrare blandningar.
En kaffeprovning med rena kaffebönor som inte är blandade är kul, smakar dock inget vidare alltid... Tex Kopi Luwak, ett litet äckligt djur käkar kaffebönor och det vi dricker är skiten som djuret bajar ut, mycket sofistikerat. Monsun Malabar som ligger i nåt mögligt lager och jäser till sig under fuktiga förhållande. Sån skit betalar man för att dricka.