Bästa kaffebryggaren?

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Fettet från mjölken förstör glaset och det går i princip inte att få till ngn skumkrona om det har varit mjölk i glaset, samma princip gäller för kaffekannan! diskmedldet lägger sig som en hinna i kannan!

Så skumkronan blir kass i en kaffekanna diskad med diskmedel alltså? En bra lösning skulle vara att tillsätta en droppe diskmedel i kannan men inte skölja ur, det kanske ger skaplig skumkrona till 3-fikat?

Att man inte får skumkrona på öl om glaset är dåligt diskat vet alla men att det skulle vara helt förstört av mjölk är nyheter. Tycker inte att man skall tro på all skit man hör.

Ställer upp på ett blindtest på öl i ett mjölkskadat glas som är utdiskat med diskmedel och varmt vatten.

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Så skumkronan blir kass i en kaffekanna diskad med diskmedel alltså? En bra lösning skulle vara att tillsätta en droppe diskmedel i kannan men inte skölja ur, det kanske ger skaplig skumkrona till 3-fikat?

Att man inte får skumkrona på öl om glaset är dåligt diskat vet alla men att det skulle vara helt förstört av mjölk är nyheter. Tycker inte att man skall tro på all skit man hör.

Ställer upp på ett blindtest på öl i ett mjölkskadat glas som är utdiskat med diskmedel och varmt vatten.

Nu citerade jag gubblasse, vet inte hur du lyckas tolka det som du gör i ditt inledande stycke:gnissla du får la ha vad du vill i ditt glas/kanna/mugg what ever men hade du jobbat på en restaurang och hällt mjölk i ett ölglas och diskat kaffekannan med diskmedel hade du förmodligen fått sparken! Du får tvätta din kanna med vad du vill lika mkt som att du får hälla i rapsolja istället för motorolja i din hoj om du tycker att det inte förstör din motor, själv nöjer jag mig med att tvätta ur min kanna med varmt vatten och hushållspapper:tummenupp

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Nu citerade jag gubblasse, vet inte hur du lyckas tolka det som du gör i ditt inledande stycke:gnissla du får la ha vad du vill i ditt glas/kanna/mugg what ever men hade du jobbat på en restaurang och hällt mjölk i ett ölglas och diskat kaffekannan med diskmedel hade du förmodligen fått sparken! Du får tvätta din kanna med vad du vill lika mkt som att du får hälla i rapsolja istället för motorolja i din hoj om du tycker att det inte förstör din motor, själv nöjer jag mig med att tvätta ur min kanna med varmt vatten och hushållspapper:tummenupp

Nä förstår det, försökte vara rolig med skumkronan men det var kanske inte helt tydligt? Det är lätt att göra som man blir tillsagd utan att förstå eller ifrågasätta varför. Det odlas mycket dumma myter,kaffe och öl är två av dom, motorolja och "heatcykla" bandäcken är andra.

Mycket intressant att man för sparken för att man häller mjölk i ett ölglas men det är helt ok att servera bulk-fatöl på krogen i så jävla dåligt diskade glas att ölet inte skummar öht.

Alla är saliga i sin tro. Var lite ifrågasättande och gör ett blindtest.

Jag har pratat/gått kurser hos topp-baristor och har bekanta som både varit bryggmästare hos större bryggeri och driver eget privat mikrobryggeri. Även hos dessa varierar "sanningarna" varför jag konstaterar att det inte är helt solklart.

Det finns säkert ett 10-tal parametrar att ta hänsyn till innan en diskad kaffekanna spelar nån större roll men är ingångsvärdet att klippa upp ett portionspaket Löfbergs lila och vända ner i filteret på en CoffeQueen så har man ju inte så jävla mycket annat att tweaka.

Mumbo-jumbo om motorolja skall vi inte tala om. Jag kör fö inte på rapsolja utan har valt att gå på Shell Advance Ultra 15w-50, inte så mycket för oljan och vad den gör med motorn utan för att kopplingen fungerar fint med den.

Hoppashoppashoppas att det vänder till en riktigt sur oljetråd nu!

2mhk

Vågar välja växel!
Gick med
11 May 2008
Hoj
CBR 929rr Fireblade, GSX-R 1000 k6 banhoj
När jag pluggade hade vi en egen kaffebryggare av billigare modell i klassrummet, den bryggde helt ok kaffe och allt var frid och fröjd. När vi efter en helg kom tillbaka smakade kaffet inte längre riktigt lika bra, ingen kunde förstå varför tills det visade sig att en annan kille i klassen tyckte bryggaren behövde rengöras och hade således diskade inte bara kannan utan hela bryggare men diskmedel... Den blev sig aldrig riktigt lik igen.. :crash
Är väldigt försiktig när jag rengör bryggaren, för det mesta räcker vatten och borste bra.

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Intressant vändning tråden tog :näsblod

Rekommendationer Moccamaster:

http://www.moccamaster.com/se/catalog/blogg-nio-steg-till-perfekt-kaffenjutning/

Även den bästa kaffebryggaren kräver regelbundet underhåll och rengöring för att fungera tillförlitligt. Diska kaffekannan, filterhållaren och dess lock efter varje användning med varmt vatten och diskmedel alt. i diskmaskin. Rengör bryggaren regelbundet med Clean Drop rengöringsmedel och avkalka fyra gånger per år.

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Nä förstår det, försökte vara rolig med skumkronan men det var kanske inte helt tydligt? Det är lätt att göra som man blir tillsagd utan att förstå eller ifrågasätta varför. Det odlas mycket dumma myter,kaffe och öl är två av dom, motorolja och "heatcykla" bandäcken är andra.

Mycket intressant att man för sparken för att man häller mjölk i ett ölglas men det är helt ok att servera bulk-fatöl på krogen i så jävla dåligt diskade glas att ölet inte skummar öht.

Alla är saliga i sin tro. Var lite ifrågasättande och gör ett blindtest.

Jag har pratat/gått kurser hos topp-baristor och har bekanta som både varit bryggmästare hos större bryggeri och driver eget privat mikrobryggeri. Även hos dessa varierar "sanningarna" varför jag konstaterar att det inte är helt solklart.

Det finns säkert ett 10-tal parametrar att ta hänsyn till innan en diskad kaffekanna spelar nån större roll men är ingångsvärdet att klippa upp ett portionspaket Löfbergs lila och vända ner i filteret på en CoffeQueen så har man ju inte så jävla mycket annat att tweaka.

Mumbo-jumbo om motorolja skall vi inte tala om. Jag kör fö inte på rapsolja utan har valt att gå på Shell Advance Ultra 15w-50, inte så mycket för oljan och vad den gör med motorn utan för att kopplingen fungerar fint med den.

Hoppashoppashoppas att det vänder till en riktigt sur oljetråd nu!

Det är bara wt å socfall som köper öl på fat:fakta

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Hoj
När jag pluggade hade vi en egen kaffebryggare av billigare modell i klassrummet, den bryggde helt ok kaffe och allt var frid och fröjd. När vi efter en helg kom tillbaka smakade kaffet inte längre riktigt lika bra, ingen kunde förstå varför tills det visade sig att en annan kille i klassen tyckte bryggaren behövde rengöras och hade således diskade inte bara kannan utan hela bryggare men diskmedel... Den blev sig aldrig riktigt lik igen.. :crash
Är väldigt försiktig när jag rengör bryggaren, för det mesta räcker vatten och borste bra.

Exakt!

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
När det nu finns lite kaffe-proffs här.

Kan börja med att jag Inte är kräsen, kör med perculator och Gevalia bistro hemma och det är gott nog, men vad är det som gör att en espresso smakar så inihelvete olika?

Är det killen/tjejen som gör den eller är det mina smaklökar som är i olika form?

Testat några kedjor och fått något som smakar "starkt kaffe" i bästa fall, inget jag tyckt varit gott nog att köpa istället för "en stor kaffe" på samma ställe, bara dyrare medans på en del, enstaka, ställen kan få riktigt god espresso.

I Spanien/Frankrike när jag varit där har det varit tvärtom, enstaka ställen som serverar något blekt medans merparten langar fram en njutning.
Är detta mina förväntningar på produkten efter prisbilden eller suger de flesta kedjor/ställen på att göra kaffe i Sverige?

Har inget Starbucks här hemma så de har jag inte druckit om de skulle vara bättre....

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Har inget Starbucks här hemma så de har jag inte druckit om de skulle vara bättre....

Starbucks är inget man ska sätta på någon piedestal bara för att det är en stor etablerad kedja internationellt sätt. Lite som att säga att McD har den godaste hamburgaren :D Man vet i alla fall vad man får. I vissa situationer kan det vara bra nog.

Caféer/kedjor använde sig av olika kaffeblandningar. Det är garanterat en skillnad du märker. Sedan är det nog så att allt för många caféer har utrustning som inte är kalibrerad rätt. Ofta är den som står bakom disken ingen riktigt utbildad barista. Resultatet blir därefter.

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Hoj
Ducati Monster 696 -10
När det nu finns lite kaffe-proffs här.

Kan börja med att jag Inte är kräsen, kör med perculator och Gevalia bistro hemma och det är gott nog, men vad är det som gör att en espresso smakar så inihelvete olika?

Är det killen/tjejen som gör den eller är det mina smaklökar som är i olika form?

Testat några kedjor och fått något som smakar "starkt kaffe" i bästa fall, inget jag tyckt varit gott nog att köpa istället för "en stor kaffe" på samma ställe, bara dyrare medans på en del, enstaka, ställen kan få riktigt god espresso.

I Spanien/Frankrike när jag varit där har det varit tvärtom, enstaka ställen som serverar något blekt medans merparten langar fram en njutning.
Är detta mina förväntningar på produkten efter prisbilden eller suger de flesta kedjor/ställen på att göra kaffe i Sverige?

Generellt har de Nordiska länderna en betydligt jämnare kvalitet än dom latinska tydligen?

Utrustningen finns i princip alltid för att leverera en bra Espresso. Skulle säga att det beror på följande:

# Personalen. Har man fått jobbet för sina fina lökar som framhävs på ett föredömligt sätt i en vit tight t-shirt och är mer intresserad av att uppdatera FaceBook så kanske man skall byta jobb. Jag kan se direkt om det finns förutsättningar för att bli bra eller inte. Sen KAN det hända att det är helt fel utfört men av nån anledning blir bra ändå.

# Hanteringen av kaffet. Det är ett hantverk och malningsgrad behöver daglig justering och det fixar en riktig barista. Sen är det ju kul om dom har lite omsättning på kaffet så det är skapligt färskt. En inte helt oviktig aspekt är också att kaffet kan vara riktigt klurigt om man går på en helt nyöppnad påse bönor. Jävligt trist när det skiljer evigheter i kvalitét beroende på vem som tar beställningen.

# kaffeblandning. Skiljer mycket på tex Illy som är en 100% arabica blend och dom med mer eller mindre inblandning av Robusta.

Arabican är lite mer sofistikerad och syrlig i smaken, vanligare i norra Italien. Inblandning av Robusta (20-40% ungefär) vanligare längre söderut och det är betydligt strävare, river till lite och man vaknar till. Den typen jag föredrar men det är en personlig smaksak. Personlig favorit sen många år är Pasalacquas baskaffe Mehari, betydligt bättre än deras dyrare blandningar.

En kaffeprovning med rena kaffebönor som inte är blandade är kul, smakar dock inget vidare alltid... Tex Kopi Luwak, ett litet äckligt djur käkar kaffebönor och det vi dricker är skiten som djuret bajar ut, mycket sofistikerat. Monsun Malabar som ligger i nåt mögligt lager och jäser till sig under fuktiga förhållande. Sån skit betalar man för att dricka.

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Det här blev för klurigt. Behåller tygfiltret och går och shimsar om Desmon istället...

Och skaffar en sån här:
ImageUploadedByTapatalk1425823650.930835.jpg

bitter&twisted

The paranoids are after me
Gick med
17 Jul 2010
Hoj
En förklädd äventyrshoj
Det här blev för klurigt. Behåller tygfiltret och går och shimsar om Desmon istället...

Och skaffar en sån här:
View attachment 416987

Bra val! Det finns några lite mer udda varianter (med samma funktion) på ebay om du söker efter "caffettiera" Jag fick nån slags kaffenojja i vintras och la bud på alla mokabryggare jag tyckte var fina eller udda. Nu har jag 5 st! :rodnar Vet inte riktigt hur det gick till...
ImageUploadedByTapatalk1425835818.433119.jpg

Last edited:

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Bra val! Det finns några lite mer udda varianter (med samma funktion) på ebay om du söker efter "caffettiera" Jag fick nån slags kaffenojja i vintras och la bud på alla mokabryggare jag tyckte var fina eller udda. Nu har jag 5 st! :rodnar Vet inte riktigt hur det gick till...
View attachment 417003

De två till höger ser ju lite balla ut!

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Blev denna vackra skapelse - back to basic helt enkelt! Kaffet blir starkt och gott, och gör lagom mängd för en singelkille i sina bästa år :)

Nu till kaffet: kan jag fortsätta köra importerat skånerost från zoega, eller finns det andra typer av kaffe som passar bättre? Gillar styrka, dock inte bittert.

ImageUploadedByTapatalk1428111557.515221.jpg

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...