Bästa kaffebryggaren?

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Ja, och hur länge ids man koka kaffe på en sådan? Kommer och går i modet de senaste trettio åren. Jag ids kanske ett par veckor varje gång, sedan blir det den vanliga espressobryggaren eller helt enkelt vanligt bryggkaffe (på resor: presso).

Jag vill ha antingen två stadiga muggar eller två dubbla espresso, sedan är jag nöjd.

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Ja, och hur länge ids man koka kaffe på en sådan? Kommer och går i modet de senaste trettio åren. Jag ids kanske ett par veckor varje gång, sedan blir det den vanliga espressobryggaren eller helt enkelt vanligt bryggkaffe (på resor: presso).

Jag vill ha antingen två stadiga muggar eller två dubbla espresso, sedan är jag nöjd.

Detta är den enda jag har hemma, så det är antingen att gilla läget och ta sig tid, eller köpa kaffe på vägen till jobbet :)

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Detta är den enda jag har hemma, så det är antingen att gilla läget och ta sig tid, eller köpa kaffe på vägen till jobbet :)

Det var sådär det började för mig också :hihi
Till sist orkade jag inte med slabbet och fixade en maskin istället.

Men de gör bra kaffe domdär!

bitter&twisted

The paranoids are after me
Gick med
17 Jul 2010
Hoj
En förklädd äventyrshoj
Blev denna vackra skapelse - back to basic helt enkelt! Kaffet blir starkt och gott, och gör lagom mängd för en singelkille i sina bästa år :)

Nu till kaffet: kan jag fortsätta köra importerat skånerost från zoega, eller finns det andra typer av kaffe som passar bättre? Gillar styrka, dock inte bittert.

View attachment 417966

Jag brukar koka kaffet med öppet lock, då riskerar man inte att det blir för varmt och kaffet blir bittert.

Angående kaffesort så tycker jag att du ska prova lite olika, styrka går att få fram även om det inte är mörkrostat.

Själv använder jag mig av ett etiopiska bönor som jag köper från Auel i Kista, där står dom och rostar kaffet för hand i sin lilla kaffevagn (jag vet att det får mig att låta som en hipster, men smaken är magisk!)
Annars brukar jag köpa nån sorts espressobönor från Johan & Nyström och plan B är vanlig Lavazza.

Olika kaffe passar olika bra med olika vatten, så prova dig fram som sagt.

Har du kvarn?

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
Jag brukar koka kaffet med öppet lock, då riskerar man inte att det blir för varmt och kaffet blir bittert.

Angående kaffesort så tycker jag att du ska prova lite olika, styrka går att få fram även om det inte är mörkrostat.

Själv använder jag mig av ett etiopiska bönor som jag köper från Auel i Kista, där står dom och rostar kaffet för hand i sin lilla kaffevagn (jag vet att det får mig att låta som en hipster, men smaken är magisk!)
Annars brukar jag köpa nån sorts espressobönor från Johan & Nyström och plan B är vanlig Lavazza.

Olika kaffe passar olika bra med olika vatten, så prova dig fram som sagt.

Har du kvarn?

Ska prova att köra med öppet lock och dra ner värmen lite tidigare - tackar för tipset.

Bor lite långt från Kista, men ska testa lite olika bönor när zoegan är slut :)
Ingen kvarn än, men vore kul att skaffa en liten. Antar att kaffet behåller smaken bättre om det förvaras omalet...?

bitter&twisted

The paranoids are after me
Gick med
17 Jul 2010
Hoj
En förklädd äventyrshoj
Ska prova att köra med öppet lock och dra ner värmen lite tidigare - tackar för tipset.

Bor lite långt från Kista, men ska testa lite olika bönor när zoegan är slut :)
Ingen kvarn än, men vore kul att skaffa en liten. Antar att kaffet behåller smaken bättre om det förvaras omalet...?

Kaffet är som bäst när det är färskmalet helt klart, sen har man fler kaffesorter att välja på när man kan mala själv, och så kan man justera malningsgraden också.

Hade jag skitit ut pengar hade jag köpt en Vario Mahlkönig, men nu gör jag inte det så jag köpte en Ascaso (motsvarande mini 2) som var både snyggare och billigare. Den har varit med i ganska många år nu så kan inte klaga på kvalitén.

ApriliaChrille

Ny medlem
Gick med
5 Mar 2014
Hoj
2001 Aprilia Falco, 2004 Aprilia RSV Factory
En enkel pressbryggare är nog mest bang for the bucks. Har en liten som ger ca 2 dl kaffe. Ett par skopor mörkrost, kokande vatten från vattenkokaren. Låt stå en 5 minuter och tryck ner pressen. Behöver inte ens diska bara att skölja ur sumpen i vasken.

ApriliaChrille

Ny medlem
Gick med
5 Mar 2014
Hoj
2001 Aprilia Falco, 2004 Aprilia RSV Factory
Har även en C3-Cafe-Italia som inte kostade många hundralappar men som också gör gott kaffe och dessutom skummar mjölken riktigt bra. Speciellt med tanke på priset.

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
Kaffet är som bäst när det är färskmalet helt klart, sen har man fler kaffesorter att välja på när man kan mala själv, och så kan man justera malningsgraden också.

Hade jag skitit ut pengar hade jag köpt en Vario Mahlkönig, men nu gör jag inte det så jag köpte en Ascaso (motsvarande mini 2) som var både snyggare och billigare. Den har varit med i ganska många år nu så kan inte klaga på kvalitén.

Ok, tackar - en kvarn får det bli! :)

Körde precis in kopp med locket öppet och det blev klart bättre när man drog ned värmen tidigare. Tack!

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
En enkel pressbryggare är nog mest bang for the bucks. Har en liten som ger ca 2 dl kaffe. Ett par skopor mörkrost, kokande vatten från vattenkokaren. Låt stå en 5 minuter och tryck ner pressen. Behöver inte ens diska bara att skölja ur sumpen i vasken.

Har en sån på jobbet och den funkar också bra. Mer styrka i den nya pjäsen dock.

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Hoj
Ja
Fan vad special ni är. :(
Jag kör med en kaffepress från bodum. Maler förvisso bönorna också men det tar inte långt tid.

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring