Bästa kaffet på hojturen?

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Har man haft kaffe i termosen är det fanimig omöjligt att ha vatten i den efteråt, termosen tar smak. Därför måste man märka alla termosar för kaffe med ”kaffe” så man inte förväxlar.

Jag har gått så långt att jag bara har varmt vatten i min huvudtermos. Sedan några för te (märkt med ”te”) och andra märkta för kaffe.

Ytterligare tips är att isolera termosen (om rostfri) med skavsårstejp. Inte för att minska risken för skavsår utan för att slippa frysskador på fingrarna när man tar fram en termos som är -35 grader och häller upp varm dryck. Gammalt vinterscoutknep.

View attachment 502378
Skavsårstejp är bra. Armaflextejp är bättre till det ändamålet.

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Har man haft kaffe i termosen är det fanimig omöjligt att ha vatten i den efteråt, termosen tar smak. Därför måste man märka alla termosar för kaffe med ”kaffe” så man inte förväxlar.

Jag har gått så långt att jag bara har varmt vatten i min huvudtermos. Sedan några för te (märkt med ”te”) och andra märkta för kaffe.

Ytterligare tips är att isolera termosen (om rostfri) med skavsårstejp. Inte för att minska risken för skavsår utan för att slippa frysskador på fingrarna när man tar fram en termos som är -35 grader och häller upp varm dryck. Gammalt vinterscoutknep.

View attachment 502378
Fördelen med att inte dricka te. Då behöver jag aldrig bekymra mig om att mitt kaffe skulle förstöra termosen.

Som kuriosa kan jag berätta att köpte min "rätta" termos när började vara med och jaga vid 14 års ålder den har använts flitigt genom åren och har haft med till jobbet nu fyller jag snart 50år så det måste varit många tusen liter kaffe genom åren i den. Som du säger "Buy quality cry once"

Ett tips att få en rostfri termos spegelblank och ren invändigt är att smula i en diskmaskinstablett och hälla i kokade vatten och låta stå. Blir jättebra resultat

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Fördelen med att inte dricka te. Då behöver jag aldrig bekymra mig om att mitt kaffe skulle förstöra termosen.

Som kuriosa kan jag berätta att köpte min "rätta" termos när började vara med och jaga vid 14 års ålder den har använts flitigt genom åren och har haft med till jobbet nu fyller jag snart 50år så det måste varit många tusen liter kaffe genom åren i den. Som du säger "Buy quality cry once"

Ett tips att få en rostfri termos spegelblank och ren invändigt är att smula i en diskmaskinstablett och hälla i kokade vatten och låta stå. Blir jättebra resultat
Vad var det för termos du köpte då?

Jag har två Thermos, en är bra, en är inte bra..

Plus att jag har mat Thermos, de är extremt bra

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Vad var det för termos du köpte då?

Jag har två Thermos, en är bra, en är inte bra..

Plus att jag har mat Thermos, de är extremt bra
Vet tyvärr inte vilket märke det är. Köpte den i en jakt butik där ägaren blivit för gammal för att driva den vidare och hade typ 75% rea sista dagarna. Jag kom dit på moppe och köpte en uppsättning kläder för mina pengar jag tjänat ihop på sommarjobb så gubben slängde med den i princip gratis och jag kommer ihåg vad han sa "pöjk den kommer du ha glädje av i många år". Lite ot men vissa saker blir kul minne ibland tror detta var 1989

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Vet tyvärr inte vilket märke det är. Köpte den i en jakt butik där ägaren blivit för gammal för att driva den vidare och hade typ 75% rea sista dagarna. Jag kom dit på moppe och köpte en uppsättning kläder för mina pengar jag tjänat ihop på sommarjobb så gubben slängde med den i princip gratis och jag kommer ihåg vad han sa "pöjk den kommer du ha glädje av i många år". Lite ot men vissa saker blir kul minne ibland tror detta var 1989
Grymt, bra story också.

Måste ju stå någonting på den, någonstans.

👀

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Hoj
-
Touringkaffe för en ståfika är snabbkaffe. Hett vatten i termosen.
I tältet också fast med nykokt vatten.
Det är gott. Kanske att miljön spelar in.
0,7 liter räcker hela dagen.

IMG_3670.jpeg

Jag köpte nyligen en liten halvliters för nybryggt kaffe. Zoegas Skånerost.

IMG_0809.jpeg
Levde i villfarelsen att bryggkaffe i termos smakar illa. Det är faktiskt gott.

Den stora termosen, 1 liter, har det varit bryggkaffe i. Den blev aldrig ren.

Jag gillar kaffe men bara bryggkaffe eller pulverkaffe. Kan göra undantag ibland.

IMG_2540.jpegIMG_2405.jpegIMG_2230.jpeg

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Ikväll drack jag kaffe hos en kompis. Och han hade den där snabb-espresson. Den var riktigt god!

IMG_9707.jpeg

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar

Fick en rostfri termos i julklapp 1982 av mina föräldrar. Den har varit min bästa termos i 40 år tills den hamnade i kläm och ytter- och innerskal kom i kontakt med varandra… Men den har varit med, ujujuj.

Tror fasen den är kvar någonstans.

Edit: Hittade den. Made in Japan, bara en sådan sak.
IMG_9708.jpeg
IMG_9709.jpeg

Kan gå att laga ser jag, det finns skruvar i ytterhöljets plast.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Lättviktslösningen för att filtrera kaffet är kaffekopp en liten tygbit, typ en näsduk och ett gummiband, man sätter tygbiten så den så den hänger ner som en påse i koppen, fixerar den med gummibandet runt koppen.

Så sätter man lite kaffe i tygpåsen, häller på varmvattnet, låt stå en liten stund innan du tar upp påsen med kaffet ur koppen. Sen är det bara att dricka kaffet.

Skölj av tygbiten och häng utanpå packningen så att den torkar.

Med färskmalet kaffe blir det gott.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Fick en rostfri termos i julklapp 1982 av mina föräldrar. Den har varit min bästa termos i 40 år tills den hamnade i kläm och ytter- och innerskal kom i kontakt med varandra… Men den har varit med, ujujuj.

Tror fasen den är kvar någonstans.

Edit: Hittade den. Made in Japan, bara en sådan sak.
View attachment 502398
View attachment 502399

Kan gå att laga ser jag, det finns skruvar i ytterhöljets plast.

Hade denna med mig under lumpen då de rutiga med naturkork som vi fick ut naturligtvis gick i kras första gången packningen kastades från bandvagnstaket. Vurpade med skidor och ryggsäck nån sen kväll i skogen, landade på termosen (kändes det som iaf). Inte en skråma. 86 tältnätter försåg den mig med varm choklad när det behövdes som bäst.
Några svängar runt Kebnetriangeln, både sommartid och tiodagars vintertur med pulkor. Varit med i kanoter och segelbåtar, bilar och hojar, tält, snöka, nisch, hängmatta, nying osv. Alltid varm dryck ända in på andra dygnet. Som en kompis blir det ju.

Blev lite nostalgisk. Måste se om jag kan fixa den. Kompisen. :krama

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Ingen har tagit upp presskaffe.
Jag tycker det blir riktigt gott och en liten kaffepress för max 2 koppar tar inte så stor plats.
Det finns enkoppars också där man pressar kaffet direkt i koppen, har dock inte provat någon sådan.
Visserligen kvarstår problemet att få hett vatten så termos eller kök tillkommer ju.

Edit: Kom på att Aeropress fann i tråden.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Jag tycker det blir riktigt gott och en liten kaffepress för max 2 koppar tar inte så stor plats.
Det finns enkoppars också där man pressar kaffet direkt i koppen, har dock inte provat någon sådan.
Visserligen kvarstår problemet att få hett vatten så termos eller kök tillkommer ju.

I första inlägget tror jag att jag nämnde det. På många och långa resor med bil genom Europa under 40 års tid så har pressokanna funnits med.
Finns också en bild på en pressomugg och det finns också pressoinsatser till Primus kastruller.
Har provat alla. :)

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Made in Japan bådar gott.

Här är den jag köpte i Frankrike, tog med resterande hem (snål).

1000031121.jpg

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)

Japp, jag gillar franskpress.
Svärfar har en liten i metall, typ från mellankrigstiden - borde vara ypperligt att packa med, men jag tänker mig att det är lite meckigt att rengöra etc på vift? Och packa ner sumpen i packningen känns sådär.

Edit: Hade en bodum förut, men den slog sambon (som inte dricker kaffe) sönder.
Det är typ två år sedan, och har fortfarande inte fått den ersatt. :/

plisse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Jun 2020
Hoj
2009 BMW F800R

Ett litet bonustricks, du behöver inte smula ner diskmaskinstabletten, den löses upp av vattnet ändå. Och rent blir det! 👍

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka