Bästa mc hjälmen inför 2009!!

Ahlgren88

Medlem
Gick med
14 Oct 2008
Hoj
Suzuki GSXR 750 -00 Yamaha WRF450 -03 *SÅLD* Honda Fireblade 929RR -00 *SÅLD* Yamaha R1 -98 *SÅLD*
Tjena!

Funderar på att köpa mig en AGV S4 som jag läst en hel del bra kritik om, är det nån här på forumet som har en sånn hjälm som kan ge mig lite info?

Jag har fått ett rätt bra pris på den.. 1900kr för den helt ny.

Tacksam för snabb info

Invalido

Guest
mitt ända råd är att ej snåla på hjälmen.. kan vara avgöarande om olyckan är framme.

razorback

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2007
Hoj
Aprilia RSV1000R 2003
har dåli koll på hjälmen, men är storleken korrekt så är ju priset klockrent för en såpass fin hjälm! :tummenupp

Fricco

Highsider.se
Gick med
2 Mar 2004
Hoj
Racehoj
Got a $5 head? Get a $5 helmet

Jag vet inget om just den hjälmen, men passformen är som du säkert redan vet extremt viktig.
Så åk iväg till MC-firmorna och prova massvis med hjälmar och olika märken.

Just nu kanske det inte är den bästa tiden på året när det gäller olika modeller.
Vissa modeller kan vara slut eftersom det kommer nya grejer till nästa år.
Däremot kan du få bra priser nu. Lycka till med letandet. :tummenupp

ben0

Unknown
Gick med
7 Oct 2008
Hoj
2008 Triumph Daytona 675
Har själv en AGV Stealth (S4 i grunden) och är grymt nöjd med den. Ventilerar bra, är snygg och har ett säkert spänne som dock är lite bökigt att knäppa. Nackdelar jag kommer på är väl att extravisir till den är dyrt och fästena till inredningen kunde ha varit lite bättre (tunn plast). För det priset tycker jag du ska slå till!

Edit: Såg nu att vanliga S4 har snabbspänne och inte Dubbel D som på Stealth. Jag tycker bara det är positivt. Börjar bli irriterad på mitt bökiga spänne :)

Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Dubbel D ska ju vara "bättre" då man varje gång spänner åt optimalt, men jag värderar lätt handhavande högre faktiskt.

Dessutom ändras inte min hakprofil så ofta att jag känner behov av att spänna om remmen.

tomasbjork

Ny medlem
Gick med
21 May 2005
Hoj
2x Yamaha r1 -01 banhoj
Jag har som första hjälm köpt en s4. Tycker den är skön och sitter bra och spännet(dubbel d? 2 ringar man ska igenom) funkar bra. Det enda jag tycker är att den lever om. Men är som sagt min första hjälm så har inget att jämföra med. Sen att den var bäst i sharps test var skälet till att jag köpte den.

Phogelbice

Ny medlem
Gick med
5 Apr 2008
Hoj
Husabürg, Scott
Har ingen större erfarenhet av hjälmar så kan inte jämföra med nått men jag har en S4 och är väl halvnöjd med hjälmen.
Nackdelarna vad jag har märkt av; spännet släpper lite efterhand vilket inte är så lyckat, rätt så stort skal blir rätt svajigt i högre farter om man inte har en kåpa att gömma sig bakom, inte så snygg heller tycker jag om man ser till formen. Min har ändrat rätt mycket form tyckte den satt tight i början men nu är den lite stor..
Verkar dock säker om man kan lite på det testet GuW länka till.

Blir kanske en ny till våren, huvudet är prio 1 så lär inte snåla.

Lanson

Ny medlem
Gick med
24 Aug 2008
Hoj
Suzuki GSX-R 600 -02 och Yamaha Tzr 125 -98
Jag har en polare som just har den hjälmen. jag har testat den och.... underbar! gigantiska luftintag viket gör att visiret i princip aldrig immar igen. inga sömmar eller andra konstiga saker som gör att man får märken i pannan eller skavsår. jag ger dig bara ett råd... Köp den! du kommer inte att ångra dig!

Go0fy

Ny medlem
Gick med
23 May 2008
Hoj
Z1000
Bara att testa. Jag kan inte ha S4:an. Passar inte mitt huvud. Ända hjälmen jag har hittat som passar perfekt för mig är Arai Viper GT, tror att det är min fjärde eller femte hjälm. Men när jag testade så vardet e riktig aha-upplevelse. Så det jag vill säga är, leta efter en hjälm som sitter riktigt jävla skönt.

Och det där med D ring spänne behöver inte vara jobbigt. Min Arai har ett sånt och jag drar aldrig ut remmen ur öglorna. För mig går den att ta av ändå, så det går nästan snabbare att spänna hjälmen + att den sitter helt perfa oavsett om jag har en sommarbuff, vinterbuff eller ingenting runt halsen. :)

Iza

Ny medlem
Gick med
27 Dec 2007
Hoj
2006, Kawasaki, ZX6R
Köp en ARAI hjälm istället det är världens bästa hjälm. Åk till Stibix där har Du alltid 20% rabatt.

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
Köp en ARAI hjälm istället det är världens bästa hjälm. Åk till Stibix där har Du alltid 20% rabatt.

En riktigt bra hjälm om den sitter rätt. Sitter den inte bra är det 8000 kr i sjön.

Jag skulle säga att alla hjälmar över ~1500 kr är tillräckligt bra så länge de sitter rätt och Dubbel D-ringsfäste är nästan att kräva i det fallet.

KiMotard

Ny medlem
Gick med
3 Nov 2007
Hoj
KTM 625 SXC - 05
Ärligt talat så skiljer det sig inte mycket på en dyr araihjälm från en billig nolan hjälm eller liknande..
Det är ett ytterskal i kolfiber eller polykarbonat plast samt ett skummaterial i expanderad polysteren.
Min personliga åsikt är att hjälmen ska sitta bra men inte för tight.. när hjälmen slår i marken sker det ofta i en hastighet av ca 30-40km/h, friktionen mot asfalten gör att hjälmen/huvet börjar rotera vilket resulterar i DAI (diffuse aconal injury) och/eller SD (subdural hematoma) vilka är skador till resultat av rotationsaccelerationer.
Om hjälmen inte sitter stenhårt mot huvudet så tas lite av rotationen upp som friktion mellan huvet och hjälmen istället för att allt överförs till huvudet och hjärnan..

Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...