Bästa/mest värda trimmet till Exc..

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
shoik skrev:
Man polerar upp alla "kanaler" inne i cylindern, för att få ett bränsleluftblandningsflöde som är så maximalt som möjligt in i cylindern.
Normalt är ytan skrovlig och därför strömmar blandningen inte in lika lätt..


Hm.. Gör man inte kanalerna större?
 

wahlan

Sporthojsnörd
Gick med
18 Sep 2003
Ort
på havet
Hoj
K7
Min gasreser inte alls vettu! Jag undrar hur man kan få den att gasresa för jag vill att den ska göra de så jag kan vara utanför donken men den vill bara inte hur ska jag göra jag vill ju inte ba koppla upp den så jeekla fjoligt dårå vad ska jag ha för tuggummi om jag vill ha jordgubbssmak men den reser sig inte fortfarande inte konstigt för jag gasar faktiskt vilket munstycke ska jag ha om jag har ett malaossi och 340 cc jag fuinderar på strolek 1337 kan de passa,,,,,,
 

steffo

бандит
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Gävle
Hoj
Suzuki Bandit 600N -96
nomolas skrev:
Om jag har ett malaossi och 340 cc jag fuinderar på strolek 1337 kan de passa,,,,,,

Jag tror att ett n00b kit på din hoj skulle fungera mycket bättre än malossi!! :banana ?? :tuttar
 

Kurtan

2-taktsnörd
Gick med
24 Jul 2003
Ort
Örebro
Hoj
Yamaha RD350
shoik skrev:
Man polerar upp alla "kanaler" inne i cylindern, för att få ett bränsleluftblandningsflöde som är så maximalt som möjligt in i cylindern.
Normalt är ytan skrovlig och därför strömmar blandningen inte in lika lätt..

Bara halva sanningen.

Det vanliga begreppet "portning" innebär att man matchar alla portar till varandra så att man får maximalt flöde, alltså slipar dom så dom får samma storlek och duration. Sen kan man slipa upp portarna till valfria durationer så att du får den effekt och motorkaraktär du vill ha. Dock är det ju mycket mer än bara cylindern som spelar in i 2-takt så...

Att polera i cylindern är att porta, men inget som ger någon direkt effekt, mest coolhetsfaktor på det :)
 

StewOo

4-Stroker
Gick med
2 Mar 2004
Ort
Kalmar
Hoj
CBR 900RR Fighter
shoik skrev:
Man polerar upp alla "kanaler" inne i cylindern, för att få ett bränsleluftblandningsflöde som är så maximalt som möjligt in i cylindern.
Normalt är ytan skrovlig och därför strömmar blandningen inte in lika lätt..

POLERA?!?!?!?!?!?!

inte f*n skall man polera!!!

Polerar man kanalerna så kommer bränsleblandningen att "sugas" mot väggarna och därmed sämre flöde.

man kan däremot polera kanalerna ooch sedan blästra med t.ex glaskorn för att få riktigt fin yta. Kanalerna skall ha struktut, inte vara polerade


Kurtan skrev:
Dock är det ju mycket mer än bara cylindern som spelar in i 2-takt så...

Precis! På en 2t fungerar vevhuset som spolluftspump så utformningen av kolv topp och vevhus + slid inverkar minst lika mycket!
 
Last edited:

Farmer

#639
Gick med
14 Jul 2004
Ort
PÅ banan
Hoj
kawa
vad jag har för erfaren het av portning är att nästan alla crossar är det från början.... man säger visst att man polaerar kanalerna... man gör det för att få en jämn yta (blank yta.. som polerad)... sen slipar man av trubbiga kanter i kanalerna för att få gämnare effekt vid gaspåslag! Sej till om jag är ute o cycklar... men så är min hoj "portad"
 

HaiWaN

SHOIK
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bogstavligen talat på bogesundsvägen//vaxholm
Hoj
Aprilia Rs 125 -98 | Projekt StreetFighter pågår...
Vilka reaktioner, visst man kan ju göra på en massa sätt när man "portar".
Men en sak av allt är ju att man "polerar" ni verka ju veta bättre men för f*n man gör ju ytan så hal som möjligt så att bränsleblandningen kan flöda in så snabbt som möjligt.
Desutom portar man för att för att slippa "värme- källor" (Vad det nu hetter på riktigt) och en massa andra saker.

Men i snabba drag så gör man en så optimal yta i portarna så att man kan maxa in så mycket bränsleluftblandning och därav mer effekt
 

Bengan

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Lilla Edet
Hoj
Katana -82
shoik skrev:
Men en sak av allt är ju att man "polerar" ni verka ju veta bättre men för f*n man gör ju ytan så hal som möjligt så att bränsleblandningen kan flöda in så snabbt som möjligt.
Varför är en golfboll skrovlig?

Vidare så bidrar en strukturerad yta till att homogenisera bränsle/luftblandningen så att man får jämnare förbränning.
 

wahlan

Sporthojsnörd
Gick med
18 Sep 2003
Ort
på havet
Hoj
K7
Bengan skrev:
Varför är en golfboll skrovlig?

För att den inte är slät? :3freak

Nädå, men det gör väl så att den flyger längre?
Den skulle väl inte alls flyga lika långt om de inte
vore för dem små kratrarna.
 

StewOo

4-Stroker
Gick med
2 Mar 2004
Ort
Kalmar
Hoj
CBR 900RR Fighter
nomolas skrev:
Nädå, men det gör väl så att den flyger längre?
Den skulle väl inte alls flyga lika långt om de inte
vore för dem små kratrarna.

exakt! därför skall kalanerna ha struktur som en golfboll ungefär.
 

Farmer

#639
Gick med
14 Jul 2004
Ort
PÅ banan
Hoj
kawa
hehehehahahahah :D:D:D:D:D säger jag bara.... vad ni snackar.... sen när jämför man en golfboll med kanalerna i cylindern på en hoj...
 

Stolten

Team Starköl Racing
Gick med
1 Sep 2004
Ort
Eskilstuna
Hoj
Husaberg 570
Snälla! Du behöver inte trimma!!! Den går bra som den är och jag tror inte du är såpass bra på Enduro eftersom du inte ens vet vad man ska göra, lägg dom pengarna på att utveckla träningen istället.. Min kompis vann 2 etapper på 4 dagars (offroad tävling) och han va enda 125an i tävlingen!!

Gäller att veta var gashandtaget sitter istället..
Och när den reser sig är ju ovesäntligt, man vill INTE ha res på den (utom vid diken och liknande)
 

HaiWaN

SHOIK
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bogstavligen talat på bogesundsvägen//vaxholm
Hoj
Aprilia Rs 125 -98 | Projekt StreetFighter pågår...
mmm okej, kankse får ändra lite uppfattning om det där med att det sugs fast mot väggen, men som sagt man portar fortfarande bort ojämnheter för att inte få en punkt som blir värmebelastning pga bränsleluftblandning har "fastnat" där.

Bengan alltså förbränningen har ju inget med insuget att göra, och kanalerna till motorn.
däremot som jag skrivit ovanstådnde ju mer bränsleluftblandning in ju mer effekt går det att ta ut och därför använder man ju sig av t ex överladdning så som turbo alt. kompressor, för att ta ut extra mycket hk.
 

Farmer

#639
Gick med
14 Jul 2004
Ort
PÅ banan
Hoj
kawa
Stolten skrev:
Snälla! Du behöver inte trimma!!! Den går bra som den är och jag tror inte du är såpass bra på Enduro eftersom du inte ens vet vad man ska göra, lägg dom pengarna på att utveckla träningen istället.. Min kompis vann 2 etapper på 4 dagars (offroad tävling) och han va enda 125an i tävlingen!!

Gäller att veta var gashandtaget sitter istället..
Och när den reser sig är ju ovesäntligt, man vill INTE ha res på den (utom vid diken och liknande)

Vettigaste svaret hittills tack..... du har helt rätt... hans 125:a går nog med än var han förmår.... det handlar om föraren...
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top