Bästa motoroljan??

FZ1

Resan är målet!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Norrköping
Hoj
CBR1000
Var med i en oljediskussion på bike.se för något år sedan, drog mig då till minnes att TV hade haft ett olje test. Mejlade redax som svarade vilket nummer det var i, ner i källaren och leta fram rätt tidning....vad gör man inte för att tillfredställa nyfikenheten :eek:

Bilsporttestet vore något att lägga vantarna på!
 

Sergeant

SNÄLL
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki GSX-R750
Zeb_Macahan skrev:
5100 är en halvsyntet :fakta

//jaG


Oppps, sorry :( (läste bara vad som stod på förpackningen och där stod det bara syntet och drog då den felaktiga slutsatsen att den var helsyntetisk).



:hej .
 

Pumah

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Göteborg
Hoj
SV650N
Det här med motorolja är ju en hel vetenskap. Men varför är det ingen som har nämt API-märkningen? Nån som har koll på vad fan den ger för info?
Enligt min manual till SV:n så ska man köra med Castrols olja med API-kvalitet SG eller SF om jag inte minns fel, vilket enligt API (kolla länken här nere) är riktigt gammal sunkolja för motorer äldre än -93.
Vad händer om jag nu kör med helsyntetisk 5w-40 ful-olja (OkQ8) med API-kvalitet SJ?

Länk till API-guide:
http://api-ep.api.org/filelibrary/ACF2AD.pdf
 

FZ1

Resan är målet!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Norrköping
Hoj
CBR1000
Det händer nog ingenting om du kör på OKQ8, men det skall du inte göra! Du skall köra på "Helsyntetisk motorolja 5W-40" på Coop Forum, exakt samma olja för 199:-/4lit
Bry dig inte om API märkningen, alla moderna oljor kvalar in i högsta klassen, utom vissa specialoljor som kan ha för hög halt av bl.a. zink (vissa dieseloljor?). Att inte alla vanliga oljor har högsta klassningen är en ekonomisk fråga då det kostar xxxx antal kronor att klassa.
 

Fredrich

Susar omkring på Autobahn
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hamburg
Hoj
Blå ZX-9R. Mod: 00, Hugger, blått kåpglas, ombestyckade förgasare, Titan AkrapÖvik-bolton.
Har precis bytt till Hydro's Mobil 20w40 ( för Töörbo-motorer :fakta ).

Märker absolut ingen skillnad gentemot den Motul
10w40 jag körde på tidigare... Förutom priset då. :D
 

Pumah

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Göteborg
Hoj
SV650N
FZ1 skrev:
Det händer nog ingenting om du kör på OKQ8, men det skall du inte göra! Du skall köra på "Helsyntetisk motorolja 5W-40" på Coop Forum, exakt samma olja för 199:-/4lit
Bry dig inte om API märkningen, alla moderna oljor kvalar in i högsta klassen, utom vissa specialoljor som kan ha för hög halt av bl.a. zink (vissa dieseloljor?). Att inte alla vanliga oljor har högsta klassningen är en ekonomisk fråga då det kostar xxxx antal kronor att klassa.


Ok, fast det verkar ju konstigt att Castrol tycker det är för dyrt att klassa sin olja medans OkQ8 har råd....
Vad är dealen med helsystet, halvsyntet o mineral förresten?Mineral är ju i allmänhet billigast och brukar va rekommenderat till gamla veteranbilar som ändå inte har någon nytta av en fin syntetolja... Flera här tidigare har ju skrivit att halvmineral är att föredra till mc, låter ju fan inte rätt, är det något som borde kräva en högprestanda-olja så är det väl en MC?
 

InTrUDeR

Använder bara Global
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västkusten
Hoj
lös
nån som kan förklara för mig vad som menas med Hel och delsyntetisk olja?? Är det tjockleken man pratar om då eller.....eller viskositet kanske det heter och inte tjocklek??
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top