Stuper på budget på 50” Max och låga milYamaha Tenere 700, extremt nöjd med mina upplevelser på den.
Stuper på budget på 50” Max och låga milYamaha Tenere 700, extremt nöjd med mina upplevelser på den.
Lika bra att lära sig från början….att budgeten håller aldrigStuper på budget på 50” Max och låga mil
Den kom ju 2019, så jag tänkte på en begad.Fast då snackar vi ny hoj va?
Har du pratat med DrBoris om att mappa om?
Han kör tydligen Tenere (också) nu, och hade tagit fram lite olika mappar.
"Enligt internet" är DRZ lite bättre offroad, men mycket sämre än DR650 på vägen. DR650 med uppgraderad fjädring ska vara ungefär lika bra + ingen kylare etc. som kan börja läcka. Men DRZ400 är en het kandidat. CCM tänker jag att det kanske är svårt att få delar till?Skulle föreslå DRZ 400..
Eller CCM 404 DS. .. Likadan motor men annat shassi..
Drz 400 finns i SM, E å S.. E modellen är enduro reggad å mer effekt medans SM å S är LV reggade å från början mindre effekt medans CCM är LV reggad å mer effekt som E modellen..
Tack för dessa synpunkter från dig som kört modellerna jag kollar på! Det du skriver reflekterar väl ungefär det "google säger".Har många mil på lite olika modeller.
XT660R (2008)
Modernaste hojen. Tyngst (tror jag...). Minst offroadig i mitt tycke. Mitt sista val för dedikerad offroad i denna lista. Körde 8000 mil på min innan ramen sprack på tre ställen.
XT600E (1995)
Riktig bra dual i mitt tycke. Köptes för offroad och övningskörning för sonen. Kördes första åren av sonen på alla underlag, ink norgeresa över Trollstigen, Geiranger etc. Sen uppgraderade jag fjädringen för dedikerad offroad. Lite tung, men ok val. Bättre fjädring än gammal stock-dito är ett måste.
TT600R (2001)
Bästa offroadhojen i listan. Och obekvämast. Enbart kick. Längre sträckor på asfalt är en pina. Öhlins är stock bak.
Kawasaki KLR650 (1998)
Lite som XT600E ovan. Dock vattenkyld. Traktor för alla underlag. Kolla att balansaxelkedjespännaren är ok, dock.
Kawasaki KLX650C (1993)
Lite mer udda modell. Upplever den som ett mellanting mellan TT600R och XT600E. Mer Offroad än XT men bekvämare än TTR. Mitt förstaval för min typ av körning, som ofta är 80 mil över en helg men ruttade grus- och traktorvägar som knyts samman med asfalt. Har slängt på fullt justerbar YSS bak på denna.
Generellt bör fjädring uppdateras om du köper en äldre enstånka. Transformerar gamla hojar fullständigt.
Är inte intresserad av tyngre hojar för offroad. Har också en GS800, som inte är en offroadhoj för mig. Har mycket roligare på dom mindre hojarna ovan.
Alternativen är väl annars KTM690 el Husqvarna 701. Men då blir det annan prislapp.
Jag har kollat på den. Dock bara kick + serviceintervall i kortaste laget? Men det kanske är specat efter stenhård körning??Förvånad att inte xr650r är med -men du kanske vill ha elstart ?
View attachment 489304
Det blir väl sällan som man tänker, men planen är att initialt åka runt i närheten och lära sig köra på olika underlag/olika terräng först. Sedan är drömmen att åka på långresa och framförallt delar av TET. Men med 90% säkerhet kommer det bli ganska långa transportsträckor, någon gång i framtiden. Det är en bit ner till resten av EU. XT är med på listan som sagt, men är den bättre än DR:en ?Tror allt handlar om användningsområde!
Ska du bara ut i spenaten o köra (alltså ett minimum av transport/asfalt) så slår jag ett slag för någon av Hondas XR-modeller om du står ut med kick.
Helt oförstörbara (nåja, nästan iaf ;-) ) och grymt driftsäkra.
Däremot en jävla pina att köra transport med pga av avsaknaden av ryckutjämnare.
Som dualsport så slår jag nog ett slag för Yamahas XT-modeller (kolla @perjul inlägg ovan) som är grymt driftsäkra och funkar både på grus o asfalt.
Finns en anledning till att de varit budhojarnas favvo-val under x antal år!
Mina 50 öre...
DRZ är med på listan som sagt, se ovan. Jag tror att KLR och 660 blir för tunga.Utan att kanske ha tillräckligt med erfarenhet för att uttala mig annat än av min egen Teneré, så baserat på den upplevelsen så skulle jag satsa på en 400 om du är seriös på att slira i spenaten.
DRZ eller kanske en XR om du hittar.
Säkert går det att köra skog med en 660 med rätt däck, och framförallt om man börjar plocka på bättre fjädring. För de som kan...
Men att börja och lära sig, så tycker jag att den är åt skogen (höhö) för bökig.
Utan att ha kört DR, KLR så kan jag tänka mig att de har lite samma problem.
Tänker också att luftkylt kan vara en fördel av samma anledning. En sak mindre som kan gå sönder. Verkar funnas mycket bra mods till DR som du säger.Ska den vara enkel att pilla med och inte ställa till för mycket problem om du vurpar ute i vildmarken skulle jag satsat på en luftkyld så du slipper sprucken kylare. DR650 är ett säkert kort och du kan modifiera den eftersom för att få den lite lättare och förbättra fjädringskomponenter.
En hoj jag skulle rekommendera att du håller ögonen på (de är väldigt ovanliga för det togs aldrig in i Sverige officiellt) är 93-95 Yamaha TT600S. Alltså inte E med elstart utan S-modellen. Den hade enbart kick och öhlinsdämpare bak samt KYB gaffel. Onödigt påkostade komponenter på en slö XT600 maskin men den motorn är i princip odödlig.
Ingen som föreslagit Aprilia Pegaso 650.
Den är ju både rappare och väger mindre än till exempel XT660.
Det ska vara i princip samma motor, fast Aprilia istället för BMW. Jag testade en F650, funderade på den ett tag.Är det inte ”nästan” samma hoj som BMW F650? Den encylindriga.
Är det inte ”nästan” samma hoj som BMW F650? Den encylindriga.
Hur fungerar den på längre transportsträckor? Hur är det med olja och övrig service?Yamaha WR250R är en riktigt stabil och nästan odödlig offroad hoj. Inte bästa hojen om man gillar att åka med sladd i kurvorna. Den har lite dåligt botten drag och behöver köras som en 2 taktare med ganska högt varv. Har åkt lite över 1000 mil på min. Finns massor med eftermarknads prylar att hänga på om man känner för det.
Precis så tänker jag också. Lång produktionstid, mycket reservdelar. Finns fortfarande i staterna (fram till i år). Förmodligen kommer den leva ett bra tag till. Den känns fortfarande som hetaste kandidaten.Gillar att DR650SE har producerats helt sen 1996 och fortfarande kan köpas i nästan samma format i 2023. Det borde betyda att det kommer finnas gott om reservdelar att få tag på i framtiden. Jag tror DR650SE är svår att slå som driftsäker allround äventyrs/offroadhoj. KTM690 eller Honda CRF300 gillar jag också. 690 inbjuder nog till mer problem och 300an kanske känns lite för slö. Nackdelen med DR650SE är att innan man har moddat den klart (valfritt) så blir den troligtvis nästan lika dyr som en nyare modernare hoj.
Kollade på den och det fanns en fräsch till salu i närheten för vettiga pengar. Men kom fram till att den är onödigt tung tyvärr, annars verkar den trevlig!Honda NX650 Dominator?
Det är just det jag är orolig för med CRF-en, kommer nog kännas slö. Själv är jag 197cm lång, så jag har snarare omvända problemet med storleken normalt settJag äger en CRF250L och är kanonnöjd med den, men den kunde gott haft ett par hästar till på landsvägen. Haft den 1 år nu och hade jag behövt välja igen hade det blivit WR250R, CRF250L eller DRZ400.
Blev hondan eftersom jag endast är 170cm och man sitter bra på den som kortis.
Verkar bra, men för tung och framförallt för dyr! Skulle inte våga välta den gång på gång.Yamaha Tenere 700, extremt nöjd med mina upplevelser på den.
Hur är driftsäkerheten på KTM? Har fått lite sisådär-input. Ligger en 640 adv ute nu, men vet inte om jag litar på den i längden + inte lika inarbetat som t.ex. XT eller DR?Lätt hoj med långa service intervaller och körning på motorväg. Det blir svårt, välj två.
Långa serviceintervaller och motorväg: 690 Enduro, DR650. Ingen av dessa är vidare bra i skogen pga vikt. DR650 är trött och tung jämfört med 690. Om du kan undvika motorväg så har du DRZ400 och XR400 som är lite roligare hojar.
Skönheten Sundström postade är bland det roligaste man kan köra, men inget man vill pendla alltför länge på asfalt med.
Ska du bara köra enklare offoad stigar så skulle jag satsa på en 690 med asfaltsvänliga däck, de är även kul att köra på gata, väldigt kul att köra på gata.
Jo jag har haft 5 st. Tyvärr svåra att hitta och om man väl lyckas är de ofta ganska "begagnade".. Men OM du hittar en fin kan jag bara rekommendera. Väldigt enkel, skön sadel för långköra, bra kombination av simpel, pålitlig konstruktion ochförhållandevis kompetenta fjädringskomponenter. Men som sagt det gäller TT600S och inte TT600E.Har du några personliga erfarenheter av TT600S?
KTM har lite mer risk. DR kommer funka men inte vara jätterolig.Det ska vara i princip samma motor, fast Aprilia istället för BMW. Jag testade en F650, funderade på den ett tag.
För liten för mig + för tung och låg markfrigång. Visst finns Dakar-modellen, men tyngden är kvar och tror att jag vill ha något lättare. Väldigt lättkörd och trevlig annars!
Hur fungerar den på längre transportsträckor? Hur är det med olja och övrig service?
Känns som den kan bli lite klen på långturerna.
Precis så tänker jag också. Lång produktionstid, mycket reservdelar. Finns fortfarande i staterna (fram till i år). Förmodligen kommer den leva ett bra tag till. Den känns fortfarande som hetaste kandidaten.
CRF300 är med på listan, men jag TROR den känns för slö. Ska dock provköra en för säkerhets skull vid tillfälle
Att modda över tid gör att det känns billigare än att lägga alla slantar direkt. Men ja, det drar iväg snabbt.
Kollade på den och det fanns en fräsch till salu i närheten för vettiga pengar. Men kom fram till att den är onödigt tung tyvärr, annars verkar den trevlig!
Det är just det jag är orolig för med CRF-en, kommer nog kännas slö. Själv är jag 197cm lång, så jag har snarare omvända problemet med storleken normalt sett
Verkar bra, men för tung och framförallt för dyr! Skulle inte våga välta den gång på gång.
Hur är driftsäkerheten på KTM? Har fått lite sisådär-input. Ligger en 640 adv ute nu, men vet inte om jag litar på den i längden + inte lika inarbetat som t.ex. XT eller DR?
Jag kommer förmodligen börja med grus och stigar, sen får man se var man landar. Just nu är jag lockad av även mer avancerad körning, det ser fruktansvärt kul ut att ta sig fram "överallt".
Som ni märker försöker jag försvara min DR jämfört med andra, så säg gärna till o jag har fel eller om det finns stora nackdelar som jag missar
Funkar bra att åka transport sträckor. Har drevat om hojen, för lite bättre botten drag. Går att åka motorväg gör ca 130km/h Var i Norge i sommras med hojen. Oljebyte är 500 mil. Ventil kontroll är 4200mil. Gillar du bra drag kanske det inte är hojen för dig. YouTube är fullsmetad med videos på WR250R kolla där så får du en större bild av hojen. Vissa menar att det är en unicorn bland mindre offroad hojar.Hur fungerar den på längre transportsträckor? Hur är det med olja och övrig service?
Känns som den kan bli lite klen på långturerna.
Nopp, landsväg.E-reg?
kolla in www.tswmotorsport.se dom säljer Kove i Sverige nu!Jag har inget tips, men frågar i den här tråden.
Säljs den Kinesiska Kove i Sverige?
Är det någon här som har sett en i verkligheten?
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen
Försäkringsbolaget Svedea f... |
|
2025 års Kawasaki Z900 uppdateras
Inför 2025 års säsong är Ka... |
|
Indian Springfield SE
Indian Springfield var en h... |
|
Nya Triumph Speed Twin
Mitt i Triumphs fauna av ho... |
|
MV Agusta firar med Ottantesimo Collection
Screenshot MV Agusta fir... |
|
Helt ny Scout Sixty tillbaka
Nya Scout Sixty importeras ... |
|
BMW visar upp Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
Sena 60S intercom
Sena 60 S med förbättrad Me... |
|
Triumph Speed Triple 30 år
Tiden flyger, som man säger... |
|
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield
Royal Enfield har tagit ste... |