Bästa programvaran för stort musikbiblotek

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
Har fixat ny dator och ska lägga in all musik på den, en bit över tusen skivor och några gb flac så vilket program klarar av det utan driftstörningar?

Winamp är ostabilt och dåligt ljud mediaplayer kräver att jag ska skaffa licens för allt (även köpta skivor) och tar inga format.

Itunes borde förbjudas SÅ nån som har nått förslag? Förslag på bra ripprogram mottages också, hällst till flacformat

Last edited:

SPORT-R1

Ny medlem
Gick med
31 Jul 2008
Hoj
Köpes GSXR 1000 eller CBR 1000
mplayer fungerar utmärkt till området, klarar att konvertera både både ljud och video format till en mängd olika format.

Iridium

DNF
Gick med
17 Sep 2006
Hoj
R1
Du gillar uppenbarligen inte iTunes men jag tycker det är helt ypperligt. Snabbt, smidigt och överskådligt.

Vad är problemet?

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Hoj
V4
Du gillar uppenbarligen inte iTunes men jag tycker det är helt ypperligt. Snabbt, smidigt och överskådligt.

Vad är problemet?

Bara det faktum att det inte kan hantera .flac/lossless material borde räcka för att motivera vem som helst..

Prulle, har du provat Winamp med nån audio enhancer? Finns ju massa olika, men den här gillar jag. Annars finns ju foobar som sagts ovan, dock får jag mycket bättre ljud med winamp + enhancern.

//H

Last edited:

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
Nej de har jag iof inte men på min gammla dator krasha winamp rätt ofta är det samma med det där?

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Hoj
V4
Nej de har jag iof inte men på min gammla dator krasha winamp rätt ofta är det samma med det där?

En gammal 386'a eller? :D

Ne, har aldrig haft problem med att vara sig Winamp eller enhancer 0.17 har strulat.

//H

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Winamp har alltid fungerat bra för mig. En av dom stabilare mediaspelarna enligt min åsikt. Jag kan faktiskt inte påminna mig en enda gång när Winamp krashat så det måste vara länge sedan sist.

För rippning så har jag kört en hel del med Audiograbber. Den går att koppla på valfritt codec så den hanterar således alla format.
Annars är Exact AudioCopy trevlig också. Inte riktigt lika lättanvänd men den är väldigt snabb.
Båda programmen går att köra i flera instanser så man kan rippa exempelvis två skivor samtidigt från varsin spelare. Bra om man vill använda all datorkraft i en dual core processor.
Exact AudioCopy kör komprimeringen separat så den rippar allt till wav först och sen börjar den koda. Med andra ord är skivan färdig efter bara någon enstaka minut och sen börjar den packa. Då kan man stoppa i nästa skiva och bara köra på så lägger den allt på kö för kodning. Grymmt praktiskt. Jag har för mig att man kan ställa in hur många instanser av kodningsprogrammet den ska tillåta så att man kan utnyttja en processor med flera kärnor på ett bättre sätt.

Så mitt tips är. Snabbast möjligt. Exact AudioCopy.
Mest lättanvänt men nästan lika snabbt Audiograbber.

Jag håller med annars. ITunes borde förbjudas. Segt så in i helsike. Maken till slöseri med systemresurser finns inte. Nästan värre än Windows.

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Hoj
V4
Där tar du allt fel. iTunes hanterar lossless dock inte flac i dagsläget.

Kul att även apple utvecklas, verkligen! Men finns det nånstans möjlighet att ladda ner lossless musik utan att det är i .flac? Dom ytterst få (färre än porrfilmer man ser för handlingen) som finns är ju .flac som nån sen konverterat själv.

//H

Kodden

Som senap ska vara: söt, stark och grov.
Gick med
10 Feb 2005
Hoj
Supkerduke(såld!)
Jag har ett par hundra Gb musik i olika format och kör med winamp. Hur stabilt som helst, jag kan inte ens minnas att det kraschat någon gång i modern tid.
När det gäller ljudet så finns det bara en sak att göra: installera "Asio for winamp". Det innebär att du går runt windows interna mixer och skickar ljudet precis som det är till förstärkaren. Rekommenderas... :tummenupp

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år