Bästa rengöringsmedel för sotavlagringar i motor

Motherofgod

Sporthojsnörd
Gick med
12 Aug 2022
Hoj
2006, Yamaha FZ6-S 1999, Honda VFR800fi 2022, Honda CBR650R
Tja, jag söker efter era erfarenheter kring att göra rent sot kring ventilerna i motorer som är isärplockade. Har provat lite olika men har inte hittat något jag tycker fungerar riktigt effektivt. Topplocket är av aluminium, så medlet får inte förstöra alu och helst ska det gå att få tag i fysiskt i butik.

Det jag provat hittills är 5-56, biltemas kraftrengöring och packningsrengöring samt skrapa/borsta försiktigt med mejsel, en liten plaststicka, en liten mässingsborste man kan sätta på en skruvdragare och min tandborste men jag misstänker att det finns mycket bättre sätt än de jag försökt.

Tack på förhand!

Motherofgod

Sporthojsnörd
Gick med
12 Aug 2022
Hoj
Vi kör med valnötsskal-bläster.
Har tyvärr ingen bläster, så kan bara använda rengöringsmedel och billigare handverktyg, så att säga. Men det låter rätt effektivt, kör ni det på en ihopmonterad motor? Hur får ni rent det från skal?

sportbike

mod
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Hoj
no
Har tyvärr ingen bläster, så kan bara använda rengöringsmedel och billigare handverktyg, så att säga. Men det låter rätt effektivt, kör ni det på en ihopmonterad motor? Hur får ni rent det från skal?
Ja, endast insug demonterat, stängda ventiler såklart och dammsugare.

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Hoj
8 singlar och 5 par -51 till -13
Har använt sodabläster. Sodan är vattenlöslig, så inga problem att tvätta bort den.
Förr brukade jag klippa till små bitar aluminiumplåt att skrapa med. Lite snällare än skruvmejslar.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Pratar ni om dieselfordon nu? En frisk 4t motorcykel får ju knappast så mycket sot att det utgör ett problem. Det lilla sot på en sån har nog mer fördelar än nackdelar eftersom det är en effektiv värmesköld som minskar mängden värme som leds från de heta avgaserna till topplocket.

Motherofgod

Sporthojsnörd
Gick med
12 Aug 2022
Hoj
Pratar ni om dieselfordon nu? En frisk 4t motorcykel får ju knappast så mycket sot att det utgör ett problem. Det lilla sot på en sån har nog mer fördelar än nackdelar eftersom det är en effektiv värmesköld som minskar mängden värme som leds från de heta avgaserna till topplocket.
Nä vi pratar om min Yamaha. Ja, det kanske stämmer, nu är det dock försent. Har redan tagit bort en hel del. Men bra att veta!

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
På den gamla onda tiden var ett osvikligt sätt att hälla vatten in genom förgasaren när man höll typ 3500 rpm (B18). Jordens knackning och sotkvast ur avgasröret. Upprepa tills avgaserna inte är svarta längre.

Eller ni menar att man inte gör så nuförtiden? :va

Motherofgod

Sporthojsnörd
Gick med
12 Aug 2022
Hoj
På den gamla onda tiden var ett osvikligt sätt att hälla vatten in genom förgasaren när man höll typ 3500 rpm (B18). Jordens knackning och sotkvast ur avgasröret. Upprepa tills avgaserna inte är svarta längre.

Nä, det låter för enkelt. Vi millennials river hela motorn och gnäller om det på nätet.

sylta nr1

Sporthojsnörd
Gick med
23 Mar 2006
Hoj
XS750 EXC300 Tenere 700 EXC-F 250
mr muscle ugnsrengörning har jag för mej funkar bra Är ju lut så akta ögonen!!!

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R

Funkar fortfarande, ånga är inte att förakta.

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA