Bästa rock/metalkeyboardisten

Vem är bäst?

• Antal röstningar
    0

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Sjukt länge sen vi körde en musikpoll, vem är bästa rockkeyboardisten?

Sjukt svårt med nomineringarna, bubblare var tex Stevie Wonder, Tony Carey, John Lennon, John Paul Jones. Alan Price, ja ni fattar...

Last edited:

Lezo

HiPerJace Tuna!
Gick med
2 Aug 2006
Hoj
Rs 125, en Pr2 extreme tuned edit roxXx. Samt skuren 250&Novolette!
John lord ärju legenden själv :D

Fakkverk

Nu med mustasch!
Gick med
3 Nov 2003
Hoj
Cagiva Freccia c12R -90
Manzarek lirar ju melodrom. Ballt intrument.
The Doors är riktigt jävla bra och just melodromen är ju signifikativt för "dörrarna". Ray får min röst.

/ Johan

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Fakkverk skrev:
2632844 Manzarek lirar ju melodrom. Ballt intrument.
The Doors är riktigt jävla bra och just melodromen är ju signifikativt för "dörrarna". Ray får min röst.

/ Johan

Du menar Mellotron, det är inte Rays signaturinstrument även om han möjligen använde lite Mellotron i någon låt (jag kan inte The Doors tillräckligt bra) utan instrumentet du syftar på är en elorgel, dock inte en Hammond utan en Vox Continental. Eftersom The Doors saknade basist så brukade han dessutom spela bastoner med ett Fender Rhodes Bass elpiano.

Mellotronen är en tidig form av synth från 60-talet, en elektromekanisk sådan där samplingarna av tex flöjter och violiner består av separata bandloopar för varje tangent. Den har ett karakteristiskt "dammigt spöklikt" ljud som får en att associera till gamla skräckfilmer. Mest kända låtarna med Mellotron torde vara The Beatles "Strawberry Fields Forever", Led Zeppelins "Stairway to Heaven" och Moody Blues "Nights in White Satin".

Fast visst fasen är Ray Manzarek ett geni:tummenupp

//Mr Vintage Keyboard lover ;)

Last edited:

Fakkverk

Nu med mustasch!
Gick med
3 Nov 2003
Hoj
Cagiva Freccia c12R -90
Chris Ash skrev:
2632894 ...Fast visst fasen är Ray Manzarek ett geni:tummenupp

//Mr Vintage Keyboard lover ;)

Fy fan, där fick jag på nöten. Rejält.
Lyckades inte ens stava instrumenthelvetets namn korrekt (som dessutom inte var det instrument jag trodde).
Jaja, har ju inte lyssnat på hälften av banden du radar upp.
The Doors har jag dock lyssnat mycket på och Rays plinkande låter fränt.

Jag drar till testforumet nu...

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Av princip vägrar jag rösta i en omröstning där Elton John är ett av alternativen.

Det borde vara straffbart att ha med honom i samma omröstning som vissa av de legender och giganter som finns på den där listan!

:)

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Ja då får vi väl kora "The Lord of the Hammond" till vinnare då, ganska glasklart.

Now Playing: Made in Japan-Lazy:hoppskrat :hoppskrat

Chirre

Gubbe
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Gubbkörd dussinhoj/Skrotad. Ny Crankshaftare 2011
Då jag är ett Rising Force och Malmsten fan får jag väl välja en av bröderna i bandet då.
Jan J.:yoparty

supernaut

Anonyma Adrenalinister
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Xtra Terrestrial 660
Kanske är jag ute och cyklar men, Hade inte Dream theater en annan keyboardist på Awake plattan? och var han inte lite bättre ändå?
Googlade och kom fram till namnet Kevin Moore.

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Jag håller helt klart Keith Emerson som grymmast av dessa vad gäller skicklighet även om jag gillar Rick Wright lika skarpt.

Ska vi prata bästa rockmusikern som är keyboadist så måste det bli Focus Keyboardist/flöjtist/sångare/joddlare mm Tijs van Leer, vilken hjälte!

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Josef skrev:
2639442 Jag håller helt klart Keith Emerson som grymmast av dessa vad gäller skicklighet även om jag gillar Rick Wright lika skarpt.

Ska vi prata bästa rockmusikern som är keyboadist så måste det bli Focus Keyboardist/flöjtist/sångare/joddlare mm Tijs van Leer, vilken hjälte!

Jag blev förvånad över att han inte fick fler röster, hade man ställt frågan på ett musiknördforum hade nog tveklöst Keith Emerson vunnit.

Fast för mig är Jon Lord kejsaren över rockklaviatur, när man hör honom lira får man känslan av att det var helt enkelt skapat för honom, sen är Ken Hensley god tvåa.

ZwaniZ

Ät Ostbågar
Gick med
1 Sep 2005
Hoj
z1000 -03, Suzuki k50
Chris Ash skrev:
2640487 Jag blev förvånad över att han inte fick fler röster, hade man ställt frågan på ett musiknördforum hade nog tveklöst Keith Emerson vunnit.

Fast för mig är Jon Lord kejsaren över rockklaviatur, när man hör honom lira får man känslan av att det var helt enkelt skapat för honom, sen är Ken Hensley god tvåa.

japp, Space Trucking är skapat åt Lord eller Lord skapar Space Trucking. skit samma underbart är det

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
ZwaniZ skrev:
2640615 japp, Space Trucking är skapat åt Lord eller Lord skapar Space Trucking. skit samma underbart är det

Ja, ett av historiens hårdaste intron, Jon Lords distade hammondackord och sedan resten av bandet...BA-DA! BA...BA...BAM!

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Chris Ash skrev:
2640676 Ja, ett av historiens hårdaste intron, Jon Lords distade hammondackord och sedan resten av bandet...BA-DA! BA...BA...BAM!
Vi lyssnade på Deep Purple live in Japan i turnébussen hem från Malmö igår. Satan vad bra det är. John Lord men för mig framförallt Ian Paice. :Bugar

Sweedo

Sporthojsnörd
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Triumph Speed Triple 1050 RS
Avdelning för omöjlig röstning, jag vägrar!
Jon Lord är fanimig inte lik någon annan.
Don Airey har varit med och skrivit ett par av Gary Moores absolut bästa låtar, instrumentala. De skulle slå sig ihop på gamla dar och pyssla med sådant istället för den skit Guran släpper numer.
Jordan Rudess (Dream Theater) är grymt duktig, faktiskt snäppet bättre än förre keybordisten Kevin Moore, som är sanslös.
Jag kommer nog på fler efter jag postat det här...

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln